رییس سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد:

اعتقادی به استفاده از زباله سوز نداریم اما زباله سوزهای موجود تکمیل شوند

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ساماندهی پسماند سراوان مصداق شکل گیری هم افزایی سه قوه برای مدیریت چالش های محیط زیستی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، علی سلاجقه در چهل و سومین جلسه کارگروه ملی مدیریت پسماندها با گرامیداشت ۲۱ تیرماه؛ روز جهانی بدون پلاستیک، اظهار امیدواری کرد مصوبه حذف پلاستیک های با ضخامت کمتر از ۲۵ میکرون تا پایان تیرماه ابلاغ شود.

وی با اشاره به دیدار خود با وزیر دادگستری در خصوص ساماندهی پدیده زباله گردی در کشور، گفت: متاسفانه پدیده زباله گردی نه تنها باعث زشت شدن چهره شهرها شده بلکه مافیای کثیفی که پشت این پدیده وجود دارد، مشغول استثمار و بهره کشی از افرادی است که به این کار مبادرت می کنند.

معاون رییس جمهور، جمع آوری زباله گردها را در راستای حفظ شان و کرامت انسانی آنها عنوان و خاطرنشان کرد: در جلسه با وزیر دادگستری تصمیم گرفته شد که شهر رشت و مناطق ۸ و ۲۲ شهر تهران به عنوان پایلوت طرح جمع آوری زباله گردها معین شوند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست از شهرداری ها خواست که برای پاک شدن فضای شهرها از زباله گردها به میدان بیایند.

سلاجقه در ادامه با اشاره به اهمیت ساماندهی محل دفن زباله ها در سراوان استان گیلان، گفت: شهرداری رشت در ۲ ماه گذشته اقدامات عملیاتی خوبی در این زمینه انجام داده است که مایه دلگرمی است.

وی با اشاره به نقش برجسته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در کمک به بحث ساماندهی پسماند سراوان، خواستار مشارکت شرکت های فناور و دانش بنیان برای مدیریت این معضل محیط زیستی شد.

معاون رییس جمهور در ادامه تصریح کرد: خوشبختانه در حال حاضر یک هم افزایی خوبی برای مدیریت چالش های محیط زیستی در سطح سه قوه شکل گرفته که مصداق آن ساماندهی پسماند سراوان است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ما اعتقادی به استفاده از زباله سوز نداریم، گفت: اما در موقعیتی قرار داریم که می بایست زباله سوزهای موجود هرچه سریعتر تکمیل و آماده بهره برداری شوند.

سلاجقه با اشاره به اهمیت تفکیک زباله از مبدا، تاکید کرد: ما مکلف به تفکیک زباله از مبدا هستیم و این کار به خوبی در برخی از شهرها در حال انجام است که امیدواریم به یک الگوی مناسب برای کل کشور تبدیل شود.

همچنین رحیم شوقی شهردار رشت نیز در این جلسه گزارش کاملی از روند اجرای پروژه‌های مدیریت پسماند، بهسازی لندفیل سراوان، تفکیک زباله از مبدأ، اورهال کارخانه کود آلی لاکان، زباله سوز، تصفیه خانه شیرابه و موضوع ساماندهی فاضلاب و احیا دو رودخانه گوهر رود و زرجوب ارائه داد و تاکید کرد در صورت تزریق به موقع اعتبارات و منابع ملی و با توجه به عزمی که در استانداری گیلان، شهرداری و شورای اسلامی شهر رشت وجود دارد روند اجرای اقدامات مدیریت پسماند سرعت بیشتری می‌گیرد.

گفتنی است در این جلسه که با دستور گزارش شهرداری رشت در خصوص ساماندهی محل دفن سراوان و گزارش اقدامات کارگروه ویژه طرح های پیشران محیط زیست و اقتصاد چرخشی توسط ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان آب، اقلیم و محیط زیست معاونت علمی ریاست جمهوری در حوزه پسماند برگزار شد، نمایندگان دستگاه های عضو کارگروه به بیان نظرات وپیشنهادات خود در مورد دستور جلسه پرداختند.

Share