برنامه‌ریزی برای تصفیه فاضلاب شهری

حضور شرکت سرمایه‌گذار چینی برای رفع مشکلات شهری رشت

طبق اعلام شهرداری رشت، تصفیه آب‌های فاضلاب و تبدیل آن به آب آشامیدنی، تصفیه آب باران، تولید آب قابل استفاده در محدوده رودخانه و محدوده صنعتی از جمله اقداماتی است که توسط این شرکت سرمایه‌گذار چینی انجام می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، جلسه‌ای با حضور رحیم شوقی شهردار رشت، محمد حسین واثق کارگرنیا ریاست شورای اسلامی، حسن کریمی کرنق رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شهری، سید حسین رضویان عضو شورای اسلامی و جمعی از مدیران شهری با نمایندگان شرکت سرمایه‌گذاری چینی فعال در حوزه تصفیه آب با موضوع تصفیه فاضلاب شهری و دیگر مباحث مرتبط برگزار شد.

رحیم شوقی شهردار رشت در این جلسه ضمن عرض خیرمقدم به میهمانان و سرمایه‌گذاران چینی با بیان اینکه شهر رشت بزرگترین شهر شمالی ایران است و مردمی مهربان و سختکوش دارد، عنوان کرد: شهرداری رشت تمام تلاش خود را برای تامین رفاه شهروندان انجام می‌دهد و امیدواریم زمینه همکاری بیشتر سرمایه‌گذاران چینی و شهر رشت فراهم شود.

شوقی در ادامه به معضل پسماند شهرهای شمالی اشاره کرد و با تاکید بر اینکه این معضل در سراسر کشور وجود دارد یادآور شد: میزان ظرفیت تصفیه‌خانه فاضلاب لاکان سه لیتر بر ثانیه است به همین علت این سیستم جوابگوی ورودی شیرابه نیست.

وی ادامه داد: بر اساس تحقیقات کارشناسی انجام شده در فصل تابستان ورودی شیرابه لندفیل سراوان به شش لیتر و در فصول سرد سال به ۱۲ لیتر بر ثانیه می‌رسد به همین علت ظرفیت تصفیه شیرابه باید افزایش پیدا کند.

شهردار رشت تصریح کرد: فرآیند بهسازی و پوشش لندفیل سراوان هم اینک در حال انجام است و در حال حاضر هیچ زباله‌ای وارد محل دفن سراوان نمی‌شود به همین جهت امیدواریم با تکمیل این فرآیندها و اقدامات فنی و عمرانی بتوانیم این مشکل بزرگ محیط زیستی را به گونه‌ای کنترل و مدیریت کنیم.

محمد حسین واثق کارگرنیا رئیس شورای اسلامی شهر رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه مشکل آلودگی رودخانه‌ها ناشی از انتقال فاضلاب خانگی و صنعتی و بیمارستانی و شیرابه دفنگاه سراوان می‌باشد اظهار کرد: متاسفانه وضعیت رشت در این باره بحرانی است و طی سالیان گذشته بارها در این باره صحبت‌ها و نشست. های فراوانی انجام شد اما در نهایت گامی اساسی در این مورد برداشته نشد.

وی با بیان اینکه عزم شورا و شهرداری رشت به منظور رفع بحران آلودگی رودخانه‌ها و زباله‌های رشت جدی است افزود: این دو موضوع مشکلات زیست محیطی فراوانی برای مردم رقم زده و پیشنهاد می‌کنم در ابتدا از محل دفنگاه زباله سراوان که شیرابه‌های آن به داخل رودخانه‌ها سرازیر می‌شود و سهم عمده‌ای در آلودگی رودخانه‌های رشت دارد، بازدیدی از سوی تیم حاضر صورت گیرد و سرمایه‌گذار با اطلاع از وضعیت موجود طرح پیشنهادی‌اش را ارائه کند.

کارگرنیا با اشاره به اینکه چندین سازمان در موضوع رودخانه‌های رشت متولی هستند، تصریح کرد: در ابتدا باید نشست مشترکی با حضور دستگاه‌های متولی از جمله آبفا و آب منطقه‌ای و محیط زیست و شهرداری با محوریت استانداری در موضوع رودخانه‌های رشت با حضور سرمایه‌گذار چینی برگزار شود تا رفع این مشکل از تمامی ابعاد بررسی و ان شاا بهترین نتیجه محقق گردد.

طبق اعلام شهرداری رشت، شرکت چینی حاضر در این جلسه بزرگترین کارخانه تصفیه آب از کوانگجو است که جزء شهرهای صنعتی این کشور محسوب می‌شود و اولین و بزرگترین تصفیه خانه آب کشور چین توسط آن‌ها راه‌اندازی شده است، همچنین این شرکت با توجه به گسترش همکاری‌ها و مراودات دو کشور چین و ایران خواستار انجام سرمایه‌گذاری در پروژه‌های دولتی و کلان شهرهای مختلف کشورمان از جمله رشت هستند.

این کارخانه چینی در سال ۲۰۱۲ احداث شده و دارای شش شعبه و ۵۰۱ کارمند است که سابقه تصفیه ۲۰۰ هزار مترمکعب را در کارنامه خود دارد.

تصفیه آب‌های فاضلاب و تبدیل آن به آب آشامیدنی، تصفیه آب باران، تولید آب قابل استفاده در محدوده رودخانه و محدوده صنعتی از جمله اقداماتی است که توسط این شرکت سرمایه‌گذار چینی انجام می‌شود.

این شرکت چینی همچنین در پایان جلسه وعده داد علاوه بر موضوع سراوان و تصفیه شیرابه‌ها برای رفع آلودگی و تصفیه آب دو رودخانه شهر رشت راهکارهای عملی مناسبی را به شهرداری رشت ارائه دهد.

Share