مدیر تعاون روستایی گیلان:

مسئولان برنج سال گذشته را تعیین تکلیف کنند

مدیر تعاون روستایی گیلان از مسئولان خواست هرچه سریع تر نسبت به تعیین تکلیف برنج سال ۱۴۰۱ اقدام کنند و گفت: به زودی شلتوک جدید به بازار می آید و کشاورزان باید بتوانند محصول سال گذشته خود را بفروشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،  کیوان حسن پور، با اشاره به تاکید اساسنامه تعاون روستایی بر خدمات رسانی به کشاورزان و روستاییان، اظهار کرد: تعاون روستایی سیاستگذاری، برنامه ریزی، هدایت، حمایت و نظارت را دنبال می کند.

وی استان گیلان را دارای ۳۶۳ تعاونی روستایی دانست و افزود: از این تعداد، ۲۵۵ تعاونی فعالیت خوبی دارند و حدود ۱۰۰ تعاونی غیر فعال هستند که به دنبال فعال سازی این تعاونی ها و یا تلفیق آنها با تعاونی های فعال هستیم.

مدیر تعاون روستایی گیلان در گفت وگوی ویژه خبری باران، با اشاره به فعالیت ۱۵ اتحادیه شهرستانی، اضافه کرد: هر سه تا پنج تعاونی می توانند یک اتحادیه تشکیل دهند و لذا در حال حاضر ۶ اتحادیه استانی داریم.

حسن پور، با بیان اینکه اتحادیه تعاون روستایی استان ۱۵ اتحادیه شهرستانی را مدیریت می کند، گفت: این اتحادیه ها شامل تولید، تعاون روستایی، دامداران، مرغداران، چایکاران و زنبورداران و… است.

وی با اشاره به ظرفیت بالای گیلان در حوزه کشاورزی، خاطرنشان کرد: ۷۰ محصول کشاورزی داریم که ۲۰ محصول از جمله برنج استراتژیک است؛ برنج نقش مهمی در زنجیره غذایی کشور دارد و بعد از مازندران بیشترین تولید برنج در گیلان اتفاق می افتد.

مدیر تعاون روستایی گیلان از برگزاری دوره های آموزشی برای کشاورزان در راستای مکانیزاسیون و آبخیزداری و استفاده از نهاده هایی مانند کود و بذر اصلاح شده و… خبر داد و بیان کرد: امسال ۲۳ هزار و ۸۰۰ تن کود یارانه ای را وارد گیلان کردیم و حدود ۲۱ هزار تن توسط کشاورزان جذب شد.

وی با بیان اینکه توزیع بذر اصلاح شده و کود یارانه ای، تسطیح اراضی، آبخیزداری، احیای آب بندان ها، حفظ خاک و منابع خاک، آموزش و… از طریق اتحادیه ها و تعاونی های روستایی انجام می شود، عنوان کرد: ۴۰۰ هزار عضو تعاونی روستایی در گیلان داریم.

حسن پور استفاده مناسب از کود و کشت بذرهای اصلاح شده را موجب دو برابر شدن عملکرد تولید برنج دانست و تصریح کرد: وقتی کشاورزی اقتصادی شود، علاوه بر جلوگیری از مهاجرت جوانان، فروش اراضی کشاورزی و ویلاسازی نیز کاهش می یابد.

مدیر تعاون روستایی گیلان از مسئولان خواست هرچه سریع تر نسبت به تعیین تکلیف برنج سال ۱۴۰۱ اقدام کنند و گفت: به زودی شلتوک جدید به بازار می آید و کشاورزان باید بتوانند محصول سال گذشته خود را بفروشند.

وی ادامه داد: اتحادیه های استان امسال ۱۹۴ تن میوه شب عید را خریداری و توزیع کردند و لذا در نظر داریم صادرات داخلی را برای محصولاتی نظیر برنج و کیوی و بادام زمینی و زیتون و مرکبات بر اساس نیازسنجی های داخلی بین استانها راه اندازی کنیم و اتحادیه های سایر استان ها این محصولات را در فصل تولید آنها خریداری کنند.

Share