مدیر و معاون حوزه های علمیه گیلان مطرح کردند؛

از اجرای طرح «هر طلبه یک حرفه» تا صدور ۴۵ مجوز مهد امین | آغاز ثبت نام و پذیرش و گزینش طلاب

مدیر حوزه های علمیه گیلان، حوزه علمیه را سردمدار فعالیت های فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و دینی دانست و یادآور شد: در راستای امضای تفاهم نامه با سازمان فنی و حرفه ای، طرح «هر طلبه؛ یک حرفه» را دنبال می کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مدیر حوزه های علمیه استان گیلان در جمع اصحاب رسانه به تشریح برنامه‌های یکساله حوزه پرداخت و گفت: مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان گیلان دارای یک مدیریت کل و مدیریت‌های جزء است که مدیریت جزء شامل ۱۴مدرسه برادر و ۱۰ مدرسه بانوان بوده و در شهرستان آستارا، رودسر، انزلی و فومن و…مستقر هستند.

حجت الاسلام والمسلمین قاسم علیپور با اشاره به اینکه مدیریت کل دارای ۷ معاونت است افزود: معاونت‌های حوزه شامل آموزش، پژوهش، تبلیغ و امور فرهنگی، تهذیب و تربیت، اداری مالی، صیانتی و امور طلاب است.

وی با اشاره به این مطلب که طلابی که وارد حوزه می‌شوند در دوره تعلیم می‌بینند گفت: دورهای عمومی و تخصصی وارد بحث و درس می‌شوند و نیز یک دوره دیگر به نام سفیران هدایت داریم که نسبت به دوره‌های دیگر کوتاه مدت است و در این دوره افراد با مدرک تحصیلی دیپلم جذب و پس از ۵ سال کارشناسی خود را دریافت و به صورت مبلغ در مساجد و مدارس و…فعالیت خود را آغاز خواهند کرد، همچنین ۱۳ مدرسه بلند مدت داریم.

حجت الاسلام و المسلمین علیپور در ادامه گفت: برای دانش آفزایی همه اساتید بروزرسانی می‌شوند که برای ارتقاء علمی افراد زیر نظر حوزه علمیه یک تا ۲ برنامه در طول سال برگزار خواهد شد.

مدیر حوزه های علمیه استان گیلان با بیان اینکه مسابقات قرآنی در بخش قرائت همزمان با آذر ماه برگزار شد گفت: گروه‌های جهادی از وظایف ذاتی حوزه علمیه است که در این زمینه گیلان مقام دوم کشوری را دارد.

وی در مورد واسپاری که به استان گیلان واگذار شد گفت: دانشجویان در حوزه علاوه بر امتحانات کتبی ۴ مرحله شفاهی باید بگذرانند که قبلا این مراحل در قم صورت میگرفت اما با توجه به ظرفیت اساتید هر ۴ مرحله به گیلان واگذار شد، از دیگر واسپاری پایان نامه‌ها با اساتید بومی گیلان انجام می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین علیپور با اشاره به اینکه در اجتماع بزرگ شیعه و سنی حوزه علمیه سردمدار بوده، گفت: حوزه علمیه با نهاد‌ها و دستگاه‌های مختلف تفاهمنامه انعقاد کرده است که این تفاهمنامه‌ها با فنی و حرفه‌ای با شعار هر طلبه یک حرفه و علاوه بر این با شیلات و جهاد کشاورزی و نیروی دریایی و…بسته شده است.

وی در مورد جذب و پذیرش طلاب نیز گفت: از ابتدای اسفند پذیرش و جذب طلبه آغاز شده است و تا ۳۱ خرداد ماه ادامه خواهد داشت.

علیپور در پایان اظهار کرد: سال گذشته ۱۰۰ طلب جذب شدند و کسانی که علاقه‌مند هستند به ورود به سامانه معاونت آموزش مراجعه کنند.

 ۴۵ مجوز مهد امین برای حوزه علمیه صادر شده است

در ادامه حجت الاسلام اسمعیل میر هاشمی معاون تبلیغی حوزه های علمیه استان گیلان با بیان این مطلب که بزرگترین شبکه تبلیع در کل کشور را معاونت تبلیغی حوزه‌ها بر عهده دارند، گفت: در حال حاضر در کل کشور ۴۵ هزار مبلغ داریم که سهم گیلان یک هزار و ۴۵۰ مبلغ است.

وی در مورد نیروهای هجرت نیز اظهار کرد: این نیروها فقط منحصر به روستاها بودند اما این طرح با اعزام‌های مختلف به صورت کوتاه مدت و پاره وقت تغییر کرد. از دیگر طرح‌ها نسیم رحمت است که به آسیب‌های اجتماعی در جامعه می‌پردازد که در این زمینه آموزش‌های لازم در دوره‌های تخصصی خواهند دید.

میر هاشمی در مورد تبلیغ در فضای مجازی گفت: یکی از عرصه‌هایی که دشمن درحال جولان دادن است فضای مجازی است که در این عرصه نیز مبلغان را ورود دادیم.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی دیگر عرصه‌ها که برای حوزه مهم است مهدهای کودک است، گفت: مهد امین از عرصه‌هایی است که تعلیم و تربیت قرآنی انجام می‌شود و در حال حاضر ۴۵ مجوز مهد امین برای حوزه علمیه صادر شده است.

معاون تبلیغی حوزه های علمیه استان گیلان با اشاره به اینکه دوره‌های که برای مبلغین برگزار می‌شود، گفت: دوره ها شامل مسیحیت شناسایی و وهابیت شناسایی است.

معاون تبلیغی حوزه علمیه های استان گیلان افزود: یکی دیگر از دوره‌های که برگزار شده همسرداری و تربیت فرزند است اگر بانوان آگاه به تربیت فرزند نباشند به جامعه لطمه خواهد خورد.

وی افزود: طرحی کشور برای حوزه‌های کل کشور ارائه شده بود که تا سال ۱۴۱۴ استان گیلان یک هزار و ۴۴۵ مبلغ داشته باشد که خوشبختانه در سال ۱۴۰۱ این تعداد جذب شده است و پیشی گرفتیم.

Share