آمادگی ارمنستان برای اقدام متقابل؛

نیکول پاشینیان: جمهوری آذربایجان باید روستاهای ارامنه نشین را بازگرداند

«نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان اظهار داشت که اگر جمهوری آذربایجان روستاهای ارمنی‌نشین را بازگرداند، ایروان هم واکنش مشابه نشان می‌دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نخست وزیر ارمنستان گفته که اگر جمهوری آذربایجان آماده بازگرداندن روستاهای اشغالی ارمنستان باشد، ارمنستان نیز آماده واکنش مشابه است.

به گزارش خبرگزاری «پان آرمنیان»، «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان با اشاره به این موضوع گفت: «فرض کنیم ارتش جمهوری آذربایجان یا ارمنستان در خط مرزی ایستاده و باید از آن خط عقب نشینی کنند، ما در اصل موافقیم، اما اگر قرار به عقب نشینی است، کجا مستقر شویم؟ نیروهای جمهوری آذربایجان و نیروهای ارمنستان نباید در خطر مرزی مستقر باشند.»

بر اساس این گزارش، با وجود سال‌ها تلاش برای میانجی‌گری بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان، این دو همسایه هنوز به توافقنامه صلح دست پیدا نکرده‌اند. جمهوری آذربایجان اخیراً یک ایست بازرسی جدید در منطقه قره‌باغ در مسیر لاچین ایجاد کرد. به دنبال این اقدام ارمنستان آن را نقض فاحش آتش‌بس ۲۰۲۰ با میانجیگری روسیه خواند.

دیوان بین‌المللی دادگستری ماه فوریه به جمهوری آذربایجان دستور داد «تمام اقدامات در حوزه اختیارات خود» را برای تضمین عبور و مرور بدون مانع افراد، وسایل نقلیه و محموله‌ها در امتداد گذرگاه لاچین در هر دو طرف انجام دهد.

یک مقام دولت ارمنستان اخیرا از رجوع این کشور به دیوان لاهه بابت تحرکات اخیر جمهوری آذربایجان در مسیر لاچین خبر داد. «اسمیک سامولیان» از مقامات دولت ارمنستان گفت: «ارمنستان در رابطه با ایجاد منطقه ایست بازرسی در ورودی مسیر لاچین توسط جمهوری آذربایجان به دیوان بین‌المللی دادگستری (دیوان لاهه) رجوع کرده است.»

در تحولی دیگر، نماینده دائم جمهوری آذربایجان در سازمان ملل متحد اخیرا ۸ پیش شرط از جمله خروج نیروهای ارمنستان از قره باغ کوهستانی، خروج ارمنستان از هشت روستا و امتناع از داشتن ادعای ارضی ارائه کرده است.

در همین زمینه «آنی بادالیان» سخنگوی وزارت امور خارجه ارمنستان درباره ادعای جمهوری آذربایجان مبنی بر ۸ روستای تحت اشغال ارمنستان یادآور شد که جمهوری آذربایجان هنوز چند روستای ارمنستان را از دهه نود میلادی اشغال کرده و پس از جنگ ۲۰۲۰ در قره باغ کوهستانی، این کشور ۱۵۰ کیلومتر دیگر از اراضی ارمنستان را اشغال کرد.

Share