در صحن مجلس؛

رای اعتماد مجلس به فاطمی امین | رضایت نمایندگان از وضعیت خودرو، صنعت و معدن

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با مخالفت با استیضاح سیدرضا فاطمی‌امین، مجددا به او رای اعتماد دادند. بر این اساس، فاطمی امین در وزارت صنعت، معدن و تجارت ابقا شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) تقاضای استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح شد؛ نمایندگان متقاضی استیضاح به ارائه نظرات خود پرداختند و سپس فاطمی‌امین توضیحات و دفاعیاتش را بیان کرد.

در نهایت طرح استیضاح وزیر صمت به رای مجلس گذاشته شد و نمایندگان با ۸۴ رای موافق، ۱۸۲ رای مخالف، ۶ رای ممتنع و ۲ رای باطله از مجموع ۲۷۴ نماینده حاضر با استیضاح سیدرضا فاطمی‌امین مخالفت کردند.

بر این اساس، فاطمی امین در وزارت صنعت، معدن و تجارت ابقا شد.

قالیباف رئیس مجلس بعد از اعلام رای استیضاح گفت: بنابراین عدم اعتماد به فاطمی امین به عنوان وزیر صمت رای نیاورد و ایشان وزیر ماند.

مجلس در ۴ حوزه خودرو، فولاد، معادن و تنظیم بازار نسبت به عملکرد فاطمی امین انتقاد وارد کرده بود.

رشیدی کوچی: تمام مشکلات خودرو به عدم مقاومت وزیر برابر زیاده خواهی خودروسازان مربوط است

جلال رشیدی کوچی در موافقت با استیضاح سیدرضا فاطمی امین گفت: ضمن اینکه شما فردی دست پاک هستید، اما برای مدیریت وزارت صمت علاوه بر پاکدستی نیاز به شجاعت است تا در برابر زر و زور با شجاعت مقابله کند.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با اشاره به موضوع خودرو گفت: از دولت فساد ستیز و انقلابی دولت آقای رییسی انتظار داشتیم که برابر زیاده خواهی خودورسازان بایستد نه اینکه با انها همکاری کند.

وی ادامه داد: در جلسه سران قوا شما قول دادید که نه تنها در برابر افزایش قیمت خودرو خواهیدایستاد بلکه قیمت خودرور را هم مدیریت خواهید کرد.اما به عنوان مثال قیمت پژو پارس از ۲۸۰ میلیون تومان در مهرماه به بیش از ۴۰۰ میلیون رسید و سایر قیمت‌های خودرو نیزاینچنین است.

رشیدی کوچی ادامه داد: البته عده‌ای تلاش کردند که با طرح قیمت کارخانه و بازار آزاد صورت مسئله را پاک کنند که در حقیقت بی انصافی است. از طرفی شما با یک آیین نامه واردات خودرو را به نفع خودرو سازان سوزاندید. این در حالی است که جوانان دغدغه خودرو دارند. چرا باید قیمت خودرو ۸ هزار دلاری در ایران به قیمت ۸۰ هزار دلار فروخته شود.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: چرا یک میلیارد دلار برای واردات خودرو اختصاص دادید ولی امروز اسم وارد کنندگان خودور فقط ایران خودرو و سایپا و زیر مجموعه‌های آنها است. از طرفی خودروسازن به هر نحوی که بخواهند به موضوع خودرو ورود کرده و با میل خود با مردم رفتار می کنند.

جلال رشیدی کوچی افزایش افسار گسیخته قیمت خودرو، این موضوع را دلیل اصلی استیضاح اعلام کرد که تعدادی از نمایندگان با فریاد دو دو مخالفت خود را با استیضاح اعلام کردند.

وی ادامه داد: نمایندگان ملت امروز چشم مردم ایران به شماست از شما انتظار داریم با شجاعت و صداقت اقدام کنید،قصه خودرو یک قصه پر غصه است اجازه دهید دولت با یک فرد جدید و قوی به کار خود ادامه دهد.

بعد از پایان نطق رشیدی کوچی نمایندگان با فریاد های دو دو مخالفت خود را با اظهارات وی بیان کردند.

صدیف بدری: ۱۷ هزار کشته در جاده ها نتیجه عملکرد وزارت صمت در خودروسازی است

صدیف بدری نیز در موافقت با استیضاح وزیر صمت گفت: استیضاح مهمترین ابزار نظارتی مجلس شورای اسلامی است تا وزرا فقط برنامه های خود را برای جلسه روز رای اعتماد مطرح نکنند. بلکه اگر وزیر نتوانست در مدت دوران وزرات خود به وعده های داده شده عمل کند، استیضاح به بهتر شدن رویه دولت کمک کند.

نایب رییس دوم کمیسیون عمران مجلس افزود: وزیر صمت سال گذشته از برنامه خود برای اصلاح روند خودروسازی کشور سخن گفت و معتقد بود تا زمانی که تولید افزایش نیابد، تعادل در بازار خودرو ایجاد نمی شود اما این وعده ها محقق نشدند.

نماینده مردم اردبیل در مجلس تاکید کرد: سالانه ۱۷ هزار نفر از هموطنان جان خود را در جاده ها از دست می دهند و ۳۶۰ هزار نفر دچار قطع عضو و قطع نخاع می‌شوند .در این شرایط نمایندگان کیفیت خودرو داخلی را چگونه ارزیابی می کنید؟

وی ادامه داد: به رغم وعده وزیر برای حذف قرعه کشی و کاهش قیمت خودرو این موضوع محقق نشد و شاهد عدم کنترل بازار و حضوردلالان در بازار هستیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: واردات خودرو به رغم قول وزیر محقق نشد و برای برندهای وارداتی بحث‌های زیادی وجود دارد. عدم تحقق برنامه های فاطمی امین نشان دهنده عدم درک وی از بازار خودرو است.

بدری تاکید کرد: عدم کاهش قیمت خودرو، عدم تولید کافی و عدم واردارت خودرو سبب بلاتکلیفی این بازار شده است. از طرفی عدم رعایت اصل شایسته سالاری در انتصابات که سبب ورود ۷۰ نفر بدون سابقه کاری به وزارت صمت شده است، بازی با قیمت در محصولات به عنوان قیمت درب کارخانه و قیمت مصرف کننده و قیمت‌های افسارگسیخته سبب شده تغییر وزیر صمت امروز مورد تایید ما قرار بگیرد.

بدری عدم شایسته سالاری در وزارت صنعت را از دلایل استیضاح خواند.

نمایندگان مجلس پس از پایان اظهارات بدری نیز با فریاد دو دو مخالفت خود را با استیضاح اعلام کردند.

چنارانی: در حوزه خودرو ضعف عملکرد افزایش یافته است

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، هاجر چنارانی در نشست علنی امروز سه شنبه- ۱۰ آبان ماه- مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی تقاضای استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت،معدن و تجارت در موافقت با استیضاح گفت: جناب آقای رییس جمهور شما امید میلیونها ایرانی هستید ،ایرانیانی که در شرایط بد اقتصادی و نگرانی کرونا پای صندوق های رای آمدند وشما را انتخاب کردند تا حضور شما نمایش کار آمدی و مبارزه با فساد باشد.

نماینده مردم سبزوار با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور گفت: وزرات صمت نقش مهمی در توسعه اقتصاد کشور دارد اما در شرایط فعلی اوضاع اقتصادی، مسکن ، صنعت و معدن و کلاف سر در گم خودرو رضایت بخش نیست و تولید کنندگان، مصرف کننده و سهام داران از وضعیت اقتصاد کشور راضی نیستند.

وی خطاب به نمایندگان گفت:سخنان فاطمی امین را در روز رای اعتماد گوش دادم وی تا چه اندازه به تعهداتش عمل کرده است؟ دیگر دوران ان شا الله و ماشاالله تمام شده مردم عمل می خواهند.

چنارانی بیان داشت: آقای وزیر شما از رشد اقتصادی گفتنید، اما گرانی و تورم افسار گسیخته مصالح ساختمانی و بازار رها شده و کنترل نشده روند صعودی به خود گرفته است، مدیران وزراتخانه شما در پشت تریبون خوب حرف می زنند اما در عمل برنامه ای برای مدیریت بازار ندارند.

نماینده مردم سبزوار گفت:آنچه در کف بازار در مورد تورم می بینیم ۳۰ درصد آن به وزرات صمت بر می گردد و در حوزه خودرو هم ضعف عملکرد افزایش یافته و ارابه های مرگ روزانه صدها نفر را به کام مرگ می کشانند برای کیفیت صنعت خودرو چه تصمیمی اتخاذ کردید؟

وی با بیان اینکه قرعه کشی خودرو توهین به شعور مردم ایران است، تصریح کرد: خودرو ایرانی با استاندارهای خودروهای جهانی تفاوت دارد وزیر صمت باید انحصار خودرو سازی در ایران را بشکند چه مافیای در پشت واردات خودرو وجود دارد؟

در ادامه هاجر چنارانی در موافقت با استیضاح وزیر صمت از دو دوی نمایندگان انتقاد کرد و گفت: فشارهای دیشب و فریادهای دو دوی امروز سر منشا یکسان دارد.

اظهارات وی اعتراض شدید نمایندگان با فریاد دو دو شد تا جایی که محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی نمایندگان را دعوت به سکوت و آرامش کرد.

نمایندگان ملت در جریان اظهارات چنارنی همچنان به فریادهای دو دو ادامه دادند.

نوروزی:چرا وزیر صمت شب استیضاح در جلسه شورای عالی مبارزه با پولشویی حضور نیافت؟

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، حسن نوروزی در نشست علنی امروز سه شنبه- ۱۰ آبان ماه- مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی تقاضای استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت،معدن و تجارت در موافقت با استیضاح گفت:جناب فاطمی امین جوانی متدین و سکاندار فعلی وزرات صمت است، اما در حوزه مبارزه با فساد ضعیف عمل کرده است.

نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیرصمت گفت: در بخش صنعت خودرو قول دادید که دو شرکت اصلی سازنده خودرو کشور سایپا و ایران خودرو را تحویل بخش خصوصی دهید، اما هشت ماه گذشته از آن زمان گذشته و به آن عمل نکردید.

نماینده مردم رباط کریم با اشاره به بازار قیمت خودرو در کشورداشت: قیمت خودرو در کشور واقعی نیست و روزانه میلیونها تومان از سهام ایران خودرو به جیب دلالان وارد می شودچرا سهام این دو شرکت به سهامداران اصلی واگذار نمی شود تا دست دلالان قطع شود.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در مورد قیمت سیمان در کشور اظهار داشت:قیمت سیمان در کارخانه کیسه ۲۰ هزار تومان است و در بازار ۴۹ هزار تومان، این سود در جیب چه کسانی می رود؟ چرا روزانه هزاران کیسه سیمان به افراد خاص تحویل داده می شود؟

نوروزی خطاب به وزیر بیان کرد: شما عضو کمیسیون پولشویی هستید اما در این جلسات حضور پیدا نمی کنید دلیل این امر را توضیح دهید.

نمایندگان پس از پایان اظهارات نوروزی با فریاد دودو با اظهارات وی نیز مخالفت کردند.

مرتضی حسینی: بانک ها چرا به مردم وام نمی دهند؟

در ادامه مرتضی حسینی  در موافقت با استیضاح وزیر صمت خطاب به رئیس جمهور گفت:‌ همچنانکه استحضار دارید بنا بود این استیضاح سه ماه پیش به جریان بیفتدا اما با وساطت رئیس مجلس کنندگان به امید بهتر شدن شرایط و بهبود وضعیت صنعت معدن و تجارت و انجام تغییرات و اصلاحات لازم از پیگیری صرف نظر کرده و مهلتی به دولت دادیم اما متاسفانه آقای وزیر و دولت به وعده‌های خود عمل نکردند.

وی با بیان اینکه چرا بانکها به مردم وام نمی دهند؟ ادامه داد: نمایندگان امید زیادی به دولت سیزدهم خصوصاً در بحث تنظیم بازار و کنترل قیمت ها و رفع مشکلات صنایع و معادن به ویژه در خودروسازی و فولاد بسته بودند و انتظار داشتند، موانع تولید در بخش‌های کمی و کیفی برداشته شود اما باید گفت نه تنها حرکت چشمگیر و قابل توجهی در این زمینه مشاهده نشد بلکه کار به جایی رسید که عده‌ای از کارآفرینان و تولیدکنندگان راه خود خروج از کشور را در پیش گرفتند حتی این مسئله به معدنچی ها و کارگران معدن هم سرایت کرد.

نماینده مردم میانه در مجلس افزود: خام فروشی در بیشتر معادن دیده می‌شود. همچنین بیشتر معادن با کمبود نیرو و امکانات مواجه هستند.

وی یادآور شد: مرور ۱۴ ماه فعالیت وزیر نشان می دهد که وی به هیچکدام از وعده های خود عمل نکرد. وعده هایی مانند رفع کمبودهای داخلی، کاهش تحریم‌های خارجی، حذف امضاء‌های طلایی، تامین مصالح ساختمانی، توسعه صنعت خودروسازی، خصوصی شدن شرکت‌های خودروسازی، افزایش تولید و کیفیت خودرو و رقابتی کردن بازار خودرو هنوز محقق نشده است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: وزیر صمت در این ۱۴ ماه نه تنها بر مافیای خودروسازی غلبه نکرد بلکه در شکم این مافیا هضم و در جهت اهداف آنها حرکت کرد تا مردم از صنعت خودورسازی ناراضی باشند. در حالی که انتظار داشتند در دولت آقای رییسی به مانند سایر مردم دنیا خودروهای روز را استفاده کنند.

وی تاکید کرد: اکنون در جهاد اکبر ما با تعلیمات نبوی را نهادینه کنیم و آن مبارزه با فساد است. برای مبارزه با فساد باید به وزارت صمت توجه داشت که ۲۰ درصد تولید و صنعت کشور به این وزارتخانه مربوط است.

حسینی با بیان اینکه مافیای خودروسازی یکی از مهمترین مافیای در کشور است، عنوان کرد: چگونه است که دو خودروسازی داخلی ساخت همه خودروسای را برعهده گرفتند و اجازه نمی‌دهند واردات خودرو در کشور انجام شود. آنها اجازه نمی‌دهند که صنعت دیگری در کشور شکل بگیرد. اگر این مافیا در دولت آقای رییسی کنار گذاشته نشود، در چه دولتی باید انجام شود.

اتهامات موسوی لارگانی به وزیر صمت/توزیع رانت می کنید

در ادامه سید ناصر موسوی لارگانی در موافقت با استیضاح گفت: از همان ابتدا نسبت به توان، تجربه و تخصص آقای فاطمی امین برای عمل به وعده هایش تردید جدی داشتیم. در حال حاضر کارنامه ایشان خالی از عمل به وعده ها بوده و با فاز تخریب اقتصاد کشور و نابودی اعتماد عمومی رسیده است.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس یازدهم ادامه داد: ایشان بارها به مجلس احضار شد تا درباره میزان تحقق وعده هایش توضیح بدهد، اما هر بار نمایندگان سوال کننده نسبت به قبل ناامیدتر شدند، ۳ ماه دیگر فرصت دادیم، اما باز هم افاقه نکرد.

وی خطاب به وزیر صمت عنوان کرد: چرا بدون کارشناسی، چارت وزارتخانه را دگرگون کردید؟ ۷۱ نفر از منصوبان از خارج از وزارتخانه آمدند و برخی حتی یک روز تجربه نداشتند و فاقد کد استخدامی بودند، موضوعی که منجر به انهدام فضای وزارتخانه و ناامیدی پرسنل از دولت شد.

موسوی لارگانی افزود: یکی از شعارهای صریح آقای رئیسی بکارگیری متخصصان و بستن سرچشمه های فساد بود، اما آقای فاطمی امین وزارتخانه را به سرچشمه و اقیانوس رانت تبدیل کرد و با میدان دادن به بانیان وضع موجود، اهانتی بزرگ به مردم، مجلس و حتی رئیس جمهور کرد. برای تحلیل عمل به برنامه کلی وعده هایتان در روز رأی اعتماد در شهریور ۱۴۰۰ ، برنامه ۴۴ صفحه ای تان برای وزارت صمت را بررسی کردم. از داستان غم انگیز خودرو شروع می کنیم، شما در زمان رأی اعتماد عدم رقابت و ساختار مدیریت را مسائل اصلی خودروسازی عنوان کردید و گفتید در صورت وزیر شدن، تمایلی ندارید مدیران عامل شرکت های خودروسازی را تعیین کنید، بلکه در یک دوره گذار، خودروسازان را به سهامداران واگذار خواهید کرد.

وی یادآور شد: در صفحه های ۳۲ و ۳۳ برنامه هایتان، ۱۱ وعده برای ساماندهی بازار خودرو ارائه کرده و گفتید سالانه یک میلیون خودرو صادر می کنید! از انتصاب مدیران عامل ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو شروع می کنیم که الحمدالله بدون سفارش، رانت و فشار انتخاب کردید. اگر صلاح می دانید بگویم هر کدام از این ۳ نفر به چه اشخاصی متصل هستند! اگر شما یادتان نیست عرض می کنم ما نمایندگان ملت فراموشکار نیستیم. هنوز از عرضه خودروهای پرتیراژ در بورس کالا خبری نیست، واگذاری سهام خودروسازان فراموش شده و فی الواقع در این مدت نه تنها مشکلی حل نشد، بلکه میلیون ها تومان دیگر به قیمت خودروهای داخلی اضافه شد. کیفیت هم که هر روز بدتر از دیروز!

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار کرد: پس از مدت ها مخفی کاری، در تبدیل آیین نامه واردات خودرو، ناگهان کوه وزارت صمت، موش زایید! در حالی که هدف مجلس شکستن انحصار، ارتقای کیفیت و متعادل کردن بود، اما در کمال تعجب ملت، آقای وزیر لیستی از چند شرکت مجاز واردکننده خودرو که تماماً مرتبط با مافیای خودروهای مونتاژی هستند، ارائه کرد و به عبارتی گوشت را به دست گربه سپرد! و انحصار در انحصار و رانت در رانت ساخت.

وی خطاب به وزیر صمت افزود: یادتان رفته چند ماه قبل رهبر معظم انقلاب فرمودند مردم از خودروسازان ناراضی هستند و حق با مردم است؛ شما چه کردید؟ تا توانستید برای مافیای خودروهای مونتاژی و خانواده های پرنفوذ خودرویی، رانت جدید درست کردید. طبق وعده باید این مافیا را نابود می کردید، نه اینکه بیش از گذشته فربه شان کنید. مردم بابت گرانفروشی و اجحاف خودروسازان تاکنون هزاران میلیارد تومان متضرر شده و به خاطر بی کیفیتی خودروها، جانشان را در جاده ها از دست می دهند.

موسوی لارگانی عنوان کرد: در صفحه ۱۸ برنامه هایتان وعده ثبات قیمت ها را دادید، اما در حال حاضر هیچکس از وضعیت قیمت ها راضی نیست، کو آن وعده ها و کجاست آن برنامه؟ قرار شد با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت ها به شهریور سال ۱۴۰۰ بازگردد، البته قیمت شهریور ۱۴۰۰ پیشکش، به مدد مدیریت فاطمی امین، قیمت های بهار امسال هم برای ملت رویا شده است و همین مسائل به نارضایتی از اوضاع کشور منجر شده، همچنین در روز اخذ رأی اعتماد وعده دادید که سامانه صدور مجوزها تا پایان سال اجرایی خواهد شد، که این امر از اتخاذ تصمیمات خلق الساعه جلوگیری کند و امضاهای طلایی را از بین ببرد. فقط یکی از امضاهای طلایی را مطرح می کنم، از ابتدای امسال واردات تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار را ممنوع کردید، در اواخر اردیبهشت ماه معاونتان با هماهنگی چند شرکت دوست شما بی سروصدا برای مدت یک هفته سایت ثبت سفارش را باز کرده و سپس بست! دوستان پرنفوذتان به مدد رانت اطلاعاتی حجم زیادی سفارش گوشی را ثبت کردند و بعد از بسته شدن سایت آن شرکت ها با عوامل تان در وزارتخانه وارد مذاکره و تمام سفارشات ۶۰۰ دلار را به بالای ۶۰۰ دلار تغییر داده و به این ترتیب رانت چرب و نرمی نصیبشان شد و تا امروز هم مشمول فروش موجودی انبارهایشان هستند. شما در راستای کمک به دوستانتان همچنان سایت ثبت سفارش را بسته اید!

وی تصریح کرد: البته ما قراردادهای زمان مدیریت تان در آستان قدس رضوی و شرکت های نرم افزاری تحت مالکیت تان و دوستانتان را فراموش نکرده ایم. در بخش فولاد و معدن گفتید برای رفع بیکاری و اشتغال دانشگاهیان برنامه دارید، قرار بود برای فارغ التحصیلان برنامه ریزی کنید تا مشغول به کار شوند، گفتید باید به سمت پیشران های اقتصادی حرکت کنیم.

موسوی لارگانی تاکید کرد: در صفحه ۶ تا ۹ و ۱۳ تا ۲۰ برنامه هایتان به تشریح راهبرد خود برای فعالسازی بخش صنعت پرداختید، اکنون شرکت های صنعتی شبهه تعطیل هستند و بخش معدن با صدور دستورالعمل های خلق الساعه از جمله وضع عوارض صادراتی فلزات اساسی باعث زیان مردم در بازار سرمایه و از دست رفتن بازارهای صادراتی کشور و افزایش نرخ ارز به دلیل کمبود ارز شدید. هنرمندانه واردات ماشین آلات معدنی را تعطیل کردید و در انتصابات هم که شاهکار کردید.

وی اظهار داشت: بعد از افشای اقتصاد سنگین فولاد مبارکه و ارسال گزارش مجلس انقلابی به قوه قضائیه، یکی از مدیران صنعتی را حفظ کردید و مدیران قبلی را ارتقا دادید، در شرکت مس، گوهر زمین و گل گهر هم که بانیان وضع موجود همچنان حضور دارند. از آمار افزایش ۵۰ درصدی تولید تراکتور شگفت زده شدیم، چرا که همکاران عزیز شاهد هستند در هیچ استانی تراکتور برای کشاورزان موجود نیست.

رسولی نژاد: دردوران وزارت فاطمی امین صادرات کاهش و واردات افزایش یافت

در ادامه احمد رسولی نژاد نماینده مردم دماوند در مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: حفظ نظام مهمترین واجبات است و استیضاح آقای فاطمی امین برای کارآمدی بهتر نظام است. البته در ابتدای معرفی دولت تلاش می‌کردم که همه وزرای پیشنهادی رای لازم را کسب کنند و در یک سال گذشته فرصت کافی هم به وزرا داده شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: از مردم سوال کنید که چند درصد مردم سخنان وزیر صمت را قبول دارند. در گزارشی که روی میز نمایندگان قرار گرفت، وزیر صمت در مدت ۴۸ سال اعلام کرد که ۳۰۰ پروژه برای این وزارتخانه دارند. هرچند که بر اساس آمار می گویم که سرنوشت پروژه های قبلی به کجا رسید و چه تعداد از این وعده‌ها محقق شده است.

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس یادآور شد: امروز مردم از گرانی‌ها به ستوه آمدند. آقای معاون اول رییس جمهور شما پیش از این یکبار حرف‌های وزیر صمت را در سال گذشته شنیدید ودوباره این سخنان را امروز می‌شنوید.

این نماینده مجلس تاکید کرد: پروژه مبارزه با کالای قاچاق و تقلبی عملی نشد و دپوی زیاد کالاها درسامانه کالا و تجارت به ویژه لوازم خانگی همچنان ادامه دارد. وعده‌های گسترش مولدهای برق، راه اندازی سامانه‌های هماهنگی برنامه های کسب و کار، گسترش و تقویت خدمات کسب و کار، فعال سازی ظرفیت تولید، اعلام قیمت تولید کننده و وارد کننده، راه‌اندازی سامان‌های نظارات و تخلفات بازار،طراحی و استقرار سامانه های پاسخگویی مربوط به تولید و تجارت و دیگر وعده‌هایی که هنوز توسط وزیر صمت محقق نشده است.

رسولی نژاد یادآور شد: آقای فاطمی امین به جای پاسخ به سوالات طراحان استیضاح درصحن مجلس، بیشتر شعار دادند. این در حالی است که به دلیل ضعف مدریریت در وزارت صمت، حجم صادرات ۱۲و نیم درصد کاهش و حجم واردات و ۱۴ درصد افزایش یافته که سبب منفی شدن تراز تجاری کشور به میزان۱.۸ میلیارد دلار شد.

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه یکی از عوامل گرانی را درج برچسب قیمت تولیدکننده بر کالاها عنوان کرد و گفت: تبلیغات گسترده‌ای در صدا و سیما درباره طرح وزارت صمت درباره درج برچسب قیمت تولید کننده بر روی کالا انجام شد ولی به دلیل نارضایتی مردم و ناکارآمدی طرح به دستور معاون اول رییس جمهور این طرح کنار گذاشته شد.

وی ادامه داد: ناکارآمدی وزارت صمت در محصولات تولیدی از جمله لوازم خانگی سبب شده مردم در خرید وسایل زندگی و تهیه جهیزیه دختران خود عاجز شوند. لوازم خانگی بیش از ۱۰۰ درصد گران شده است وهمچنان قیمت‌های لوازم خانگی رو به افزایش است و سازمان حمایت از مصرف کننده در خصوص وصول مابه التفاوت روغن خام ناتوان است. چرا که با ارز ترجیحی حدود هزار تن که معادل هزار میلیارد تومان است، تاکنون این مابه التفاوت وصول نشده است.

این نماینده مجلس اضافه کرد: واردات ۸۰ هزار تن ورق غیر استاندارد به کشور که در گمرک موجود است، ناتوانی در تغییر شیوه قیمت گذاری محصولات پتروشیمی، عدم برنامه راهبردی برای خودروسازی، عدم توفیق در استانداردسازی فنی خودروهای تولیدی، افزایش سهم نقص فنی خودور در تصادفات، تدوین آیین نامه واردات خودرو که درعمل مقابله برای واردات خودرو است، فقدان برنامه در کنترل قیمت‌ها، نداشتن برنامه در ساماندهی بازار خودرو، اصرار بر عرصه برخی مواد اولیه در بورس و به تبع آن افزایش قیمت اولیه محصولات، ضعف مدیران منصوب شده از سوی وزیر صمت، صدور مجوز برخی از مواد اولیه به رغم وجود این مواد در داخل مانند منسوجات فقط برخی از ناکارآمدی وزیر و عمل نکردن وی به وعده‌های داده شده است.

سیاهکلی: برای اینکه استقلال مجلس حفظ شود به استیضاح وزیر صمت رای موافق دهید

در ادامه لطف الله سیاهکلی در نشست علنی امروز سه شنبه- ۱۰ آبان ماه- مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی تقاضای استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت،معدن و تجارت در موافقت با استیضاح گفت: همکاری دولت و مجلس به معنای پذیرش افعال دولت نیست، همکاری جهت اصلاح و حل مساله است و استیضاح هم محاکمه متهم نیست این موضوع آسانی است که در آیین نامه ۱۰ نفر می توانند استیضاح وزیر را مطرح کنند این یک ابزار نظارتی است.

نماینده مردم قزوین بیان داشت: مردم صاحبان اصلی حق هستند و مسوولان دارای مسئولیت، باید پاسخگو باشند ، ما نمایندگان هم مطالبه گر حقوق مردم از دولت ها هستیم.

سیاهکلی با اشاره به چالش های صنعت خودرو بیان داشت: مصرف سوخت خودرو کشور ۱۳درصد است و در دنیا این مصرف ۴ درصد است اگر ۱۳ درصد رابه ۶ درصد کاهش دهیم ۵۰ میلیون لیتر صرفه جویی می شود و این صنعت به ساماندهی می رسد اما صنعت خودرو جان و مال مردم را گرفته است.

وی در مورد افزایش قیمت مصالح ساختمانی بیان داشت: از فروردین ماه تا مهرماه امسال، قیمت آهن ۱۹ درصد و سیمان ۸۴ درصد رشد داشته است این موضوع به حوزه مسکن آسیب جدی وارد کرده است و تقاضای پروانه ساخت ساختمانی در کشور به شدت کاهش یافته است.

سیاهکلی با اشاره به افزایش قیمت فولاد در کشور گفت: قیمت فولاد به عنوان عنصر پایه به شدت افزایش پیدا کرده است،آمار و اعداد قیمت ها در این زمینه فریبنده است و قیمت فولاد در کشور بیشتر از نرخ جهانی افزایش یافته است.

وی با اشاره به بحث استیضاح فاطمی امین در چند ماهه گذشته بیان داشت: در مورد استیضاح وزیر صمت، رییس جمهور با رییس مجلس تماس گرفتند که این وزراتخانه تفکیک شود و فعلا بحث استیضاح مطرح نشود این چه معنای دارد؟ قرار بود دو وزیر معرفی شود اقای فاطمی امین هم قرار بود نباشد و دولت بداند یک فرد بدون تجربه نمی تواند این وزراتخانه را مدیریت کند. وی متخصص این حوزه نیست از وی خواستیم سامانه ها را راه بندازد و نتوانست یک سامانه فروش خودرو راه بیندازد. وی در حوزه تخصصی خود هم نتوانست کار کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به چالش های حوزه معدن در کشور گفت: با توسعه تولیدات معادن مس می توان کشور را اداره کرد زیرا ایران هفتمین دارنده ذخایر مس در دنیا است، یک تن مس ۱۰ هزار دلار قیمت و ۳۵۰ درصد سود دارد باید این مسائل مورد توجه وزیر صمت قرار گیرد وزیر در این زمینه هیچ اقدام خاصی انجام نداده است.

سیاهکلی در پایان خطاب به نمایندگان افزود:برای اینکه استقلال مجلس یازدهم حفظ شود به استیضاح وزیر صمت رای موافق دهید.

طاهری :فاطمی امین فهم خوبی از نظام مسائل صنعت، معدن و تجارت دارد/وزارت صمت، وزارت خودرو نیست

در ادامه مرتضی طاهری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: بخش زیادی از عملکرد وزارت صنعت کمی شدن است بلکه می‌تواند به عدد و ارقام تبدیل شود و قابل ارزیابی باشد اگر کامپیوتر یا نرم افزاری باشد و ما بیاییم تولید و قیمت را و میانگین فعالیت و تورم کشور را به این بدهیم با این اعداد و ارقام قابل ارزیابی است و من در کمیسیون این کارها را انجام داده‌ام.

نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی افزود: اینکه مشکلات در تولید و کمبود در برخی‌ جاها است کاملا درست است اما ما باید رشد را نگاه کنیم میانگین کشور و میانگین دولت را در نظر بگیریم و ارزیابی کنیم نه آن چیزی که آرزوی ما است که به آن برسیم.

طاهری بیان کرد: از مهمترین ویژگی‌هایی که من به آن دلیل مخالف استیضاح آقای فاطمی امین هستم فهم خوب ایشان از مسائل و نظام  مسائل حوزه صنعت و معدن و تجارت است. مثال‌های متعددی در ذهن من است که بخواهم بیان کنم شاید شاخص‌ترین آن که خیلی درگیر آن بودم قضیه فولاد است.

وی تصریح کرد: ما در دولت قبل بسیار درگیر این بودیم که بازار رانتی و فساد و دلالی در فولاد وجود دارد. علیرغم اینکه قیمت فولاد دستوری بود با اختلاف بسیار زیادی در بازار فروخته می‌شد و با تکانه‌های مختلفی تغییر می‌کرد ما خیلی وقت گذاشتیم با دوستان پژوهشی و جاهای مختلف که در این زمینه تخصص داشتند و به این نتیجه رسیدیم که از بین راهکارهای مختلف ساده‌ترین راهکار عرضه کالاهای پایه‌ای مانند فولاد و سیمان و پتروشیمی در بورس کالا و ابزار نظارتی به نام عوارض و صادرات است.

عضو کمیسیون صنایع و معدن مجلس ادامه داد: در بحث اوکراین همه دنیا را نگاه کنید و تکانه‌های قیمت را با کشور خود در کالاهای پایه‌ای مقایسه کنیم متوجه  فهم دقیق وزیر از نحوه کنترل کالاهای پایه‌ای می‌شویم. بسیار مهم است که علیرغم تورم و افزایش ارز هنوز برخی از کالاهای پایه‌ای مانند فولاد و سیمان را توانستیم ثبات قیمت ایجاد کنیم و اینها نشان از فهم این قضیه است.

طاهری افزود: ویژگی دیگر بحث سامانه محور بودن فاطمی امین است سامانه محور بودن ایشان و فکر سامانه‌ای داشتن و اینکه تا حد امکان بتوانند از داده‌ها و حکمرانی داده‌ها استفاده کند فوق‌العاده است. ما بارها اعلام کرده‌ایم در بحث گرانی دو عامل داریم یکی گرانی ناشی از تورم و دیگری گرانفروشی است.

وی خاطرنشان کرد: گرانفروشی به این دلیل است که نتوانستیم خوب کنترل کنیم، احتکار شده و نظارت بر بازار نداریم. عموماً در دولت‌های قبل در این تکانه‌ها از نیروی انسانی بسیج، کارمندان، تعزیرات استفاده کرده‌اند که جمع شوند انبار را پیدا کنند و ببینیم در بازار چقدر کالا وجود دارد و این روش همیشه هم موفق نبوده است.

نماینده مردم زنجان گفت: امروز اتفاقی که افتاده این است که زنجیره رصد کالا در کشور به شدت افزایش پیدا می‌کند و بالای ۵ هزار و ۸۰۰ فروشگاه، همه کالاهایشان در حال رصد شدن است. زمانی در سامانه تجارت، رصد کالا د حداکثر چند کالا و عمده فروشی بود امروز به خرده فروشی منتقل شده و کاملا مشخص است در کل کشور، کالاها در کجا قرار دارد و در انبار چقدر است البته هنوز بخشی از کار پیش نرفته و در حال انجام است اما به شدت هر روز در حال افزایش است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم بیان کرد: در این میان باید یادآور شد در حوزه معدن نیز اتفاقات شفاف خوبی صورت گرفته که ناشی از سامانه ای شدن امور است، به عنوان مثال سهم دولت در گذشته کمتر از یک هزار میلیارد بود، اما اکنون به ۴۰ هزار میلیارد رسیده که با تکمیل این سامانه افزایش نیز خواهد یافت.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس گفت: در حوزه خودرو مسائلی مطرح می شود که باید مطرح کرد وزارت صمت، وزارت خودرو نیست، بدون شک تمرکزی که بر این صنعت صورت گرفته، اگر در حوزه ریلی و هوایی صورت می گرفت، می توانستیم تحریم ها را بی اثر کنیم، زیرا امروزه ۸۸ درصد تجارت کشور در حوزه صنعت کشتی رانی است.

وی تصریح کرد: موضوع تجمیع وزارت صنعت، معدن و تجارت یکی از مسائلی است که نکاتی درخصوص آن بیان می شود، این اقدام در سال ۹۲ صورت گرفت، اما ساختارهای به شکل قبلی باقی ماند و این در حالی است که سیاست درهم آمیختن تولید، بازار و تنظیم سیاست ها تغییری نکرد.

طاهری در ادامه افزود: تجمیع باید درست انجام می شد و بازار کالا با تولید آمیخته می شد، زیرا از گرانفروشی جلوگیری می کرد، بنابراین اکنون باید این زنجیره تکمیل شود، متاسفانه در گذشته به دلیل وجود سرپرست های مختلف شاهد بی ثباتی در این وزارتخانه بودیم و نمی شد کاری انجام داد، اما اکنون می توان اذعان کرد در حوزه تجارت برخلاف وجود نواقص در حوزه معدن، شاهد رشد هستیم، بنابراین اگر مسیری نیاز به اصلاح دارد، باید آن را تغییر دهیم.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه مخالف استیضاح بودن به معنای چک سفید امضا دادن نیست، بلکه نظارت ها را افزایش خواهیم داد، اظهار کرد: در حوزه معدن امور رها شده بود و اکنون درست عنوان می شود که اکتشاف ریشه مشکلات این حوزه است. ایده اینکه کل کشور برای ۴۰ ماده معدنی با فاصله ۲۵۰ متر در طول ۳ سال اسکن شود، کار درست و پرهزینه ای برای آینده کشور است، اما رهبر معظم انقلاب نیز بر جایگزینی معدن بر نفت و انرژی تاکید داشتند و این موضوع خواسته ای مردمی است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس گفت: در وزارتخانه ای که مربوط به تولید، صنعت، معدن و تجارت خارجی است، حتما در اجزای ریز آن می توان ایراد یافت، اما رشد این حوزه نسبت به میانگین ۱۰ سال گذشته بیشتر است. به عنوان مثال در ایران خودرو دیزل شاهد ۸۰ درصد رشد هستیم، اما این به معنای برطرف شدن نیازهایمان نیست، زیرا در حوزه تامین تراکتور همچنان با مشکل مواجهیم.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه تفکیک این وزارتخانه صحبت های زیادی مطرح است، اما آنچه به صورت کارشناسی در کمیسیون انجام شد، نشان می دهد تفکیک تولید از تجارت به نفع کشور نیست.

رضایی کوچی: وزیر صمت بازار مصالح ساختمانی را با تدبیر مدیریت کرد/فاطمی امین خار چشم مافیای خودرو است

محمدرضا رضایی کوچی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در مخالفت با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: تحولات ساختاری و اصلاحات اقتصادی کشور از سال گذشته شروع شده و برای ادامه آن نیاز به همکاری و همدلی همه ارکان نظام، به ویژه نمایندگان مجلس دارد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس افزود: ما در دو هفته گذشته، یک عضو از کابینه اقتصادی دولت، آقای مرتضوی رأی دادیم تا تیم اقتصادی بتواند کامل‌تر و جامع‌تر مشکلات اقتصادی کشور را حل کند. در ۴ سال دوم دولت قبل، حداقل ۵ وزیر در وزارت صمت تجربه کردیم. این وزارتخانه دچار بی‌ثباتی شده است.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: روزی که فاطمی امین، وزارت صمت را تحویل گرفت، موقعیت سختی بر این وزارتخانه حاکم بود. وزارت صمت روزهای سختی را در ۴ سال دوم دولت قبل تجربه کرده بود. این وزارتخانه در شرایط ایده‌آلی نبود که در اختیار فاطمی امین قرار گرفت.

وی اظهار داشت: مطالبی که در موافقت با استیضاح گفته شد، عمدتاً حول محور خودرو بود. این ظلم به وزارت صمت است که ما همه مأموریت‌های این وزارتخانه را منحصر به خودرو کنیم. یکی از محورهای اصلی دستور کار فاطمی امین،موضوع استانداردسازی کیفیت خودرو وکاهش قیمت خودرو است.

رضایی کوچی ادامه داد: خودرو یک مشکل ۴۰ ساله دارد. در زمان حدوداً یک ساله، امکان حل مشکل خودرو وجود ندارد. حرکت جدیدی برای ارتقای کیفیت و کنترل قیمت خودرو آغاز شده است که باید اجازه بدهیم فاطمی امین به این موضوع مهم بپردازد و آن را حل و فصل کند. به اعتقاد من فاطمی امین خار چشمی برای مافیای خودرو است.

نماینده مردم جهرم در مجلس گفت: ما قانون جهش مسکن را در همین مجلس مصوب کرده و به دولت ابلاغ کردیم. قرار است سالی یک میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود. درکنار تأمین زمین و تسهیلات بانکی، قطعاً یک فاکتور مهم است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما در کمیسیون عمران ده‌ها جلسه در زمینه تأمین مصالح ساختمانی با وزیر صمت برگزار کردیم. در دولت قبل یک بی‌ثباتی در قیمت مصالح ساختمانی وجود داشت که باعث می‌شد پیمانکاران و بخش خصوصی رقبتی نسبت به ساخت و ساز نداشته باشند. روزی که آقای فاطمی امین کار را شروع کرد، میلگرد و بتن قیمت بالایی داشت.

رضایی کوچی اضافه کرد: جلسات مستمر کمیسیون عمران با وزرای صمت و نیرو و همکاری این دو وزارتخانه باعث شد که بسیاری از واحدهایی که به دلیل بی‌ثباتی قیمت‌ها امکان تعطیلی داشتند، به فعالیت خود ادامه دادند و تولیدشان افزایش پیدا کرد.

ضائی کوچی با اشاره به قانون جهش تولید مسکن و برنامه ساخت یک میلیون مسکن در سال گفت: در کنار تأمین زمین و ارائه تسهیلات ساخت خانه، تأمین مصالح یکی از ارکان این قانون است و من به عنوان عضوی از کمیسیون عمران به همراه همکارانی را با وزیر صمت در این حوزه برگزار کردیم تا در ایامی که شاهد بی‌ثباتی در تأمین مصالح، قیمت فولاد، سیمان، میلگرد و سایر مصالح بودیم این معضل مرتفع شود چرا که بهبود این شرایط می‌تواند باعث تشویق انبوه‌سازان برای ورود به بازار ساخت مسکن شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس خاطر نشان کرد: در دولت قبل شاهد افزایش قیمت‌ها به دلیل تعطیلی کارخانه‌ها ناشی از کمبود سوخت و معضلات اینچنین بودیم اما امروز از رهگذر مدیریت خوب وزارتخانه و جلسات مشترک وزارت نیرو و صمت و تأمین سوخت کارخانجات فولاد و سیمان، قیمت این مصالح تأمین شود و اگر این موضوع اتفاق نمی‌افتاد مجبور به واردات مصالح ساختمانی بودیم.

وی خاطر نشان کرد: در آن زمان یک تن سیمان حدود یک میلیون تومان قیمت داشت اما امروز با مدیریت مطلوب شاهد کاهش ۵۰ درصدی قیمت‌ها هستیم، همچنین قیمت میلگرد نیز به ۱۵ هزار تومان رسیده و شاهد کاهش قیمت ورق و شمش نیز هستیم.

رضائی کوچی با بیان اینکه کشورمان امکان تأمین خدمات فنی و مهندسی برای ۵۰۰  میلیون نفر از جمعیت کشورهای همسایه را دارد، گفت: در حوزه خدمات فنی و مهندسی غفلت فراوانی شده و البته تا نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد اما فاطمی امین اقدامات فراوانی در این حوزه انجام داد و حدود دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار درآمد در این حوزه برای کشور حاصل شد که به نسبت گذشته رقم مطلوبی است. همچنین در حوزه معادن نیز با مدیریت خوب وزارت صمت شاهد حذف واسطه ها و فرصت دادن به بخش خصوصی از طریق مزایده بودیم.

نماینده مردم جهرم و خفر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر بخواهیم از پاکدستی و صداقت آقای فاطمی امین بگوییم می‌توان به صحبت‌های مخالفان اشاره کنم که هیچ‌یک از همکاران از مشکلات مالی ایشان سخنی نگفتند و با توجه به منابع در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه‌های مختلف وجود وزیری پاکدست در صدر این وزارتخانه می‌تواند حائز اهمیت و مهم باشد. رویکرد انقلابی ایشان و تلاش و همراهی رئیس جمهور و هماهنگی ایشان با تیم اقتصادی دولت نیز یکی دیگر از نکات مثبت فاطمی امین است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس در پایان خاطر نشان کرد: آقای فاطمی امین وزیر پرکار، سالم، پرتوان و جهادی است که همواره در حال خدمت بوده و هست و عدم اعتماد مجدد مجلس به ایشان منجر به بی ثباتی در اقتصاد کشور و تکرار تجربه گذشته می‌شود.

Share