دو ضربه بزرگ به کشاورزی؛

رکوردشکنی واردات برنج؛ ۲ میلیارد دلار ارزبری در ۱۱ماه | افزایش ۴ برابری قیمت کود با حذف یارانه

در ۱۱ماهه سال ۱۴۰۱ حدود ۱ میلیون و ۶۴۳ هزار تن برنج وارد کشور شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ رشد ۱۳۹ درصدی داشته است. پیش‌بینی کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس این است با حذف یارانه، قیمت کود شیمیایی بیش از ۴ برابر افزایش یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از نود اقتصادی، براساس آمارهای گمرک ایران، در ۱۱ماهه سال ۱۴۰۱ حدود ۱ میلیون و ۶۴۳ هزار تن برنج وارد کشور شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ رشد ۱۳۹ درصدی داشته است. همچنین واردات این مقدار برنج نزدیک به ۲ میلیارد دلار ارزبری داشته است.

قابل ذکر است واردات ۱ میلیون و ۶۴۳ هزار تنی برنج در سال جاری رکوردار واردات از سال ۱۳۹۴ تاکنون بوده است.

افزایش ۴ برابری قیمت کود شیمیایی با حذف یارانه آن

پیش‌بینی کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس این است با حذف یارانه، قیمت کود شیمیایی بیش از ۴ برابر افزایش یابد.

براساس بند «ج» تبصره ۸ لایحه بودجه، در سال آینده مقرر شده نهاده‌های کشاورزی (کود و بذر) اعم از تولید داخل و وارداتی صرفا به نرخ قیمت‌تمام شده و تک‌نرخی عرضه شود.

پیش‌بینی کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس این است با حذف یارانه، قیمت کود شیمیایی بیش از ۴ برابر افزایش یابد.

کارشناسان می‌گویند گرچه همه یارانه کود شیمیایی به کشاورزان نمی‌رسد و در قالب رانت، عده‌ای سودجو از آن بهره‌مند می‌شوند اما آزادسازی قیمت کود بدون سیاست‌های جبرانی در قیمت محصولات کشاورزی، منجر به ضرر و زیان کشاورزان و کاهش تولید خواهد شد، چراکه آزادسازی قیمت نهاده‌ها، قیمت تمام شده محصولات کشاورزی را ۲۰ درصد افزایش می‌دهد. در این صورت، عدم افزایش قیمت محصولات کشاورزی تبعات سنگینی برای کشور در برخواهد داشت.

Share