با حضور حجت الاسلام و المسلمین معزی

تجلیل از برگزیدگان نخستین جشنواره کتاب هلال درخشان در رشت

در مراسمی از ۵ برگزیده برتر نخستین جشنواره ملی کتاب هلال درخشان در رشت با حضور نماینده رهبر معظم انقلاب در هلال احمر تجلیل شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حجت الاسلام و المسلمین معزی با اشاره بهره مندی از پیام الهی به واسطه کتاب قرآن کریم، بزرگترین‌ راهنما و هدایت‌گر زندگی بشر تصریح کرد: اگر کتاب در تاریخ زندگی بشری نبود ما امروز نمی‌توانستیم از معارف دینی که از گذشتگان به ما رسیده است، بهره مند شویم.
نماینده رهبر معظم انقلاب در هلال احمر در تکمیل این بخش از سخنان خود گفت: اگر می‌خواهیم جامعه اسلامی را به سمت تعالی و ترقی سوق دهیم باید کتاب و کتاب‌خوانی را در جامعه ترویج کنیم.
وی حرکت به سمت تعالی و رشد جنبه‌های معنوی را یکی از ویژگی‌های جامعه اسلامی دانست و تصریح کرد: در جوامع اسلامی افراد باید در مسیر رشد جنبه‌های معنوی خود و دیگران گام بردارند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی اضافه کرد: یکی از راهکارهای این مسئله پر اهمیت کتاب‌خوانی است‌، چرا که کتاب دریچه شناخت ما نسبت به محیط پیرامون است.
وی در این جشنواره، جامعه متعالی را جامعه ای دانست که در آن کتابخوانی از جایگاه والایی برخوردار است.
نماینده رهبر معظم انقلاب اضافه کرد: ترویج کتاب‌خوانی را یکی از راهکارهای ارزشمند و موثر در ارتقای فرهنگ دینی در جامعه برشمرد.
معزی در بخش دیگری از سخنان خود یکی از دلایل رشد زندگی بشری را در ابعادی مادی و معنوی، بهره‌گیری از کتاب در طول تاریخ دانست و تصریح کرد: «اگر کتاب نبود، ما امروز با اندیشه ارسطو و فکر و اندیشه بوعلی سینا بیگانه بودیم و در جامعه ما ماندگار نمی‌شد.»
وی در ادامه با اشاره به نقش برجسته کتاب در انتقال معارف دینی در طول تاریخ اسلام افزود: کتاب ما را با مفاهیم بلند و عمیق نهج البلاغه آشنا و دانش و نگاه ارزشمند علمای بزرگ جهان اسلام را به ما منتقل کرد.
نماینده رهبر معظم انقلاب در بخش بعدی سخنان خود به ماندگاری کتاب در چرخه توسعه رسانه در تاریخ بشر اشاره کرد و افزود: در طول تاریخ بشر، رسانه‌های متعدد همچون رادیو، سینما، تلویزیون و اینترنت پدید آمدند اما نقش کتاب و اهمیت آن در زندگی بشر پویا و ماندگار ماند، چرا که هنر با تمام عظمت خود وام‌دار کتاب و کتاب‌خوانی است.
وی افزود: آنچه که هنر و علوم را امروز رشد بخشیده است کتاب و کتاب‌خوانی است.
آشنایی با علوم متعدد از قبیل تاریخ، ادبیات، هنر و فلسفه، انتقال اندیشه از نسلی به نسل‌ دیگر، توسعه علم، بستر سازی به منظور استقلال صنعتی و علمی‌کشور از دیگر موضوعاتی است که نماینده رهبر معظم انقلاب در تبیین ثمرات کتابخوانی در جامعه اسلامی‌به آن اشاره کرد.
بنا به گفته نماینده رهبر معظم انقلاب ارتقای فرهنگ دینی در جمعیت هلال‌احمر که یکی از ابزارهای آن نشر کتاب‌خوانی است، یکی از وظایف حوزه نمایندگی ولی فقیه در این مجموعه است که نسبت به آن در سال های اخیز تلاش های موثری صورت گرفته است.
حجت الاسلام‌والمسلمین معزی همچنین مساله کتابخوانی را یک ضرورت مهم در عرصه فرهنگ در عصر کنونی برشمرد و افزود: گسترش تکنولوژی و فضای دیجیتال در کشور باعث کاهش کتابخوانی در کشور شده است.
نماینده رهبر معظم انقلاب در تکمیل این بخش از سخنان خود تصریح کرد: گسترش فضای مجازی و تکنولوژی نه تنها نباید مانعی در مسیر مطالعه باشد، بلکه باید از بهره‌گیری از ظرفیت آن در مسیر افزایش سرانه مطالعه نیز استفاده کرد.
وی با اشاره به توجه ویژه رهبر معظم انقلاب به کتابخوانی، نشر این مساله را یک ضرورت مهم در عرصه فعالیت های فرهنگی برشمرد که باید نسبت به آن حوزویان اهتمام جدی داشته باشند.
حجت الاسلام والمسلمین معری با بیان‌اینکه کتاب شکل‌دهنده سبک‌ زندگی در جوامع است، تصریح کرد: در جامعه شرایط کنونی اجتماعی کشور، مساله ترویج کتاب‌خوانی باید به طور جدی دنبال شود چرا که جوانان ما باید با تاریخ ایران خصوصا تاریخ معاصر آشنا شوند.
وی در ادامه با بیان اینکه شناخت تاریخ و فرهنگ ایران اسلامی در جامعه امروز ایران اسلامی یک ضرورت است، خاطرنشان کرد: امروز باید به جوانان با نشر و ترویج کتاب ، جایگاه تاریخی و فرهنگی ایران اسلامی را بسش از پیش بشناسند.

وی با تاکید برداینکه اهمیت به کتاب و کتابخوانی امید به اینده را در انسان تصویت می‌کند، افزود:« دشمن سعی دارد جامعه ایرانی را یک جامعه ناامید نشان دهد به همین سبب همه موظفیم در راستای سخنان اخیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی ایمان و امید را در جامعه ارتقا دهیم.»
ضرورت توجه به کتاب در حوزه کودک و نوجوان، اهمیت و جایگاه کتابخانه در میان روحانیون و علمای اسلام و نقش رابطین فرهنگی در جمعیت هلال‌احمر در ترویج کتاب‌خوانی از دیگر موضوعات مورد اشاره نماینده رهبر معظم انقلاب در این نشست بود.
نماینده رهبر معظم انقلاب در پایان از تلاش های همکاران جمعیت هلال احمر اسلتن گیلان به ویژه حجت الاسلام والمسلمین چهری، مسئول‌دفتر نمایندگی ولی فقیه در هلال احمراستان‌  به سبب پیگیری‌های مجدانه در اجرای این‌ جشنواره تقدیر کرد.
در آغاز  این مراسم مسئول دفتر حوزه نمایندگی ولی فقیه و مدیرعامل استان نیز به ارائه گزارشی پرداختند.

Share