بازرس‌کل استان گیلان:

احداث زباله‌سوز سراوان به سرعت به اتمام برسد | استقرار هیات بازرسی در شهرداری

بازرس‌کل استان با حضور شهردار منتخب رشت، معاونین شهرداری، مدیرکل دیوان محاسبات استان از محل دفنگاه زباله‌سوز سراوان بازدید و عملکرد پیمانکار و نظارت شهرداری بر این اقدامات را بررسی کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سجاد ده‌ده جانی، بازرس‌کل استان با حضور شهردار منتخب رشت، معاونین شهرداری، مدیرکل دیوان محاسبات استان از محل دفنگاه زباله‌سوز سراوان بازدید و عملکرد پیمانکار و نظارت شهرداری بر این اقدامات را بررسی کرد.

بازرس‌کل استان گیلان در این بازدید که با هدف بررسی پیشرفت عملیات اجرایی و چالش‌ها و آسیب‌های تحقق این پروژه انجام شد ضمن هشدار به مدیران شهرداری رشت در خصوص تسریع در انجام عملیات اجرایی این پروژه موثر و مهم، نسبت به عواقب و تبعات ترک فعل‌هایی که در این حوزه صورت می‌گیرد متذکر شد.

ده‌ده جانی در این‌خصوص گفت: بازرسی در مسیر اجرای قوانین و مقررات و ترک فعل‌های احتمالی، از تمام ظرفیت‌های قانونی موجود بهره‌گیری نموده و ضرورت دارد مدیریت استانی و شهری در استان گیلان موضوع دفن اصولی پسماند را در اولویت کاری خود قرار دهد.

بازرس‌کل استان گیلان در این بازدید با اشاره به استقرار هیات بازرسی در شهرداری رشت به منظور بررسی علل تاخیر حادث شده در ساماندهی دفنگاه زباله که سالهاست به عنوان یکی از چالش‌های مهم و اساسی استان تلقی می‌شود، اعلام کرد: تمامی تکالیف مربوط به دستگاه‌ها در این خصوص احصاء و در صورت احراز قصور و بی‌توجهی دستگاه‌های ذی مدخل در تاخیر ساماندهی وضعیت موجود، یقینا با خاطیان برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

۱۰ سال گذشت…

قرارداد ساخت نیروگاه ۶۰۰ تنی زباله سوز رشت در سال ۱۳۹۲ با شرکت تی تی اس منعقد شد و کل اعتبار پیش بینی شده برای احداث نیروگاه زباله سوز، حدود ۴۰ میلیون دلار بود که شهرداری رشت ابتدا باید ۲۵ درصد پیش پرداخت را برای خرید تجهیزات تزریق می‌کرد.

محمدحسین واثق کارگرنیا رئیس شورای اسلامی شهر رشت اسفندماه سال گذشته با انتقاد از اختصاص اعتبارات اندک به موضوع احداث زباله سوز در رشت گفته بود که از سال ۹۲ قرار داد احداث زباله سوز در رشت منعقد شد اما متاسفانه به دلیل عدم اختصاص اعتبارات مورد نیاز تا کنون به نتیجه نرسیده و با این وضعیت تخصیص اعتبارات تا ۱۰ سال آینده نیز نمی توانیم شاهد راه اندازی آن باشیم.

اسدالله عباسی استاندار گیلان نیز ابتدای فروردین ماه سال جاری در نشست با اعضای شورای شهر رشت گفته بود که راه اندازی زباله سوز فقط پاک کردن صورت مسئله است زیرا خود دستگاه زباله‌سوز منجر به ایجاد آلودگی‌های بسیار زیادی می‌شود که برای مردم منطقه و استان خطر دارد.

همچنین آبان ماه سال گذشته محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به مسئله پسماند سراوان و زیست محیطی گیلان، گفته بود: مسئله زیست محیطی سراوان قابلیت حل با فناوری هسته ای را دارد و این مهم با عزم مسئولان استانی و همکاری مجتمع صنعتی، تحقیقاتی و پرتودهی گیلان تحقق می پذیرد.

این اتفاقات درحالی است که هادی رمضانی در آخرین جلسه شورای شهر رشت گفته بود که هم اکنون زباله های رشت که در شرایط فعلی به سراوان نمی رود در نقاط دیگر شهر در حال دپو شدن است و جانمایی برای محل دفن جدید زباله ها نیز انجام نشده است.

Share