وعده وزیر راه و شهرسازی و مسئولان استان پوچ در آمد؛

راه آهن رشت – کاسپین در ایستگاه وعده‎ها؛ هم مشکل پول دارد و هم …!

علی رغم اینکه استاندار گیلان بارها برعدم وجود مشکلات مالی و اعتباری برای پروژه‌های عمرانی تاکید داشته و صرفا مدیریت جهادی را لازمه امور دانسته بود حالا مشخص شد که بدون وجود پول و اعتبارات نمی‌توان کاری از پیش برد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، هشتم بهمن ۱۴۰۱ و در جریان بازدید رهبر انقلاب از نمایشگاه دستاوردهای تولید داخل؛ مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در گزارشی به مقام معظم رهبری گفته بود: «پروژه راه آهن رشت به کاسپین ظرف سه تا چهار ماه آینده به بهره برداری می رسد».

با توجه به وعده وزیر به رهبر انقلاب درحالیکه انتظار می‌رفت، شاهد اتصال ریل به منطقه آزاد انزلی قبل از تیرماه ۱۴۰۲ باشیم، گزارش جدید مسئولان حاکی از این است که چنین چیزی حداقل در ۶ ماه اول سال هم بعید است.

در جدیدترین اظهارات مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گیلان در گفتگو با مرور گفته که پیگیری دولت برای احداث خط ریلی رشت – انزلی کم و ناچیز است.

«محمد پردل نژاد» با اشاره به کمبود اعتبارات و نامتناسب بودن تزریق اعتبارات پروژه‌های ریلی استان تأکید کرد: با وجود تأکید دولت و علیرغم اختصاص بودجه به تکمیل پروژه‌های راه آهن، اعتبارات تخصیصی متناسب با روند پروژه نبوده است.

پردل نژاد اضافه کرد: در حالیکه دولت و مقامات استان به افتتاح خط ریلی رشت – کاسپین تا پاییز تأکید دارند، اما از میزان ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز در فاز اولیه، در سه ماه ابتدای امسال فقط ۱۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافته است. این درحالیست که در تکمیل این پروژه به چیزی حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم.

مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گیلان با بیان اینکه اعتبارات تخصصی متناسب با روند پروژه پیش نمی‌رود اظهار کرد: از ۳۵ کیلومتر ریل گذاری خط کاسپین – رشت تاکنون ۱۸ کیلومتر آن ریل گذاری شده است.

وی در خصوص موانع ریل گذاری خط انزلی – رشت نیز ادامه داد: مشکلات محیطزیستی طرح، علیرغم فاصله ۳ کیلومتری اراضی مورد مناقشه با تالاب انزلی همچنان برقرار است و هنوز طرح پروژه به تأیید سازمان محیط زیست گیلان نرسیده است. این درحالیست که در طرح پیشنهادی؛ پل یک کیلومتری از روی اراضی تالابی خشک عبور می‌کند و ارتباطی با تالاب انزلی ندارد. این مشکل موجب شده مباحث بودجه‌ای این پرژوه اجرایی نشود.

اظهارات پردل نژاد درحالی صورت گرفته که پیش از این در فرودین ماه سال جاری استاندار گیلان با اشاره به پروژه ریلی رشت – کاسپین بیان کرده بود: ناهماهنگی و همراه نبودن یکی از پیمانکاران این پروژه با سرعت مورد انتظار، موجب کندی در پروژه بود که عملا نسبت به خلع ید وی و جایگزینی پیمانکار دیگری شد و هم اینک سرعت کار متناسب با هدف گذاری و قابل قبول است.

همچنین در ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، خیرالله خادمی گفته بود، تکمیل راه آهن رشت – کاسپین ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که با تامین آن این طرح تکمیل و تابستان به بهره‌برداری می‌رسد. طرح راه آهن رشت – کاسپین از ۷۸ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار بوده و در زیرسازی به پیشرفت ۸۵ درصدی رسیده و تغییراتی در شرایط پیمانکاری این پروژه انجام شد که امید است حداکثر تابستان امسال بهره‌برداری شود.

علی رغم اینکه استاندار گیلان بارها برعدم وجود مشکلات مالی و اعتباری برای پروژه‌های عمرانی تاکید داشته و صرفا مدیریت جهادی را لازمه امور دانسته بود حالا مشخص شد که بدون وجود پول و اعتبارات نمی‌توان کاری از پیش برد.

از سوی دیگر با وجود یک پیمانکار ضعیف مشخص نیست اگر اعتباری هم حل شود امیدی به افزایش سرعت کار داشت.

آنچه که اهمیت دارد این است که با اتصال منطقه آزاد انزلی به خط ریل سراسری، روند توسعه‌ای و ایفای نقش بین المللی منطقه آزاد انزلی به عنوان تنها منطقه ازاد شمال ایران سرعت خواهد یافت.

 

Share