در جلسه علنی مجلس صورت گرفت:

طرح استیضاح وزیر صمت اعلام وصول شد | فاطمی‌امین ضعیف‌ترین وزیر تاریخ صمت

یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، اعلام وصول تقاضای استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت معدن و تجارت را قرائت کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، محمد رشیدی عضو هیات رییسه مجلس در جلسه علنی امروز مجلس، تقاضای استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت معدن و تجارت را به شرح زیر اعلام وصول کرد:

«طرح استیضاح وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت جناب آقای دکتر سیدرضا فاطمی ‌امین طی گزارش در مورخ ۱۴۰۲.۱.۲۷ کمیسیون صنایع و معادن پس از بررسی های لازم مطابق ماده ۲۲۱ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی که با امضای ۴۰ نفر از نمایندگان تقدیم هیات رییسه شده، اعلام وصول می شود.

مطابق با ماده ۲۲۳ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی وزیر محترم حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز موظف به حضور در مجلس و ارائه توضیحات در جلسه علنی مجلس خواهد بود.

فاطمی‌امین ضعیف‌ترین وزیر تاریخ صمت

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: پاسخ‌های فاطمی امین در بخش‌های مختلف قانع‌کننده نیست و وزیر صمت این آمارها را به رئیس جمهور نیز ارائه و رئیس جمهور هم آنها را در دیدار با کارگزاران نظام قرائت کرد؛ اعضای کمیسیون صنایع از آمار رئیس جمهور از قول وزیر صمت بهت زده بودند و به یکدیگر می‌گفتند که این آمار مربوط به کدام کشور است؟

سید احمد رسولی‌نژاد فاطمی‌امین را ضعیف‌ترین وزیر صمت از زمان تاسیس این وزارتخانه تاکنون معرفی کرد و افزود: بنده سخنران اصلی جلسه استیضاح قبلی فاطمی امین بودم؛ من و سایر نمایندگان مخالف عملکرد وزیر صمت بعد از رای اعتماد دوباره نمایندگان به وی، موضوع را رها نکردیم زیرا بر این باوریم که باید شان و استقلال مجلس حفظ شود.

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه با اشاره به ارائه اسناد و مدارک متقن در جلسه استیضاح قبلی فاطمی امین، گفت: به نظر می‌رسید در جلسه گذشته استیضاح، وی نباید دوباره رای اعتماد می‌گرفت؛ بسیاری از نمایندگان موافق وزیر حتی حاضر نشدند که اسناد ارائه شده در مجلس را مشاهده کنند. ۶۰ درصد نمایندگان با عدم رای اعتماد مجدد به فاطمی امین موافق بودند اما دیدگاه آنها تغییر کرد امروز از بیان آنچه در پشت پرده استیضاح گذشت و افرادی که به یک باره ما را رها کردند می‌گذرم ولی شاید روزی آن را رسانه‌ای کردم.

وی پاسخ‌ها و آمارهای وزیر صمت در جلسه وزیر با اعضای کمیسیون صنایع مجلس را گلیشه‌ای و خلاف واقع خواند و افزود: پاسخ‌های وی در بخش‌های مختلف قانع‌کننده نیست و وزیر صمت این آمارها را به رئیس جمهور نیز ارائه و رئیس جمهور هم آنها را در دیدار با کارگزاران نظام قرائت کرد؛ اعضای کمیسیون صنایع از آمار رئیس جمهور از قول وزیر صمت بهت زده بودند و به یکدیگر می‌گفتند که این آمار مربوط به کدام کشور است؟

 رسولی‌نژاد با بیان اینکه اعضای کمیسیون صنایع از پاسخ‌های فاطمی امین قانع نشدند، اضافه کرد: اظهارات دبیر کمیسیون صنایع در خصوص پس گرفتن امضای تعدادی از نمایندگان مجلس را تکذیب می‌کنم آمار امضای نمایندگان برای استیضاح رو به افزایش است. در دوره‌های گذشته پس گرفتن امضاها به‌صورت کاغذی انجام می‌شد به این شکل که معاونان وزیر، معاون پارلمانی مجلس و یا نمایندگان طرفدار دولت به‌صورت دستی امضا را از نمایندگان مخالف پس می‌گرفتند اما امروز پس گرفتن امضاها الکترونیکی شده است و نمی‌دانیم دبیر کمیسیون از کجا مطلع شد که عده‌ای امضای خود را پس گرفتند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به افزایش امضاها برای استیضاح وزیر صمت، گفت: برآورد این است که تعداد کف رای به استیضاح ۱۶۰ رای باشد و پیش‌بینی می‌کنیم با همراهی نمایندگان این آرا تا سقف ۲۰۰ رای مخالف وزیر و موافق استیضاح افزایش پیدا کند.

این نماینده با تاکید بر ضعف فاطمی امین در ۳ حوزه صنعت، معدن و تجارت، گفت: پاسخ‌های وزیر در خصوص وضعیت بازار و تولید خودرو، لوازم خانگی و معادن قانع‌کننده نیست اینکه وی از گرانی‌ها ابراز تاسف کند نمی‌تواند قانع‌کننده باشد. اظهارات ناپخته برخی مسئولان دولت که تلاش دارند افزایش قیمت خودرو را به وزیر نسبت ندهند نشان از کم‌تجربه‌گی آنها در این زمینه است؛ سال گذشته افزایش نرخ خودروها را به نوسان‌های نرخ ارز ارتباط می‌دادند، اما پرسش این است که چرا قیمت خودرو شاهین که با دلار ۴۱ هزار تومانی ۳۴۰ میلیون تومان بود امروز با دلار ۵۰ هزار تومانی ۷۵۰ میلیون تومان شده است؟ اگر افزایش قیمت خودرو با دلار نسبت دارد چرا افزایش قیمت دلار ۲۰ درصد ولی افزایش قیمت خودرو ۱۱۲ درصد است.

وی ادامه داد: در سال مهار تورم و رشد تولید، اقدامات شورای رقابت و وزیر صمت باعث افزایش قیمت‌ها شده ‌است. این سخنان فریاد مردم است و برخی آرزوی سوار شدن بر پراید را دارند و خودروهایی داخلی که قیمت آنها یک سال پیش ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان بود امروز از مرز یک میلیارد تومان عبور کرده است.

رسولی‌نژاد با بیان اینکه نمایندگان مجلس برای تعدیل قیمت خودرو راهکار دارد، گفت: وزیر صمت کارت زرد دارد و ۲ هفته دیگر هیات رئیسه مجلس اعلام وصول استیضاح خواهد کرد. به نظر می‌رسد فضا برای عدم رای به وزیر مناسب است و نمایندگان مردم باید در حوزه‌های انتخابیه پیام رسای مردم را بشنوند و این وزیر ناکارآمد که حضورش دست‌آوردی برای نظام و مردم نداشت را کنار بگذارند؛ رئیس جمهور نیز اطمینان داشته باشند که این بار نمایندگان بادقت بیشتری به وزرای پیشنهادی وی رای می‌دهند؛ نمایندگان به این دلیل به برخی وزرا رای اعتماد دادند که کابینه زودتر تشکیل شود اما در ترمیم کابینه بادقت بیشتری جلو می‌روند.

این نماینده مجلس در پایان بیان کرد: پیشنهاد ما به فاطمی‌امین این است که ظرف ۲ تا ۳ روز آینده استعفا و دست رئیس جمهور را باز کند. رئیس جمهور نیز پیام مجلس را بشنود و اگر وی بنا به استعفا ندارد او را برکنار و یک فرد لایق و توانمند را به مجلس معرفی کند. مجلس از افراد مسلط و شایسته استقبال خواهد کرد. در حال حاضر درخصوص مدیریت وزارت صمت این سخن مطرح است که وزارت صمت یک معاون وزیر به نام فاطمی امین دارد و ۱۴ تا ۱۵ وزیر که معاونان وی هستند دارد که این موضوع بسیار جای تاسف و تعجب دارد.

Share