در کلینیک ارتوپدی دکتر میرپا بیماری‌های دست و پا ریشه‌ای درمان می‌شوند

شما می‌توانید برای ریشه یابی دقیق و تخصصی علت درد لگن خود به کلینیک دکتر میرپا مراجعه کنید.

دررفتگی لگن یک وضعیت پزشکی است و هنگامی رخ می‌دهد که مفصل لگن از مکان خود جا به جا شده باشد. این وضعیت ممکن است در اثر رخ دادن تروما، آسیب‌های ورزشی، عوامل مادرزادی، ضعف عضلانی و موارد مشابه اتفاق افتاده باشد. کلینیک دکتر میرپا، یک کلینیک پزشکی با سابقه است که به صورت تخصصی خدمات درمانی برای رفع بیماری‌های ارتوپدی همچون دررفتگی و شکستگی و غیره، را ارائه می‌دهد.

علایم و نشانه‌های دررفتگی لگن ممکن است شامل یک یا چند مورد از گزینه‌های متداول ذیل باشند:

  • درد شدید در منطقه لگن و ناحیه زانو
  • عدم توانایی در حرکت دادن مفصل لگن
  • احساس استفراغ و حالت تهوع (در برخی از موارد که آسیب‌ها شدید است)
  • تورم، آب آوردن یا تغییر رنگ در ناحیه لگن

در صورت مشاهده هر یک از این علائم، بهتر است که به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. بررسی و تشخیص درست عارضه‌ای که این علائم را ایجاد کرده توسط پزشک بسیار مهم است، تا او از وضعیت دقیق شما مطلع شود و برنامه درمانی مناسبی را برای شما تدوین کند.

اقدامات درمانی برای دررفتگی لگن شامل مواردی همچون استراحت، تثبیت مفصل با کمک شکسته بندی آن، تجویز داروها ضد درد و ضد التهاب برای کنترل درد و التهاب و در موارد شدید‌تر هم اعمال جراحی و تعویض مفصل می‌باشد. همچنین، فیزیوتراپی و تمرینات تقویت عضلات کمر و پا و لگن نیز می‌توانند بخشی از برنامه درمانی شما باشند.

در واقع هدف از انجام جراحی در دررفتگی‌های لگن،اقداماتی برای کمک به بازسازی مفصل لگن و استحکام بخشیدن به آن می‌باشد که به عنوان یک روش درمانی پیچیده در آسیب‌های شدید در نظر گرفته می‌شود.

روش‌های جراحی دررفتگی لگن می‌توانند شامل یکی از موارد زیر باشند:

  1. جراحی بازسازی لیگامان‌ها (Ligament Reconstruction): در این روش، لیگامان‌های درگیر شده در مفصل لگن، تعمیر یا بازسازی می‌شوند. لیگامان نام دیگر رباط می‌باشد.
  2. جراحی تعویض مفصل (Joint Replacement): در مواردی که مفصل لگن به شدت آسیب دیده باشد و نتوان آن را ترمیم کرد، نیاز به جراحی تعویض مفصل می‌باشد. در این نوع جراحی برخی بافت‌های مفصل همچون غضروف‌ها با کامپوننت‌های مصنوعی متحرک جایگزین می‌شوند.
  3. جراحی استئوتومی (Osteotomy): در این نوع جراحی استخوان‌ها با هدف تغییر راستای فشارهای وارد بر مفصل لگن کوتاه‌تر می‌شوند. این جراحی می‌تواند عملکرد و استحکام مفصل لگن را بهبود بخشد.

معمولا بعد از جراحی دررفتگی لگن جلسات فیزیوتراپی و تمرینات تقویتی بخصوصی توسط پزشک متخصص تجویز می‌شوند تا عضلات اطراف مفصل را تقویت کرده و بازگشت مفصل به عملکرد طبیعی خود را تسریع کنند. البته انتخاب نوع جراحی به شدت دررفتگی لگن و وضعیت فرد بستگی دارد، بنابراین انتخاب دقیق روش درمانی فقط توسط پزشک معالج تعیین می‌شود.

برای تشخیص دررفتگی مفصل لگن و اینکه آیا به جراحی نیاز است یا خیر، پزشک معالج ممکن است از مجموعه‌ای از تست‌ها و روش‌های تشخیصی استفاده کند. در ادامه چند مورد از این روش‌های تشخیصی رایج که برای دررفتگی مفصل لگن استفاده می‌شوند، ذکر شده است:

  1. بررسی تاریخچه پزشکی بیمار و معاینه فیزیکی وی: پزشک در ابتدا تاریخچه پزشکی بیمار را جمع‌آوری کرده و نشانه‌ها و علائم مربوطه را بررسی می‌کند. سپس با انجام معاینه فیزیکی، مفصل لگن و منطقه اطراف آن را بررسی می‌کند. این شامل بررسی حرکت و استحکام مفصل، احساس درد و ناحیه دقیق متورم شده می‌شود.
  2. تصویربرداری پزشکی: ممکن است پزشک از روش‌های تصویر برداری (عکس رادیولوژی، ام آر آی، سونوگراف) برای بررسی دقیق‌تر بیمار کمک بگیرد. این روش‌ها به پزشک کمک می‌کنند تا وضعیت ساختار مفصل لگن، میزان آسیب دیدگی و درجه دررفتگی را بررسی کند.
  3. آزمایش‌های تکمیلی: برخی آزمایش‌های تکمیلی می‌توانند برای تشخیص دررفتگی مفصل لگن مورد استفاده قرار گیرند، مانند آزمایش خون که برای بررسی التهاب در مفصل لگن انجام می‌شود و یا تست اعمال استرس و فشار به مفصل لگن که آن را برای بررسی علائم درد و میزان استقامت مفصل لگن تجویز می‌کنند.

تشخیص دقیق و درست دررفتگی یا دیگر آسیب‌های مفصل لگن نیازمند انجام ارزیابی و بررسی دقیق توسط پزشک متخصص می‌باشد. شما می‌توانید برای ریشه یابی دقیق و تخصصی علت درد لگن خود به کلینیک دکتر میرپا مراجعه کنید. پزشکان مجرب این مجموعه می‌توانند بر اساس نتایج تست‌ها و آزمایش‌های مذکور و بررسی وضعیت کلی شما، یک برنامه درمانی مناسب برای شما تجویز و توصیه کنند.

Share