مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان در دیدار با کتابداران رضوانشهر، تالش و آستارا:

کتابداران مهمترین عنصر تاثیرگزار در پویایی کتابخانه‌ها هستند | آغاز مجدد اجرای «طرح کتاب من» در گیلان

تقوی، گذار از مرحله دشوار رخوت ایجاد شده پس از بیماری کرونا و بازگشت به حالت عادی کتابخانه‌های عمومی را نیازمند برنامه ریزی منسجم از سوی همه کتابداران برای ایجاد پویایی و نشاط فعالیت‌های کتابخانه‌ای و ایجاد خلاقیت در امور دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در بازدید ۲روزه از کتابخانه‌های غرب استان با کتابداران شهرستان‌های رضوانشهر، تالش و آستارا دیدار و گفتگو کرد.

یاسر تقوی در این دیدارهای جداگانه که از نخستین ساعات صبح روز یکشنبه (۱۰مهر) از شهرستان رضوانشهر آغاز و تا ساعات پایانی روز دوشنبه (۱۱مهر) در شهرستان تالش ادامه داشت ضمن دیدار با روسای ادارات، مسئولین کتابخانه‌ها و کتابداران از نزدیک در جریان فعالیت ها، دستاوردها، امکانات و مشکلات ایشان قرار گرفت.

لزوم همدلی بیشتر میان همه دست اندرکاران مجموعه

تقوی در جلسات شورای اداری جداگانه که با حضور کتابداران برگزار شد با اشاره به اهمیت مقوله کتابخانه‌های عمومی بعنوان یکی از مراکز مهم اجتماعی در کشور، کتابداران را مهمترین عنصر تاثیرگزار در پویایی این مراکز برشمرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان ایجاد همدلی بیشتر میان همه دست اندرکاران مجموعه را از مهمترین اولویت‌های خود در دوره مدیریت جدید برشمرد و با اذعان به خدمات و فعالیت‌های مفید و ارزشمند مدیران گذشته برای تحقق اهداف مجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، بر ضرورت بازنگری در برخی از اقدامات، فعالیت‌ها و روش‌ها برای رسیدن به جایگاه واقعی کتابخانه‌های عمومی تاکید و آن را مهم ارزیابی کرد.

تقوی به رتبه کتابخانه‌های عمومی گیلان در کشور نیز اشاره کرد و با ارائه گزارشی از وضعیت شاخص‌های مختلف مطالعاتی بر ضرورت تدوین برنامه‌های کوتاه، میان و بلند مدت برای افزایش میزان عضو، امانت کتاب، جذاب‌سازی کتابخانه ها، شاداب سازی، توسعه زیرساخت‌های مطالعه در استان و نیز مهارت افزایی کارکنان تاکید و آن را از انتظارات خود از دست اندرکاران مجموعه در همه سطوح عنوان کرد.

لزوم خروج از رخوت ایجاد شده پس از همه گیری کرونا

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان در ادامه صحبت‌های خود به خسارت‌های فراگیری بیماری کرونا به مجموعه کتابخانه‌های عمومی پرداخت و با بیان اینکه این بیماری بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی روزمره را دچار اختلال و دچار رکود کرد حوزه فرهنگی بویژه کتابخانه‌ها با برنامه ریزی توانستند با استفاده بهینه از شبکه‌های اجتماعی و تدوین برنامه راهبردی در بستر وب بیشترین بهره را از این تهدید جهانی ببرند.

تقوی، گذار از مرحله دشوار رخوت ایجاد شده پس از بیماری کرونا و بازگشت به حالت عادی کتابخانه‌های عمومی را نیازمند برنامه ریزی منسجم از سوی همه کتابداران برای ایجاد پویایی و نشاط فعالیت‌های کتابخانه‌ای و ایجاد خلاقیت در امور دانست.

تاکید بر تعامل و همکاری با همه دستگاه‌ها و نهادها برای توسعه کمی و کیفی فعالیت‌های کتابخانه‌ای

وی تعامل و همکاری با همه دستگاه هاو نهادها و گروه‌های مردم نهاد، استفاده از ظرفیت مهم خیرین و حامیان کتاب و کتابخوانی، حضور در جمع نخبگان، افراد متخصص در امور فرهنگی و نیز بهره برداری از ظرفیت رویدادهای مناسبتی را از رویکردهای دوره جدید مدیریتی عنوان و این اقدامات را ضامن رشد و توسعه امر کتاب و کتابخوانی مورد نظر رهبرمعظم انقلاب برشمرد.

آغاز مجدد اجرای «طرح کتاب من» بزودی در گیلان

تقوی در این دیدارها همچنین به آغاز طرح استانی «کتاب من» در گیلان به منظور رفع نیازهای مطالعاتی اعضا، مخاطبین و پژوهشگران خبرداد و گفت: طرح کتاب من بعنوان یکی از اقدامات بسیار خوب که در گذشته توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اجرا شد، دارای بازخوردهای خوبی از سوی کتابداران و اعضا بود و با رایزنی‌های صورت گرفته بزودی با استفاده از منابع مالی شهرستانی و استانی در کتابخانه‌های گیلان اجرایی خواهد شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در پایان مهمترین فعالیت کتابخانه‌های عمومی را ترویج مطالعه عنوان کرد و از هرگونه اقدام خلاقانه برای رسیدن به این هدف استقبال کرد.

ایزنی‌های دبیرکل نهاد برای رفع مشکلات معیشتی کتابداران ادامه دارد

وی همچنین با اشاره به وجود مشکلات فراوان مالی، رفع مشکلات معیشتی کتابداران و کارکنان مجموعه را از دغدغه‌های اصلی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و مسئولین نهاد برشمرد و اظهار امیدواری کرد با رایزنی و تلاش‌های مسئولین نهاد و توجه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور این مشکلات بزودی رفع شوند.

لزوم واقعی‌سازی آمار و اطلاعات کتابخانه ای، تکریم و برخورد مناسب با اعضا و مخاطبین، تلاش برای رفع نیازهای اطلاعاتی ایشان با روش‌های گوناگون و ابزارهای مختلف موجود در کتابخانه، معرفی دستاوردهای مختلف کتابخانه‌ای با استفاده از ابزار رسانه و هنر و شبکه‌های اجتماعی، حضور موثر در جامعه و استفاده از ظرفیت محافل دینی و مذهبی و ملی برای ترویج کتابخوانی و… از دیگر محورهای صحبت‌های مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان در جمع کتابداران شهرستان‌های رضوانشهر، تالش و آستارا بود.

گفتنی است بیان دیدگاه ها، نظرات، دغدغه‌ها و مسائل و مشکلات کتابداران در حوزه‌های مختلف کارشناسی از دیگر بخش‌های این دیدارهای جداکانه طی سفر دو روزه یاسر تقوی به غرب گیلان بود.

Share