از سرطان مثانه چه می‌دانید؟

سرطانی که مردان را بیشتر از زنان درگیر می‌کند | علائم سرطان مثانه

تقریباً ۹۰ درصد از افرادی که به سرطان مثانه مبتلا می‌شوند، سنی بالاتر از ۵۵ سال دارند. سرطان مثانه در اکثریت قریب به اتفاق بیماران معمولاً زمانی که تشخیص داده می‌شود، خطرناک نیست اما امکان تهاجمی شدن آن وجود دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خبرآنلاین؛ سرطان مثانه معمولاً به تدریج عود می‌کند و گاهی اوقات باعث می‌شود که بیمار مجبور به انجام درمان‌های متعدد شود. حدود ۲۰ درصد از بیماران، دارای سطح تهاجمی این بیماری هستند که معمولاً خطرناک است و به درمان‌های اساسی‌تری نیاز دارد. عوامل فردی مانند سلامت کلی و ریسک‌فاکتورهایی مانند سیگار کشیدن تأثیر قابل توجهی بر روند بیماری دارند.

برای شناخت بهتر و همچنین پیشگیری از ابتلا به این سرطان، این مطلب را تا انتها بخوانید.

علائم سرطان مثانه

شایع‌ترین علامت سرطان مثانه، وجود خون در ادرار (هماچوری) است. هماچوری باعث می‌شود ادرار به رنگ قرمز روشن به نظر برسد. کمر درد، تکرر ادرار و ادرار دردناک نیز از دیگر علائم این بیماری هستند. اگر متوجه شدید که رنگ ادرار شما تغییر کرده و نگران هستید که حاوی خون باشد، به پزشک مراجعه کنید.

علت بروز سرطان مثانه چیست؟

سرطان مثانه زمانی شروع می‌شود که سلول‌های مثانه تغییراتی (جهش) در DNA خود ایجاد می‌کنند. این تغییرات به سلول می‌گویند که به سرعت تکثیر شود و زمانی که سلول‌های سالم می‌میرند، سلول‌های سرطانی به زندگی ادامه می‌دهد و توموری را تشکیل می‌دهند که می‌تواند به بافت طبیعی بدن حمله کرده و آن را از بین ببرد. با گذشت زمان، سلول‌های غیرطبیعی می‌توانند جدا شده و در بدن پخش شوند.

ریسک‌فاکتورها

عواملی که ممکن است خطر ابتلا به سرطان مثانه را افزایش دهند عبارتند از:

سیگار کشیدن: استعمال سیگار می‌تواند خطر ابتلا به سرطان مثانه را با تجمع مواد شیمیایی مضر در ادرار افزایش دهد. وقتی سیگار می‌کشید، بدن شما مواد شیمیایی موجود در دود را پردازش می‌کند و مقداری از آنها را در ادرار دفع می‌کند. این مواد شیمیایی مضر ممکن است به پوشش مثانه آسیب برساند و خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.
افزایش سن: خطر ابتلا به سرطان مثانه با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد. بروز این بیماری در هر سنی ممکن است، اما اکثر افرادی که به سرطان مثانه مبتلا می‌شوند، بالای ۵۵ سال سن دارند. مردان بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.
قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص: مواد شیمیایی مرتبط با خطر سرطان مثانه شامل آرسنیک و مواد شیمیایی مورداستفاده در ساخت رنگ، لاستیک، چرم، منسوجات و محصولات رنگ است.
التهاب مزمن مثانه: عفونت‌ها یا التهاب‌های مزمن یا مکرر ادراری (سیستیت)، مانند استفاده طولانی مدت از سوند ادراری، ممکن است خطر ابتلا به سرطان مثانه را افزایش دهد.
سابقه خانوادگی: اگر یکی از اعضای خانواده (والدین، خواهر و برادر یا فرزند) سابقه سرطان مثانه داشته باشد، ممکن است خطر ابتلا به این بیماری در شما افزایش یابد.

سرطان مثانه چگونه درمان می‌شود؟

بسته به مرحله تشخیص، چندین روش مختلف برای درمان سرطان مثانه وجود دارد. جراحی برای برداشتن سلول‌های تومور، شیمی‌درمانی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی، ایمونوتراپی برای کمک به تقویت سیستم ایمنی و پرتودرمانی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی همه روش‌های رایج درمان هستند.

Share