بورسیه تحصیلی ترکیه سال ۲۰۲۴

موقعیت اجتماعی کشور ترکیه و دانشگاه‌های معتبر این کشور باعث شده تا افراد بسیاری دنیال تحصیل در این کشور باشند. اما موضوع مهمی در این باره وجود دارد و آن هزینه تحصیلات در کشور ترکیه است. با این حال شرایط بسیاری وجود دارد که بسیاری از دانشجویان را بورسیه می‌کنند. بورسیه تحصیلی ترکیه، یکی از بهترین راه‌ها برای کم کردن هزینه تحصیل و اقامت در ترکیه است.

موقعیت اجتماعی کشور ترکیه و دانشگاه‌های معتبر این کشور باعث شده تا افراد بسیاری دنیال تحصیل در این کشور باشند. اما موضوع مهمی در این باره وجود دارد و آن هزینه تحصیلات در کشور ترکیه است. با این حال شرایط بسیاری وجود دارد که بسیاری از دانشجویان را بورسیه می‌کنند. بورسیه تحصیلی ترکیه، یکی از بهترین راه‌ها برای کم کردن هزینه تحصیل و اقامت در ترکیه است.

در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با شرایط دریافت بورسیه تحصیلی، انواع آن و مدارک لازم برای اخذ بورسیه تحصیلی بیشتر آشنا کنیم. با توران پارس همراه باشید:

بورسیه ترکیه

مدارک لازم برای تقاضای دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه ۲۰۲۴:

مدارک لازم برای تقاضا برای دریافت بورسیه تحصیلی به شرح زیر می‌باشد:

  1. دارا بودن پاسپورت با داشتن حداقل یک سال اعتبار
  2. اصل شناسنامه
  3. مدرک فارغ التحصیلی
  4. لیست کامل ریز نمرات تحصیلی
  5. مدارک قبولی در امتانات معتبر بین المللی مانند آیلتس، تافل و …
  6. یک قطعه عکس اسکن شده
  7. دارا بودن معرفی نامه معتبر از حداقل دو استاد برای مقاطع کارشناسی و دکترا

مزایای دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه ۲۰۲۴

دریافت بورسیه تحصیلی در ترکیه همچنین مزایایی را نیز به همراه دارد. از جمله مزایای دریافت بورسیه تحصیلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. اعطای مبلغ ۶۰۰ لیر ترکیه به دانشجویانی که در مقطع لیسانس قصد تحصیل دارند.
  2. اعطای مبلغ ۹۵۰ لیر به دانشجویانی که در مقطع کارشناسی ارشد قصد تحصیل دارند.
  3. اعطای بیمه درمانی رایگان به دانشجویانی که بورسیه شده‌اند.
  4. اعطای مبلغ ۱۴۰۰ لیر به دانشجویان محصل در رشته دکترا.
  5. اعطای مبلغ ۳۰۰۰ لیر به افرادی که در زمینه تحقیقات پژوهشی فعالیت دارند.
  6. تمامی دانشجویانی که از طریق بورسیه تحصیلی در ترکیه مشغول به تحصیل هستند، هزینه اولین بلیط و پرواز آن‌ها رایگان است.

معیار قبولی و دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه در دانشگاه‌های ترکیه۲۰۲۴

معیارهای مهمی برای قبولی و پذیرش بورسیه تحصیلی در ترکیه وجود دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

شرط معدل:

اولین نکته مهم در زمینه دریافت بورسیه تحصیلی، شرط معدل است. دانشجویان فوق دیپلم یابد معدل بالای ۱۲، مقطع لیسانس معدل بالای ۱۴، مقطع فوق لیسانس معدل بالای ۱۵ و برای دانشجویان مقطع دکترا باید معدل بالای ۱۸ داشته باشند.

سن:

نکته و معیار مهم دوم در پذیرش دانشجو برای بورسیه سن است. به صورت کلی، افراد متقاضی برای متحصیل در مقطع لیسانس باید کمتر از ۲۱ سال، مقطع فوق لیسانس باید کمتر از ۳۰ سال و افرادی که قصد تحصیل در مقطع دکترا را دارند باید کمتر از ۳۵ سال داشته باشند.

زبان:

یادگیری زبان ترکی یکی از امتیازات مهم و اساسی برای دانشجوی بورسیه به حساب می‌آید. چنانچه دانشجو از تسلط کافی به زبان ترکی برخوردار نباشد، دانشگاه یک سال برای یادگیری زبان ترکی به او وقت می‌دهد. اگر بعد از یک سال تسلط کافی به زبان ترکی را نداشت، از دانشگاه اخراج خواهد شد.

انواع بورسیه تحصیلی ترکیه

به صورت کلی بورسیه تحصیلی در ترکیه به سه دسته تقسیم می‌گردد. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با آن‌ها بیشتر آشنا کنیم.

  • بورسیه تحصیلی سرتاسری:

بورسیه تحصیلی سرتاسری تنها برای دانشجویان خارجی ارائه می‌گردد. بنابراین اگر دانشجویی تبعه کشور ترکیه باشد، ممکن است امکان استفاده از این نوع بورسیه را نداشته باشد. بورسیه سرتاسری که با نام بورسیه دولتی نیز شناخته می‌گردد، یکی از بهترین انواع بورسیه در ترکیه است. این بورسیه تمامی مخارج و هزینه‌های تحصیل دانشجو در طول تحصیل اعم از اقامت، خورد و خوراک، هزینه‌های تحصیل و .. را پرداحت می‌کند.

همچنین این بورسیه در سه مقطه دکترا، کارشناسی و کارشناسی ارشد نیز ارائه می‌گردد. البته شرایط خاص این بورسیه باعث شده تا دریافت این بورسیه حالتی رقابتی داشته باشد و دریافت آن شرایطی خاص به همراه داشته باشد. در ادامه شما را با شرایط دریافت بورسیه تحصیل دولتی بیشتر آشنا می‌کنیم. این شرایط عبارتند از:

  • دارا بودن معدل بالای ۱۴ دیپلم برای تحصیل در مقطع کارشناسی
  • دارا بودن معدل ۱۵ کارشناسی برای تحصیل و بورسیه در مقطع کارشناسی ارشد
  • دارا بودن معدل ۱۵ کارشناسی ارشد برای تحصیل و دریافت بورسیه مقطع دکترا
  • دارا بودن معدل ۱۸ دیپلم برای تحصیل در رشته‌های پزشکی
  • مدت بورسیه مشخص است و باید در زمان تعیین شده تحصیل خود را به اتمام برسانید.
  • حداقل سن دریافت بورسیه برای مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا باید به ترتیب زیر ۲۱، ۳۰ و ۳۵ باشد.

۲- بورسیه معمولی دانشگاه برای دانشجویان:

این بورسیه در دانشگاه‌ها، بسیارمتفاوت است و هر دانشگاهی بنا بر بودجه خود، دانشجویان را بورسیه می‌کند. افرادی که این بورسیه را دریافت می‌کنند، بین ۲۰ تا ۸۰ درصد هزینه‌های آن‌ها را دانشگاه پرداخت می‌کند. البته دریافت این بورسیه کار چندان ساده‌ای نیست و باید نمرات و روزمه بسیار خوبی داشته باشید.

۳- بورسیه دانشجویان برتر:

این بورسیه بیشتر برای افرادی است که قصد تحصیل در مقطع دکترا را دارند. برای دریافت این بورسیه ابتدا باید با یک کارفرما به توافق برسید. سپس یک فرم درخواست برای دریافت کمک هزینه از داشنگاه یا استاد مربوطه خود به همراه داشته باشید و آن را برای دانشگاه مورد نظر خود ارسال کنید. دانشگاه مقصد پس از بررسی رزومه و سوابق کاری شما، درباره پذیرش شما تصمیم گیری خواهد کرد. اگر رزومه و تحصیلات بالاتری داشته باشید، از شانس بهتری برای دریافت بورسیه برخوردار هستید.

چه افرادی بورسیه تحصیلی در ترکیه شامل آن‌ها نیست؟

  • اگر فرد مشکل سلامتی داشته باشد که مانع تحصیل او باشد.
  • افرادی که تبعه ترکیه هستند یا به هر دلیلی شهروندی ترکیه را از دست داده‌اند.
  • افرادی که درخواست تحصیل در ترکیه را دارند و از طرفی در حال آموزش هستند.

سخن پایانی

دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه ۲۰۲۴ یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باعث شده تا دانشجویان بسیاری به دنبال تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه باشند. از طرفی شرایط سخت و هزینه‌های سرسام آور زندگی در ترکیه از جمله موارد مهمی است که این افراد را پشیمان می‌کند. دریافت بورسیه تحصیلی، می‌تواند تاثیر مهمی در کاهش هزینه‌های زندگی و اقامت در ترکیه داشته باشد. در این مقاله نگاه جامعی داشتیم به انواع بورسیه‌های تحصیلی، شرایط دریافت آن‌ها، مزایای آن‌ها و مدارک مهمی که برای دریافت بورسیه مورد نیاز است.

منبع: توران پارس

https://touranpars.ir/borsiyeh-turkey

Share