کتابخانه های عمومی گیلان اعلام کرد:

فراخوان دوازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی منتشر شد

دوازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی از سری برنامه های بیستمین دوره جشنواره بین المللی امام رضا (ع) برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، دوازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی از سری برنامه های بیستمین دوره جشنواره بین المللی امام رضا علیه السلام، به میزبانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور برگزار می شود.

 دوازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی از سری برنامه‌های بیستمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا علیه السلام، به میزبانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار می‌شود. اشاعه و ترویج فرهنگ و معارف ائمه معصومین علیهم السلام و آموزه‌های آن به ویژه فرهنگ منوّر رضوی؛ گسترش فعالیت‌های کتاب‌خوانی و مطالعه کتاب‌های مرتبط با سیره پاک ائمه معصومین علیهم السلام به‌ویژه حضرت امام رضا علیه السلام؛ شناسایی و معرفی کتاب‌های فاخر مرتبط با فرهنگ و سیره اهل بیت علیهم السلام از طریق انتشار گسترده این آثار و اعتلای فرهنگ ایرانی متکی به فرهنگ دینی از اهداف این جشنواره در دوازدهمین دوره برگزاری است.

⭕️عناوین موضوعی

دوازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی ضمن تمرکز بر منابع مرتبط با سیره حضرت امام رضا علیه السلام، دارای بخشی ویژه با محوریت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام خواهد بود.

⭕️نحوه مشارکت

این جشنواره در بخش‌های فردی یا گروهی و خانوادگی، به دو شیوه مکتوب و الکترونیک میزبان علاقه‌مندان خواهد بود. علاقه‌مندان به شرکت در بخش انفرادی می‌توانند متناسب با گروه سنی خود ضمن مطالعه کتاب‌ها، در هر یک از رشته‌های جشنواره شرکت کنند. در بخش گروهی، با انتخاب گزینه گروهی در حساب کاربری فرد، امکان مشارکت در قالب جمع‌های دوستانه، دانشجویی و صنفی در رشته‌های با قابلیت گروهی میسر است. همچنین علاقه‌مندان به شرکت در بخش خانوادگی، می‌بایست در هنگام مراجعه به سایت جشنواره، ضمن انتخاب گزینه خانوادگی و افزودن همه یا بخشی از اعضای درجه یک خانواده (پدر، مادر، خواهر، برادر، پدربزرگ و مادربزرگ) متناسب با گروه سنی خود در رشته‌های جشنواره شرکت کنند.

شرکت‌کنندگان تنها می‌توانند در یکی از دو بخش فردی یا گروهی و خانوادگی شرکت کنند. در بخش گروهی، جوایز داوری به اثر تعلق می‌گیرد. در بخش خانوادگی، جمع امتیاز از محاسبه میانگین نمرات اعضای خانواده انجام و شرکت‌کنندگان این بخش دو بار وارد مرحله قرعه کشی می‌شوند.

⭕️منابع

منابع دوازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی به ۴ گروه سنی خردسال، کودک، نوجوان و جوان و بزرگسال تفکیک شده است. کتاب‌های «مسافران شب برفی» اثر کلر ژوبرت از انتشارات رود آبی و «نادانی دشمن ماست؛ پنج حدیث از امام حسن عسکری(ع)» اثر محمد مهاجرانی از انتشارات جمال، منابع بخش خردسال (زیر ۷ سال)؛ «اسب چوبی» اثر مجید راستی از انتشارات به‌نشر، «ده قصه از امام حسن عسکری(ع)» اثر مسلم ناصری از انتشارات قدیانی و «بیدار شو بابا» اثر مرضیه جوکار از انتشارات به‌نشر، منابع بخش کودک (۸ تا ۱۲ سال)؛ «من ضامن» اثر مصطفی خرامان از انتشارات به‌نشر، «غروب خورشید در سامرا: زندگینامه امام حسن عسکری(ع)»، منابع بخش نوجوان (۱۳ تا ۱۷ سال) و دو اثر «آبی‌ها» نوشته سعید تشکری از انتشارات به‌نشر و «ماه در محاق؛ مروری بر اندیشه‌های سیاسی و اخلاقی امام حسن عسکری(ع)» نوشته سعید بهشتی از انتشارات اطلاعات، منابع ویژه بخش جوان و بزرگسال (۱۸ سال به بالا) است.

شایان ذکر است، دسترسی به کتاب‌ها از سه طریق خرید کتاب با تخفیف، دریافت امانی کتاب با مراجعه به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و همچنین دسترسی به نسخه الکترونیک در سامانه مسابقات امکان‌پذیر است.

⭕️قالب‌های رقابتی

علاقه‌مندان به شرکت در دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی می‌توانند در دو قالب کتابخوانی و هنری به رقابت در رشته‌های مختلف بپردازند. در قالب کتابخوانی، امکان مشارکت در جشنواره از طریق انتخاب کتاب متناسب با گروه سنی و رشته مورد نظر میسر است. در قالب هنری، افراد در تمامی گروه‌های سنی می‌توانند با استفاده از احادیث منتخب در کتاب «نادانی دشمن ماست؛ پنج حدیث از امام حسن عسکری (علیه السلام)» در رشته‌های هنرهای تجسمی، دست‌سازه، داستان و شعر، هنرهای دیجیتال متناسب با علاقه‌مندی خود شرکت کنند.

⭕️قوانین و مقررات شرکت در هر رشته

۱. پویش‌های کتابخوانی ( قصه‏‌گویی، معرفی کتاب، خوانش بخش‏‌هایی از کتاب)

شرکت کنندگان در ۴ گروه سنی (خردسال، کودک، نوجوان و بزرگسال) می‌توانند به صورت انفرادی کلیپ‌هایی با کیفیت در قالب فیلم تهیه و ارسال کنند. هر فرد می‌تواند به ازای هر کتاب در گروه سنی خود، یک پویش ارسال کند. همچنین ضروری است در هنگام ضبط فایل‌های ویدئویی، هر شرکت‌کننده ابتدا نام و نام خانوادگی، مشخصات کتاب و نام داستان یا صفحه مربوطه را ذکر کند. فیلم‌های ارسالی باید به صورت افقی ضبط و حداکثر در ۵ دقیقه و حجم ۱۰۰ مگابایت در سایت جشنواره بارگذاری شود.

در رشته «خوانش بخشی از کتاب» شرکت‌کننده باید بهترین قسمت از کتاب را، که دارای آغاز و پایان است، انتخاب و با رعایت مهارت‌های خواندن، لحن مناسب و ظرفیت‌های پیرازبانی و…، خوانش خود را ضبط و ارسال کند. «قصه‌گویی» نیز می‌تواند همراه با اجرای نمایش خلاق باشد.

شایان ذکر است، خلاقیت و نوآوری در آثار ارسالی در اولویت داوری و امتیازدهی قرار دارد.

۲. چهارگزینه‌ای

شرکت‌کنندگان (گروه‌های سنی نوجوان و بزرگسال) می‌توانند با انتخاب و مطالعه منابع جشنواره متناسب با گروه سنی خود به سؤالات چهارگزینه‌ای پاسخ دهند. هر فرد می‌تواند به ازای هر کتاب در گروه سنی خود، در دو مسابقه چهارگزینه‌ای شرکت کند.

۳. هنرهای تجسمی (نقاشی، طراحی، کلاژ، خطاطی و خوشنویسی)

شرکت‌کنندگان در ۴ گروه سنی (خردسال، کودک، نوجوان و بزرگسال) می‌بایست تصاویر باکیفیت با محور حدیث انتخاب شده در قالب عکس و به صورت فردی ارسال کنند. ترسیم نقاشی یا خط‌نوشته بایستی متناسب با مفاهیم و تصاویر موجود در کتاب باشد. ترسیم نقاشی و انواع خطاطی با هر سبک یا تکنیک و استفاده از تمامی ابزار نقاشی (مدادرنگی، آبرنگ، مداد شمعی، گواش، زغال و…) قلم ریز و درشت آزاد است. آثار بایستی بر روی برگه کاغذی یا مقوایی A4 و در بخش فردی بایستی بدون دخالت افراد دیگر ترسیم شود. عکس ارائه شده از آثار در سامانه باید به صورت کامل، واضح و باکیفیت باشد.

گفتنی است، در انتخاب هر یک از رشته‌های هنرهای تجسمی (نقاشی، کلاژ، خطاطی و خوشنویسی) محدودیتی وجود ندارد و در هر یک از رشته‌ها هر فرد می‌تواند از بین احادیث انتخاب شده در کتاب، یک اثر ارسال کند. در انتخاب آثار برتر اولویت با آثاری است که دارای خلاقیت و نوآوری در اجرای اثر باشد (عیناً مشابه تصاویر کتاب نباشد). همچنین ضروری است مشخصات شرکت‌‏کننده اعم از نام، نام خانوادگی، سال تولد، نام کتاب و عنوان داستان، در یک سانتی‌متری بالای صفحه به صورت خوانا و دقیق ذکر شود.

۴. دست‌سازه (کاغذ برش‌خورده، کتاب‌سازی، روزنامه دیواری)

شرکت‌کنندگان در ۴ گروه سنی (خردسال، کودک، نوجوان و بزرگسال) بایستی عکس و فیلم با کیفیت از آثار خود تهیه و ارسال کنند. در گروه سنی بزرگسال علاقه‌مندان می‌توانند کلیپ‌هایی با رویکرد آموزشی ساخته و در سایت بارگذاری کنند. فیلم‌های ارسالی باید منطبق بر احادیث ذکر شده و همراه با تبیین و توضیح فرآیند و ساخت آثار (دست‌سازه و…) باشد. لازم است، فیلم‌های موبایلی به صورت افقی ضبط و حداکثر در ۵ دقیقه و حجم ۱۰۰ مگابایت در سایت جشنواره بارگذاری شود. همچنین کاغذ برش‌خورده، کاغذدیواری بر روی برگه کاغذی یا مقوایی A2 یا A1 اجرا شود.

۵. داستان و شعر (نوشتن داستانک و سرودن شعر)

شرکت‌کنندگان (گروه‌های سنی نوجوان و بزرگسال) می‌توانند متناسب با موضوع و مفاهیم احادیث منتخب در کتاب اثری تولید و ارسال کنند. امکان ارسال حداکثر دو اثر به تفکیک شعر و داستان برای هر شرکت‌کننده میسر است، اما آثار ارسالی نباید پیش از این در کتابی چاپ شده باشد. ارسال آثار با گویش‌های مختلف محلی (همراه با ترجمه) قابل قبول است و در انتخاب قالب شعری محدودیتی وجود ندارد. متقاضیان این بخش بایستی نسخه Word و PDF اثر خود را در سامانه جشنواره بارگذاری کنند.

لازم به ذکر است، دبیرخانه جشنواره در صورت صلاح‌دید آثار منتخب را با نام شاعر منتشر خواهد کرد و انتشار آثار ارسالی و حق استفاده از آن در آثار هنری (فیلم، کلیپ صوتی، پوستر و…) با ذکر نام صاحب اثر برای دبیرخانه جشنواره محفوظ است.

۶. هنرهای دیجیتال (تولید قالب‌‏های دیجیتال مانند: پادکست، کلیپ، استاپ‌موشن، پویانمایی، موشن‏‌گرافیک، نقاشی دیجیتال و…)

شرکت‌کنندگان (گروه‌های سنی نوجوان و بزرگسال) می‌توانند متناسب با موضوع و مفاهیم احادیث منتخب در کتاب اثر تولید و ارسال کنند. امکان مشارکت به صورت گروهی در این رشته فراهم است.

گفتنی است، حداکثر زمان قابل‌قبول برای تولید محتوای چندرسانه‌ای و شرکت در این بخش، ۳ دقیقه و به صورت فایل MP4، WMV، MPG و AVI با نسبت تصویر ۱۶:۹ است.

⭕️زمان بندی

دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی از روز ۲۵ بهمن ماه ۱۴۰۱ آغاز شده است و تا ۱ تیرماه ۱۴۰۲ ادامه دارد.

⭕️نحوه شرکت

علاقه‌مندان برای شرکت در جشنواره و ارسال آثار می‌توانند به نشانی razavi.samakpl.ir مراجعه کنند.

⭕️جوایز

برگزیدگان دوازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی در دو سطح ملی و استانی با لوح تقدیر و هدایای نقدی در بخش‌های فردی، گروهی و خانوادگی تقدیر خواهند شد.

⭕️دبیرخانه

مخاطبان می‌توانند از طریق شماره تماس ۰۲۱۸۸۹۵۱۴۹۳ و پست الکترونیک samak@iranpl.ir با دبیرخانه جشنواره در ارتباط باشند.

Share