مدیر اجرایی سندیکای چای؛

نیم کاسه‌ای زیر کاسه تجارت چای است | میزان واردات چای به کشور بی‌سابقه بوده است

مدیر اجرایی سندیکای چای اظهار داشت: برحسب وظیفه در دیدار با وزیر جهاد کشاورزی در دی ماه موضوع را به صورت کتبی به وزیر گزارش دادیم و وی هم دستور رسیدگی را صادر کردند اما مشخص است که در تجارت چای کاسه‌ای زیر نیم کاسه وجود دارد، چگونه ممکن است که تولید کشور حدود ۲۶ هزار تن باشد و ۳۳ هزار تن صادر شود؟ در شرایطی که در بحبوحه کمبود ارز مواجه هستیم ۹۸ هزار تن چای با ارز نیمایی وارد کشور شود، از این رو ضرورت دارد که دستگاه‌های نظارتی به این موضوع ورود کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایلنا، صادق حسنی درباره موضوع ارائه دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی به یک واردکننده چای و اقدام این واردکننده به فروش دلارها در بازار آزاد وعدم واردات چای اظهار داشت: در این باره مدرکی به صورت مستند وجود ندارد اما صحبت‌هایی در این باره به گوش رسیده است. اما نکته تعجب برانگیز این است که در ۱۱ ماه گذشته حدود ۹۸ هزار تن چای وارد کشور شده که در چند سال گذشته این میزان واردات چای به کشور بی‌سابقه بوده است و همچنین در همین مدت زمان میزان صادرات چای ابهاماتی دارد.

وی گفت: طبق مستندات در اختیار و آمار استخراج شده از گزارش‌های رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران؛ در ۱۱ ماه گذشته ۹۸ هزار و ۷۰۱ تن چای با ارزش میانگین ۵ دلار و ۸۴ سنت وارد شده است. این میزان واردات چای در شرایطی انجام و در دی و بهمن ماه بسیار سر و صدا شد که واردات چای را ممنوع اعلام کردند اما در همین دی ماه حدود ۱۱ هزار تن چای وارد شد.

مدیر اجرایی سندیکای چای با بیان اینکه این میزان واردات چای نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، افزایش ۴۸ درصدی داشت، ادامه داد: موضوع مهم این است که این میزان واردات با ارز نیمایی انجام شده و البته شنیده می‌شود عده‌ای هم برای واردات چای از ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی استفاده کردند اما از صحت این موضوع اطلاع نداریم و گویا هر شرکتی با یک نرخ متفاوتی نسبت به واردات چای اقدام کرده‌است اما از آنچه مطمئن هستیم این است که تمام واردات حداقل با ارز نیمایی انجام می‌شود.

حسنی تاکید کرد: از سوی دیگر در سال ۱۴۰۱ تمام تولیدات چای ایرانی ۲۶ هزار و ۱۷۱ تن بوده است اما در ۱۱ ماه گذشته ۳۳ هزار و ۶۴۳ تن چای از کشور صادر شده‌است. یعنی ۷ هزار و ۴۷۲ تن بیشتر از تولید، صادر و این میزان صادرات با ارزش میانگین یک دلار و ۲۳ سنت انجام شده است.

وی گفت: قابل پذیرش و باور نیست که چای با ۵ دلار و ۸۴ سنت واردات شود و صادرات آن با قیمت یک دلار و ۲۳ صورت بگیرد. از سوی دیگر در مدت مشابه در سال گذشته چای با قیمت میانگین ۴ دلار و ۸۲ سنت چای وارد شده یعنی چای را گران هم وارد کرده‌ایم.

مدیر اجرایی سندیکای چای با تاکید بر اینکه پیش از این هشدار داده بودم که اتفاقات شومی در تجارت چای در کشورمان رخ خواهد داد و این روند و اعداد و ارقام همان اتفاق شوم است که اتفاق افتاده است، اظهار داشت: برحسب وظیفه در دیدار با وزیر جهاد کشاورزی در دی ماه موضوع را به صورت کتبی به وزیر گزارش دادیم و وی هم دستور رسیدگی را صادر کردند اما مشخص است که در تجارت چای کاسه‌ای زیر نیم کاسه وجود دارد، چگونه ممکن است که تولید کشور حدود ۲۶ هزار تن باشد و ۳۳ هزار تن صادر شود؟ در شرایطی که در بحبوحه کمبود ارز مواجه هستیم ۹۸ هزار تن چای با ارز نیمایی وارد کشور شود، از این رو ضرورت دارد که دستگاه‌های نظارتی به این موضوع ورود کنند.

حسنی افزود: در موضوع فاصله میزان تولید و صادرات باید پرتقال فروش را پیدا کرد که اگر دستگاه‌های نظارتی بخواهند واردکنندگان و صادرکنندگان و شرکت‌های فعال در این زمینه را رصد کنند می‌توانند پرتقال فروش را پیدا کنند و دقیقا مشخص می‌شود که چه کسی، به چه میزان واردات و چه کسی به چه میزان صادرات داشته است.

وی درباره میزان مصرف چای در کشور اظهار داشت: پیش از این فرمول محاسبه میزان مصرف این بود که میزان تولید را با میزان واردات جمع و عدد صادرات را از آن کم می‌کردیم و عدد به دست آمده میزان مصرف کشور بود اما در حال حاضر با این وضعیت هیچ محاسبه‌ای نمی‌توانیم داشت. درگذشته که روال طبیعی بود یعنی در سال ۱۳۹۹ کل میزان مصرف در کشور به حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار تن می‌رسید و امروز می‌بینیم که بیش از مصرف داخل، واردات انجام می‌شود و به نظر می‌رسد تا پایان سال عدد واردات چای از ۱۰۰ هزار تن هم عبور می‌کند و میزان صادرات هم به ۱۰ هزار تن بیشتر از تولید برسد. البته شنیده شده که نهادهای نظارتی مانند سازمان بازرسی به این موضوع ورود کرده و امیدواریم نتیجه رسیدگی‌ها اعلام شود.

Share