رییس سازمان منابع طبیعی در کنگره بین المللی اکولوژی نوسکی در روسیه:

مشکلات زیست محیطی امروز جهان ناشی از تخریب جنگل هاست

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: حال اکوسیستم تجدید شونده دنیا بخاطر تخریب و نابودی جنگل ها خوب نیست و هنوز در بسیاری از کشور ها جنگل را به عنوان منبع تولید چوب می شناسند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، عباسعلی نوبخت در کنگره بین المللی اکولوژی نوسکی در سن پطرزبورگ روسیه که به مدت دو روز در تاریخ ۲۵ و۲۶ ماه مه (چهارم و پنجم خرداد) برگزار شد در سخنانی افزود: عدم توجه به ارزش‌های زیست محیطی جنگل و نگاه صرف به جنگل به عنوان منبع تولید چوب مشکلاتی را برای زندگی بشر در دنیا ایجاد کرده و از بین رفتن پوشش گیاهی و جنگلی سبب افزایش گلخانه‌ای و افزایش ریزگردها و گسترش پدیده بیابان‌زایی و تغییرات اقلیمی شده است.

نوبخت در این اجلاس تاکید کرد: اگر روند نابودی جنگل‌ها ادامه داشته باشد، امنیت زیستی جامعه که تکمیل کننده امنیت غذایی است زندگی انسان‌ها در کره خاکی را به خطر خواهد انداخت.

رییس سازمان منابع طبیعی کشور که در جمع مقامات عالی رتبه بسیاری از کشورهای دنیا سخن می‌گفت در ادامه به مساحت جنگل‌های ایران اشاره کرد و افزود: ۱۴ میلیون و سیصد هزار هکتار از مساحت ۱۶۵ میلیون هکتاری ایران را جنگل‌ها فرا گرفته است و ایران بدلیل دارا بودن ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم جهان به عنوان پل ارتباطی بین اقالیم مختلف دنیا بشمار می‌رود.
وی خطاب به حاضرین در این کنگره خاطر نشان کرد: وجود تنوع خاص اکولوژیکی و شرایط ویژه جغرافیایی سبب شده است که ما شاهد تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری فراوان در ایران باشیم.

نوبخت اعلام کرد: جنگل‌های هیرکانی در ایران با دومیلیون هکتار وسعت متعلق به دوران سوم زمین‌شناسی است و با قدمت بیش از چهل میلیون سال بازمانده عصر یخبندان بوده و به عنوان مادر جنگل‌های پهن برگ سبز تابستانه که قدرت خزان دارند در جهان بشمار می‌رود.
رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در ادامه سخنان خود، جمهوری اسلامی ایران را یکی از کشورهای عضو جامعه جهانی متعهد به کنوانسیون‌های زیست محیطی برشمرد و گفت: ایران تمام سعی و تلاش خود را برای حفاظت از پوشش گیاهی و جنگلی معطوف داشته و بر اساس آخرین ارزیابی منابع جنگلی در جهان توسط فائو، کشور ما جزء ۱۲ کشوری است که در توسعه پوشش گیاهی فعالیت دارد.
مسئول اول منابع طبیعی کشورمان در کنگره بین المللی اکولوژی نوسکی در سن پطرزبورگ روسیه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران برای احیاء، غنی‌سازی و توسعه جنگل در کنار زراعت چوب و مقابله با پدیده بیابان‌زایی طرح کاشت یک میلیارد درخت را با مشارکت مردمی در دستور کار خود قرار داده است.
نوبخت همچنین ادامه داد: کاشت درخت در نزد مردم ایران همیشه به عنوان یک فرهنگ غنی مورد توجه بوده و در تقویم کشور ما یک روز بنام روز درختکاری و یک هفته نیز بنام هفته منابع طبیعی ثبت شده است.
رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور همچنین یادآور شد: در راستای اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، در روز درختکاری سال گذشته رهبر فرزانه ایران حضرت آیت الله خامنه‌ای ۳ درخت کاشته‌اند و فرمودند اگر هر ایرانی سه درخت بکارد؛ با توجه به جمعیت ۸۵ میلیون نفری کشورمان، سالانه ۲۵۰ میلیون درخت و در طی چهار سال یک میلیارد درخت توسط اقشار مختلف مردم کاشته خواهد شد.

نوبخت همچنین در این کنگره بین المللی اعلام کرد: به منظور توجه به ارزش‌های زیست محیطی، بهره برداری از جنگل‌های هیرکانی از سال ۲۰۱۷متوقف شده است و مدیریت پایدار جنگل‌ها با توجه به در نظر گرفتن سه رکن اصلی اقتصادی، اجتماعی و اکولوژیک در جنگل در دستور کار قرار دارد.
وی همچنین گفت: راهبرد سازمان منابع طبیعی جمهوری اسلامی ایران در افق ۲۰ساله احیاء، بازسازی و ارتقای کمی و کیفی پوشش گیاهی و پوشش جنگلی با مشارکت جوامع محلی است.

 نوبخت سر انجام سخنان خود اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران برای هرگونه همکاری با سایر کشور‌ها جهت مدیریت پایدار منابع طبیعی بویژه در کنترل ریزگردها و جلوگیری از گسترش بیابان‌ها و بهینه‌سازی و توسعه جنگل‌ها آمادگی خود را اعلام می‌نماید.
بر اساس این گزارش، کنگره بین المللی اکولوژی نوسکی در سن پطرزبورگ روسیه امسال دهمین دوره خود را با شعار «اکولوژی حق است نه امتیاز» پشت سر گذاشت و این کنگره هر دوسال یک بار با حضور نمایندگان کشورهای دنیا در سطوحی بالا و با حضور نخست وزیر، رییس جمهور، روسای مجلس و وزرا و معاونین وزیر برگزار می‌شود.

 نوبخت رییس سازمان منابع طبیعی کشور در راستای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت یک اصله نهال به اتفاق شهردار شهر لنینگراد به پیشنهاد ایران و استقبال شرکت کنندگان و برگزار کنندگان کنگره کاشت.

شایان ذکر در سفر به روسیه و شرکت در اجلاس » نوسکی» دکتر نقی شعبانیان معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی کشور دکتر نوبخت را همراهی کرد.

Share