در پی اعلام خبر توافق میان آذربایجان و ارمنستان؛

مخالفان آتش‌بس پارلمان ارمنستان را اشغال کردند|جشن در شهرهای مختلف آذربایجان

ساعاتی پس از اعلام توافق ارمنستان با آذربایجان برای پایان دادن به جنگ در منطقه ناگورنو قره‌باغ، مخالفان آتش‌بس پارلمان ارمنستان را اشغال کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از بی بی سی، در پی اعلام خبر توافق میان آذربایجان و ارمنستان برای آتش‌بس در منطقه قره‌باغ، مردم در شهرهای مختلف آذربایجان از جمله باکو، پایتخت به خیابان‌ها ریختند و جشن گرفتند.

امضا توافق میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای آتش‌بس در منطقه قره‌باغ در دو کشور با واکنش‌های متفاوتی رو به رو شد. در جمهوری آذربایجان مردم جشن گرفتند، اما در ارمنستان مردم خشمگین خواهان استعفای نیکول پاشینیان، نخست وزیر شدند. گروهی از معترضان هم وارد پارلمان در شهر ایروان شدند.‌

دیشب ، دوشنبه ۱۹ آبان، ۹ نوامبر، ارمنستان و جمهوری آذربایجان در حضور روسیه توافقنامه‌ای را امضا کردند که به شش هفته درگیری‌های نظامی در قره باغ پایان می‌دهد.

الهام علی‌اف این توافق را “واقعه مهم” تاریخی خواند و در شبکه‌های اجتماعی آن را محصول “تسلیم” ارمنستان دانست.

اما نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان که در فیسبوک امضای این توافق را دردناک و برای خود و کشورش سخت توصیف کرده بود، گفت: “این یک پیروزی نیست اما شکست هم نیست. شکست تنها زمانی روی می دهد که شما احساس مغلوب شدن کنید.”

او نوشت که این تصمیم را پس از بررسی دقیق اوضاع در میدان درگیری و بعد از مشورت با بهترین کارشناسان گرفته است.

در تازه ترین تحول، روسیه که میانجیگری این توافق را انجام داده اعلام کرد که صدها نیروی حافظ صلح را به منطقه ناگورنو- قره‌باغ و مناطق اطراف آن می‌فرستد.

قرار است روسیه حدود دو هزار سرباز در این منطقه داشته باشد.

ترکیه هم که در درگیرهای اخیر از جمهوری آذربایجان حمایت کرده بود، به دلیل این توافق به متحد خود تبریک گفت و اعلام کرد که سربازان حافظ صلح به منطقه خواهد فرستاد.

بر اساس توافق جدید، آذربایجان مناطقی از قره باغ را که در طول درگیری تصرف کرده است، حفظ خواهد کرد. ارمنستان اما توافق کرده است که طی چند هفته آینده از چندین منطقه عقب نشینی کند.

در متن منتشر شده این توافق ارمنستان توافق کرده است که از همه مناطقی که طی درگیری تصرف کرده بود تا ۱۰ روز دیگر، یعنی بیستم نوامبر، عقب‌نشینی کند.

اعتراضات در ایروان

با انتشار خبر توافق، شب گذشته معترضان در محل ساختمان‌های دولتی در ایروان تجمع کردند. گروهی از معترضان هم وارد پارلمان شدند.

معترضان خواهان استعفای نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان شدند و شعار می‌دادند که “ما تسلیم نخواهیم شد.”

همچنین گزارش شده که گروهی از معترضان وارد محل سکونت رسمی آقای پاشینیان، شدند. پاشینیان گفته که آنها “یک کامپیوتر، یک ساعت، یک شیشه عطر، گواهی نامه رانندگی و چیزهای دیگری را از خانه او برده‌اند.”

آرائیک هاروتیونیان رئیس جمهوری خودخوانده قره‌باغ می‌گوید که این آتش بس، به دنبال از دست دادن شوشا، دومین شهر بزرگ قره‌باغ اجتناب ناپذیر بوده است. او گفت که اگر جنگ ادامه داشت ارمنستان مناطق بیشتری را از دست می‌داد. ارمنستان ابن شهر را شوشی می‌خواند.

 

از زمان بروز درگیری‌ها در قره‌باغ دست کم یک هزار نفر کشته و دهها هزار نفر هم بی خانمان شده‌اند.

از سال ۱۹۸۸ و زمانی که قره‌باغ کوهستانی، با جمعیت ارمنی و به عنوان بخشی خودمختار از جمهوری آذربایجان در اتحاد جماهیر شوروی اعلام کرد از جمهوری آذربایجان خارج می‌شود، میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر این منطقه تنش وجود دارد.

درگیری‌های سه دهه اخیر در این منطقه ده‌ها هزار کشته بر جای گذاشت و تعداد زیادی را آواره کرد.

دو کشور حدود دو ماه است بر سر قره‌باغ درگیری نظامی دارند و تاکنون صدها نفر جان خود را در جریان این نبردها از دست داده‌اند.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان در سال ۱۹۹۴ توافقنامه آتش بس امضا کردند، اما این توافقنامه هر از چند گاهی نقض شده است.

قره باغ در سطح بین‌المللی به عنوان بخشی از خاک جمهوری آذربایجان به رسمیت شناخته شده است.

در هفته‌های گذشته، دو کشور سه توافق آتش‌بش دیگر نیز امضا کرده بودند که همگی نقض شدند.

Share