حجت الاسلام حسین ملانوری مطرح کرد؛

فعالیت ۱۵۰۰ مبلغ دینی حوزه علمیه در گیلان

حجت الاسلام و المسلمین حسین ملانوری معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه کشور در رشت گفت : ۱۵۰۰ مبلغ دینی تحت پوشش حوزه علمیه گیلان در استان فعالیت می کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حجت الاسلام حسین ملانوری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تعیین راهبردها و راهبردها، فعال‌سازی طلاب و فضلای حوزه علمیه، تولید روش‌های تبلیغ، تأمین محتوای مبلغان در سطح کشور، گسترش فرهنگ دینی با بهره گیری از هنر، پژوهش و شناخت جریان‌های انحرافی و روش‌های مواجهه با آن و… از وظایف معاونت تبلیغ حوزه علمیه است.

وی با اشاره به سفر خود به استانهای مختلف به جهت بررسی عملکرد مدیران حوزه‌های علمیه گفت: یکی از اهداف سفر به استان گیلان، تعامل با آموزش و پرورش استان گیلان و تبلیغ در مدارس برای امور دینی و حضور مبلغین است.

ملانوری افزود: استان گیلان به جهت شرایط اقلیمی و آب و هوایی، وضعیت خاصی دارد و محل تردد مسافران و گردشگران در ایام مختلف سال است که عمده هدف مسافران بر خلاف شهرهای زیارتی، گشت و گذار است و نوع مخاطبان فرق می‌کند بعضا ممکن است افرادی که تردد می‌کنند رفتارهایی از آن‌ها سر بزند که مردم بومی متاثر از این رفتارهای شوند و بدین جهت باید در بحث فرهنگ دینی مبلغان با توجه به شرایط استان، تلاش بیشتری بخرج دهند.

ملانوری با اشاره به مدیریت خوب حوزه علمیه استان گیلان گفت: در سطح استان گیلان ۱۵۰۰ مبلغ دینی تحت پوشش مدیریت حوزه علمیه گیلان در طرحهای فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: در طرح امین جماعت کثیری از مبلغان حضور دارند که در مدارس آموزش و پرورش گیلان این تعداد ۷۸۳ نفر مربی امین است که طرح تربیتی امین را در مدارس اجرایی می‌کنند. در طرح هجرت ۲۹۴ مبلغ در سطح استان فعالیت می‌کنند. طرح بینات با محوریت کارهای فرهنگی در اطراف مدارس با بهره گیری از وجود طلاب صورت می‌گیرد که در استان این تعداد مبلغ ۷۰ نفر هستند.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه مردم نیز باید در تبلیغ دین با فراهم نمودن بسترهای مناسب مشارکت نمایند، گفت: توسعه و گسترش تبلیغ دین وظیفه قشر خاصی نیست و همگان باید برای این امر شرایط را مهیا کنند.

وی تصریح کرد: مردم و مؤمنین می‌توانند کارهای فرهنگی را جهت دهی کنند.

بهره گیری از وجود بانوان طلبه در امر تبلیغ دین

حجت الاسلام و المسلمین ملانوری در ادامه با اشاره به حضور و نقش بانوان طلبه در زمینه تبلیغ دین گفت: در طرح امین (کار تربیتی در مدارس) بانوان مبلغ نقش پر رنگی دارند که حدود سه چهارم جمعیت مبلغان سراسر کشور را بانوان تشکیل می‌دهند.

وی عنوان کرد: در طرح نسیم رحمت، تبلیغ در حاشیه شهرها و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و مسائل مرتبط با بخش بانوان نیز از وجود مبلغان خانم استفاده می‌شود. همچنین در بخش تبلیغات مجازی نیز بانوان مبلغ حضور پر رنگی دارند.

 ملانوری در زمینه بحث حجاب و عفاف خاطر نشان کرد: در امر حجاب و عفاف باید تمامی دستگاه‌های متولی فرهنگی وظایف خود را انجام دهند. باید مردم را با معارف دینی و فرهنگی آشنا کنیم و تک تک مؤمنین نیز در بحث امر به معروف و نهی از منکر به وظیفه خود عمل کنند.

وی ادامه داد: در زمینه بد حجابی مقام معظم رهبری در سخنرانی‌های خود به روش‌ها اشاره کرده‌اند و همه باید گوش به فرمان ایشان در این خصوص باشند.

ملانوری با اشاره به بحث روز جامعه در زمینه جمعیت و فرزند آوری ادامه داد: یکی از موضوع حساس حال حاضر کشور مبحث فرزند آوری است که در معاونت تبلیغ حوزه علمیه به این بحث نیز پرداخته شده است و همانگونه که در حوزه چندین مجموعه، ۳۰ موضوع تخصصی و ۳۰ ستاد راهبردی به تناسب آن‌ها وجود دارد، ستاد راهبردی جمعیت نیز برقرار شده و قوی‌ترین کارشناسان نیز در مباحث تخصصی نظیر جمعیت، حجاب، اعتیاد و… در حال فعالیت هستند.

طرح تبلیغ مجازی دایر شده است

حجت الاسلام و المسلمین ملانوری با بیان اینکه پس از تاکیدات مقام معظم رهبری، طرح مجازی دایر شده، گفت: در حوزه مرکز تولید محتوای مجازی ایجاد شده و جمع زیادی از طلاب به صورت مجازی در حال تبلیغ هستند.

وی در خصوص طرحهای مختلف تبلیغی دینی حوزه علمیه عنوان کرد: طرح مسجد تراز با محوریت مساجد محل و امام جماعت مسجد صورت می‌گیرد که از سال گذشته اجرای آن در ۱۰۰۰ مسجد در کشور آغاز شده است.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: طرح ثقلین در مساجد کشور با محوریت آموزش قرآن، مفاهیم قرآنی، تفسیر قرآن و نهج البلاغه اجرا می‌شود که مبلغان وظیفه دارند پایگاه ثقلین را پیگیری نمایند.

وی همچنین به طرح ۳۱۳ اشاره کرد و گفت: طرح ۳۱۳ با مشارکت کمیته امداد امام (ره) در محلاتی که خانواده‌های امداد حضور دارند از طریق روحانیون و طلابی که به این طرح می‌پیوندند انجام می‌شود و با سرکشی به این خانواده‌ها به کمیته امداد کمک می‌نمایند.

Share