فرماندار شهرستان فومن در جلسه قرارگاه جهادی آب و کارگروه مدیریت بحران عنوان کرد:

مدیران آب منطقه ای گیلان در رفع مشکلات شهرستان فومن تعامل بیشتری داشته باشند

فکور با قدردانی از تلاش های انجام شده در سال گذشته، خواستار برنامه نوبت بندی مناسب تری برای آبیاری با توجه به شرایط شهرستان در سال جاری شد. نیازمندی ها و انتظارات شهرستان به طور مکتوب به شرکت آب منطقه ای ارسال خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،  جلسه قرارگاه جهادی آب و کارگروه مدیریت بحران به ریاست فرماندار شهرستان فومن در تاریخ ۱۴۰۱/۰۱/۱۲ ساعت ۱۳:۳۰ بمدت ۴ ساعت در فرمانداری فومن برگزار شد.

در این جلسه که با حضور خلیل بهروزی فر نماینده مردم شریف شهرستانهای فومن و شفت بهمراه حجت‌الاسلام والمسلمین نقدی امام جمعه، مرادی مدیرکل ستاد بحران استانداری و خانی پور معاون حفاظت و بهره برداری آب‌ منطقه ای گیلان و روئسای ادارات برگزار شد.

فکور فرماندار شهرستان با عرض تبریک به مناسبت روز جمهوری اسلامی و تعزیت به مناسبت وفات حضرت خدیجه (س)، هدف از این جلسه را مدیریت شرایط آبی شهرستان با توسط به کاهش نزولات و تنزل حجم آب پشت سد منجیل به نسبت سال گذشته عنوان کرد.

فرماندار شهرستان با اشاره به عدم حضور مدیرعامل شرکت آب منطقه ای در این جلسه، تلاش های داخلی شهرستان برای مقابله با کم آبی در فومن را بی نظیر و تحسین برانگیز عنوان کرد که مانع از بروز مشکلات بیشتر برای این شرکت شد.

وی اظهار کرد: با ۳ میلیارد اعتباری که شهرستان برای سردهنه ها اختصاص داده بود، فرمانداری فومن حُسن نیت و اهتمام خود را برای مدیریت مشکلات و تضمین آرامش در شهرستان نشان داد و انتظار می رفت شرکت آب منطقه ای گیلان نیز برنامه ها و اعتبارات مناسب تری برای شهرستان در نظر بگیرد دهد.

فکور با بیان این که در ارتباط با بند “ز” همان ((بند واو سابق )) در فومن، این شهرستان هیچ ظرفیتی برای برداشت مصالح ندارد، توضیح داد: نگاهی به شرایط کنونی برای عدم مراجعه و استقبال پیمانکاران برای لایروبی آببندانها و برداشت رسوبات بجای دستمزد و یا دیواره سازی رودخانه ها و در ازای آن مصالح بعنوان دستمزد از پشت سد منجیل ، این شائبه را پیش می آورد که شاید منفعت عظیم گذشته برای افراد باعث شده ، لایروبی آببندانها و کار در شهرستان با شرایط فعلی انگیزه کافی وجود نداشته باشد.

وی افزود: در نتیجه این کم توجهی، فشار بر مدیران شهرستان برای رفع کاستی ها به طور مضاعف افزایش یافته است.

فرماندار فومن اقدامات انجام شده در سردهنه گوراب پس در سال گذشته را گامی بزرگ در مدیریت منابع آب عنوان کرد که با همکاری تمام ادارات فومن حتی دستگاه های غیرمرتبط، اما متعهد، انجام شد.

وی در این راستا افزود: این انتظار زیادی نیست که مدیران آب منطقه ای در استان به طور رضایتبخشی پاسخگوی اهتمام فومن در سال گذشته و همچنین چشم انداز مشکلات سال جاری آن باشند.
فرماندار فومن اشاره کرد: اجازه نمیدهم کشاورزانی که تنها انتظارشان از مسئولین و نظام جمهوری اسلامی آماده کردن بستر مناسب برای تولید و کشاورزی است، نا امید شوند و حتی نامه ای را خطاب به برخی از مدیران استان با رونوشت به استاندار محترم گیلان و رئیس محترم سازمان بازرسی آماده کرده ام، ادامه داد: چون عدم اجرای مصوبات ستاد بحران در جلسه قبل توجیه قانونی ندارد و محل پیگیری نیز دارد.

فکور با قدردانی از تلاش های انجام شده در سال گذشته، خواستار برنامه نوبت بندی مناسب تری برای آبیاری با توجه به شرایط شهرستان در سال جاری شد.

فرماندار شهرستان تاکید کرد: نیازمندی ها و انتظارات شهرستان به طور مکتوب به شرکت آب منطقه ای ارسال خواهد شد.

خلیل بهروزی فر نماینده شهرستان های فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی با تبریک ۱۲ فروردین، رفراندوم بزرگ سال ۱۳۵۸ را حادثه ای بزرگ و دال بر مقبولیت گسترده نظام جمهوری اسلامی دانست.

وی با اشاره به مشکلات بخش کشاورزی و آبیاری در فومن، بحران کم آبی و مشکلات مرتبط با این حوزه را مورد توجه قرار داد.

بهروزی فومن تشکر از تلاش های اداره امور منابع آب، اظهار کرد: در بحث سردهنه ها، اشتباهات را تکرار می کنیم و تجربه های ناموفق مجدد تجربه می شود، علاوه بر سردهنه های موقت خاکی ، انهاری در موازات رودخانه ها احداث می کنیم که نتیجه ای جز اتلاف بیت المال ندارد. و میدانیم که این مجاری آبی خاکی با اولین سیلاب از بین می رود که این نشانه برداشت خارج از اصول از بستر رودخانه ها دارد که در صورت عدم پیگیری و اقدام مناسب حتی ترجیح میدهم پیگیری قضایی نیز صورت پذیرد . اینهمه دغدغه و اضطراب کشاورزان برازنده دولت انقلابی و مجلس انقلابی نیست .

وی خواستار اهتمام متولیان در ترمیم و تجهیز زیرساخت های بخش کشاورزی و افزایش سطح ارائه خدمات به کشاورزان شد و افزود: امروز کشاورز به مساعدت نیاز دارد.

مرادی مدیرکل بحران استانداری گیلان با اشاره به لزوم برنامه ریزی و ارائه طرح توجیهی برای مشکلات بحران زا، خواستار این شد مدیران جهت دریافت اعتبار بحران برای برنامه های مدیریت بحران خود، طرح توجیهی تهیه کنند.

وی با تاکید بر لزوم بیمه اراضی کشاورزی در شرایط خشکسالی و کم آبی در استان، اظهار کرد: در سال گذشته ۶۷ میلیارد تومان خسارت بیمه پرداخت شد که ۴۱ میلیارد تومان از این مبلغ به شالیکاران پرداخت شد.

امام جمعه شهرستان فومن نیز با بیان این که ۱۲ فرردین، روز جمهوری اسلامی و به منزله روز عید انقلاب است، اظهار کرد: در فروردین ۱۳۵۸ چند ماه پس از پیروزی انقلاب، به تدبیر حضرت امام (ره)، شکل نظام انقلابی ما تعیین شد و با اکثریت قاطع به نفع جمهوری اسلامی رای داده شد.

وی با اشاره به وضعیت رودخانه های شهرستان بیان کرد: عمق رودخانه ها افزایش یافته و سردهنه ها و رودخانه ها اختلاف سطح پیدا کرده اند.

امام جمعه شهرستان با تاکید بر این که باید متولیان سابق برداشت های شن و ماسه پاسخگوی اقدامات خود باشند، اضافه کرد: ضرورت دارد امور منابع آب به جای تهاتر، بودجه مستقیم دریافت کند.

حجت الاسلام والمسلمین نقدی با تاکید بر این که بتنی کردن سردهنه ها باید در دستور کار قرار بگیرد، به لزوم انجام اقدامات ماندگار و نه موقتی درخصوص سردهنه سازی پرداخت.

خانی پور معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اظهار کرد: تنها شهرستانی که برای لایروبی انهار آن از محل اعتبارات داخلی آب منطقه ای بودجه گذاشته شد، شهرستان فومن است. و در کمیته برنامه‌ ریزی شهرستان اعتباری برای لایروبی در نظر گرفته نشده است .

وی افزود: اگرچه این اعتبارات پاسخگوی تمام نیاز شهرستان نیست، اما در صدد هستیم بخش مهم مشکلات را با امکانات موجود رفع کنیم.

در ادامه، رجبی رئیس امور منابع آب فومنات بیان کرد: سطح زیر کشت اراضی شالیزاری حدوداً ۱۴ هزار هکتار است که حدود ۳ هزار هکتار از آن سنتی آبخوری و حدود ۱۱ هزار هکتار باقی مانده تحت پوشش شبکه آبرسانی کانال می باشد.

وی با اشاره به این که ۳۵ سردهنه در شهرستان وجود دارد که منشعب از ۵ رودخانه شهرستان می باشد، اظهار کرد: در این میان، ۳۱ سردهنه خاکی و ۴ سردهنه پایدار وجود دارد که سیلاب ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ سه مجرای اصلی آبرسان در حوضه پل ماکلوان را تخریب کرده است.

رجبی با اشاره به در دست انجام بودن عملیات لایروبی انهار افزود: کل لایروبی مورد نیاز شهرستان ۶۰ کیلومتر است که تا کنون به میزان ۵ کیلومتر از ۱۵ کیلومتر هدفگذاری شده، با مجموع اعتباری ۷۵۰ میلیون تومان لایروبی شده است.
مدیرمنابع آب شهرستان از مدیرکل بحران استانداری گیلان نیز درخواست نمود توضیحی در خصوص جلسات بحران و تخصیص منابع مالی حاصل از حضور مدیرکل بحران در جلسه ارائه نماید .‌

این جلسه که مصوباتی اضطراری مقرر نمود بعد از ۴ ساعت با صلوات بر حضرت ختمی مرتبت به پایان رسید.

Share