معاون وزیر راه و شهرسازی؛ روس‌ها درباره تعیین مسیر پروژه نظر می‌دهند

برای ساخت راه‌آهن رشت-آستارا هیچ درختی در گیسوم قطع نمی‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره مسیر راه آهن رشت-آستارا اظهار داشت: از آنجایی که سرمایه‌گذاری با روس‌ها است، این مسیر مصوب در اختیار هیات فنی روس‌ها هم قرار گرفته تا درباره آن اظهار نظر کنند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از ایلنا، خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل درباره انتقادات نسبت به خسارات محیط زیستی اجرای پروژه راه‌آهن رشت-آستارا و هشدارها درباره به خطر افتادن محیط زیست استان گیلان و قطع درختان منطقه گیسوم اظهار داشت: سرتاسر مسیر مشکلی برای محیط زیست استان گیلان ایجاد نمی‌کند و مطالعات انجام و تایید شده، مباحثی درباره دو نقطه در مسیر مطرح بود که یکی از این دو نقطه جنگل گیسوم است که پیشنهاد داده‌ایم از مسیری که قبلاً شبکه برق ایجاد شده، مسیر ریلی احداث شود.

 وی با تاکید بر اینکه در این صورت هیچ گونه تغییراتی در مسیر نسبت به گذشته اعمال نمی‌شود و محیط زیست هم این پیشنهاد را پذیرفت، گفت: باید توجه شود که برای مسیر شبکه برق قبلا از این مسیر تراشیده شده و قرار نیست برای ساخت مسیر ریلی و پروژه راه‌آهن رشت-آستارا تغییری در این مسیر ایجاد و درختی قطع شود. این مسیر از سال‌های قبل ایجاد شده و خط ریلی از همان مسیر عبور خواهد کرد و خسارتی هم نسبت وضعیت موجود ایجاد نمی‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: نقطه دیگری که مورد بحث قرار گرفته دریاچه استیل است و از آنجایی که احساس می‌شد مساله‌ای برای آن ایجاد شود، واریانت را تغییر دادیم و تونلی در کنار آن قرار می‌دهیم و در این منطقه هم هیچ مشکل محیط زیستی ایجاد نمی‌شود.

خادمی با بیان اینکه نمی‌دانم عده‌ای با چه دیدگاهی چنین حساسیتی ایجاد‌ می‌کنند، مطالعات جامع حتی در پروژه‌های کوچک و جزیی هم انجام و تمام تاییدیه‌ها از مبادی ذیربط کسب می‌شود و این افراد اگر اطلاعات جامع‌تری داشته باشند می‌توانند با شفافیت بیشتری درباره اجرای این پروژه ارائه نظر کنند، اظهار داشت: پروژه راه‌آهن رشت-آستارا از ١۵ سال گذشته در دست مطالعه است و مشاوران متعدد درباره آن مطالعه و اظهار نظر کرده‌اند و استعلام‌های متعددی صادر شده‌ است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل افزود: استان گیلان چندین هزار کیلومتر راه روستایی دارد و در همان مسیرها و بسترها به اجرا رسیدند در حالی که پروژه راه‌آهن رشت-آستارا ١۶٠ کیلومتر است اهمیت بالاتری نسبت به سایر پروژه‌های این استان دارد چراکه تمام شبکه ریلی کشور را از غرب دریای خزر به شبکه ریلی بین المللی متصل می‌کند و بسیاری از کشورها به دنبال این اتصال بین‌المللی هستند و منافع بسیار زیادی برای کشور دارد و اهمیت این پروژه بسیار بیشتر از پروژه‌های عمرانی است که در این استان به اجرا رسیده‌است.

وی تاکید کرد: درباره منطقه گیسوم مسئولان محیط زیست مسیر را تایید کردند و سه پیشنهاد مطرح شد که ما هم آن پیشنهادات را پذیرفتیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه واریانت‌های مختلفی برای تعیین مسیر راه‌آهن رشت-آستارا توسط چندین مشاور مورد بررسی و بحث قرار گرفته است، تاکید کرد: سرتاسر مسیرهای پیشنهاد شده با هلیکوپتر مورد پیمایش قرار گرفت اما در نتیجه باز هم به همین طرح مصوب و مسیر اول رسیدیم و بهترین گزینه برای عبور راه‌آهن رشت-آستارا است.

خادمی درباره اعمال نظر روس‌ها در مسیر نهایی گفت: از آنجایی که سرمایه‌گذاری با روس‌ها است، این مسیر مصوب در اختیار هیات فنی روس‌ها هم قرار گرفته تا درباره آن اظهار نظر کنند اما در نهایت به همین مسیر می‌رسیم چراکه این مسیر نتیجه ١۵ سال مطالعات است البته ممکن است در مسیرهایی واریانت‌های جزیی ایجاد شود اما در نهایت اگر روس‌ها نظری داشته باشند مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر پیشنهاد بهتری داشتند، در مسیر اعمال می‌شود.

Share