سخنگوی وزارت خارجه در لنگرود؛

آمریکایی‌ها با واسطه به دنبال گفتکو با ایران هستند | نمی‌توانند طرح خاورمیانه بزرگ را اجرایی کنند

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه دشمنان انقلاب اسلامی تمامی امکانات خود را در جنگ ترکیبی و شناختی سال گذشته، به میدان آوردند، گفت: اکنون دشمنان به دنبال گفت‌وگو با جمهوری اسلامی ایران هستند و مجدداً دولت آمریکا از گفت‌وگو صحبت می‌کند و از طریق واسطه‌ها به دنبال گفت‌وگو است.

ناصر کنعانی وزارت خارجه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ناصر کنعانی پیش از ظهر امروز در مراسم بزرگداشت شهدای هفتم تیر در لنگرود با اشاره هفته بازخوانی حقوق بشری آمریکا از هفتم تا ۱۲ تیرماه، اظهار کرد: در این ایام در طول تاریخ انقلاب اسلامی حوادث تلخی را در حق ملت ایران شاهد بودیم که اوج آن حادثه تلخ و دلخراش اقدام تروریستی روز هفتم تیر ۱۳۶۰ در مقر حزب جمهوری اسلامی بود.

وی با اشاره به اینکه اتفاقات دیگری نیز در این ایام در کشور رخ‌داده است، افزود: حادثه ترور رهبر معظم انقلاب توسط منافقین کوردل در تاریخ ششم تیرماه ۱۳۶۰، بمباران شیمیایی سردشت توسط رژیم بعثی صدام در هفتم تیر سال ۱۳۶۶ و شهادت آیت‌الله صدوقی در ۱۱ تیر سال ۱۳۶۱ و حمله ددمنشانه ناوهای رژیم آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران و شهادت ۲۷۰ نفر مسافر ایرانی در ۱۲ تیر ۱۳۶۷ از دیگر رخدادهای این مدت است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه این‌ها نمادها و نمونه‌هایی از رفتار جنایت‌آمیز رژیم آمریکا در ارتباط با دولت، ملت و نظام مقدس جمهوری اسلامی بود، گفت: این‌ها سرفصل‌هایی از اقدامات خصمانه آمریکا نسبت به دولت و ملت ایران و نظام مقدس انقلاب اسلامی بوده است و این جنایات توسط رژیمی انجام شد که پرچم‌دار حقوق بشر در دنیا است.

کنعانی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران مبتنی بر اسلام ناب محمدی (ص) است، تصریح کرد: در اسلام ناب محمدی (ص) ضدیت با نظام سلطه یک اصل حیاتی است و نمی‌توان در اسلام ناب از ضدیت با نظام سلطه صحبت نکرد، زیرا ضدیت با استکبار به‌مانند اسلام ناب است.

وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) حمایت از مظلوم را عین اسلام و آموزه‌های اسلامی می‌دانست، خاطرنشان کرد: اسلام ناب نمی‌تواند مورد ترویج قرار گیرد درحالی‌که رژیم صهیونیستی در امنیت کامل باشد، درحالی‌که ملت مظلوم فلسطین موردحمایت قرار نگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها با حمایت از مظلومان عالم به‌ویژه مردم مظلوم فلسطین مشکل دارند، افزود: رژیم آمریکا با استقلال ایران اسلامی، با حمایت از مظلومان و با مفاهیم اسلامی مشکل دارد، کشوری که سال‌هاست به‌ظاهر پرچم‌دار حقوق بشر در دنیا است.

کنعانی با تأکید بر اینکه ما در طول ۴۴ سال عمر بابرکت انقلاب اسلامی ایران شاهد جنایات بی‌شماری از رژیم آمریکا بوده‌ایم، گفت: هدف و انگیزه امام خمینی (ره) مبارزه با همین تفکر آمریکایی و تغییر نظام ضد عادلانه بین‌المللی و حمایت از مظلومان عالم بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه دشمنان انقلاب اسلامی تمامی امکانات خود را در جنگ ترکیبی و شناختی سال گذشته، به میدان آوردند، گفت: اکنون دشمنان به دنبال گفت‌وگو با جمهوری اسلامی ایران هستند و مجدداً دولت آمریکا از گفت‌وگو صحبت می‌کند و از طریق واسطه‌ها به دنبال گفت‌وگو است.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران را نباید در مرزهای ایران اسلامی دید، تصریح کرد: به موضوع تأثیرگذاری انقلاب اسلامی در دنیا کمتر پرداخته می‌شود، درحالی‌که جمهوری اسلامی ایران تأثیرگذاری فراوانی در بین کشورهای دنیا داشته است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران با اشاره به اینکه آمریکا تمامی طرح‌های آمریکا در این ساله با شکست روبرو شد، گفت: آمریکا با ۱۶۰ هزار نیروی نظامی می‌تواند عراق را در فاصله زمانی دوهفته‌ای فتح کند، اما در طول سال‌های متمادی نمی‌تواند عراق را مهندسی کند و یک سازمان سیاسی جدید را تثبیت کند، آمریکا می‌تواند با ساختار نظامی خود افغانستان را در عرض یک ماه فتح کند اما نمی‌تواند در طول ۲۰ سال شرایط سیاسی افغانستان را مهندسی کند.

کنعانی با اشاره به اینکه آمریکا می‌تواند جنگ را بر سوریه تحمیل کند اما نمی‌تواند نظام سیاسی سوریه را سرنگون کند، خاطرنشان کرد: آمریکا می‌تواند بیش از ۱۰ سال جنگ را علیه ملت یمن تحمیل کند اما نمی‌تواند اراده خود را در یمن اجرایی کند، آمریکا می‌تواند رژیم صهیونیستی را تجهیز کند اما نمی‌تواند روند سازش را در جغرافیای فلسطین اعمال کند، آمریکا می‌تواند در حوزه آمریکای لاتین، ونزوئلا را با عوامل خود دچار بی‌ثباتی کند اما نمی‌تواند نظام سیاسی ونزوئلا را تغییر دهد و حکومت موردعلاقه خود را روی کار بیاورد.

وی با بیان اینکه آمریکا می‌تواند در منطقه توطئه‌های مختلفی را طراحی کند، همه ساختار و تجهیزات را بسیج کند اما ساماندهی برای تغییر نمی‌تواند انجام دهد، گفت: آمریکا می‌تواند طرح خاورمیانه جدید و بزرگ را راه‌اندازی و سال‌ها برنامه‌ریزی کند اما نمی‌تواند آن را اجرایی بکند.

عکس: ابوالفضل شکری

Share