معاون حمل و نقل پس از نشست ویدئو کنفرانسی با همتای روسی اعلام کرد؛

بررسی پیشنهاد روس‌ها برای تأمین مالی راه آهن رشت-آستارا در وزارتخانه‌های راه و اقتصاد

شهریار افندی‌زاده با اشاره به مذاکره تصویری با ازبروف همتای روسی خود، گفت: بر اساس توافقات اولیه صورت گرفته با معاون حمل و نقل وزارت حمل و نقل فدراسیون روسیه در جلسه تشکیل شده مذکور، مقرر شد نحوه تامین مالی، طراحی و اجرا پروژه ریلی آستارا-رشت در جلسات فی مابین دو کشور در مدت سه ماه نهایی شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در خصوص نشست ویدئو کنفرانس با همتای روسی خود بیان کرد: پیش‌نویس متن موافقتنامه ارسالی از سوی طرف روسی برای تامین مالی ساخت راه آهن آستارا-رشت به طول ۱۶۲ کیلومتر توسط وزارت راه و شهرسازی وزارت امور اقتصادی و دارایی در حال بررسی و نهایی شدن است.

شهریار افندی‌زاده با اشاره به مذاکره تصویری با ازبروف همتای روسی خود، گفت: بر اساس توافقات اولیه صورت گرفته با معاون حمل و نقل وزارت حمل و نقل فدراسیون روسیه در جلسه تشکیل شده مذکور، مقرر شد نحوه تامین مالی، طراحی و اجرا پروژه ریلی آستارا-رشت در جلسات فی مابین دو کشور در مدت سه ماه نهایی شود. مسائل فنی و کارشناسی مربوط به احداث این مسیر، چگونگی مبنای طراحی ابنیه فنی مسیر از جمله پل‌ها و تونل‌های واقع در آن توسط طرفین مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد جلسات مستمر کارشناسی تا رسیدن به تهیه پیش‌نویس نهایی موافقتنامه نهایی تامین مالی، طراحی و ساخت پروژه ریلی رشت-آستارا ادامه یابد.

وی افزود: در این جلسه بخش به بخش پیش‌نویس موافقتنامه ارسالی دولت روسیه بررسی و مقرر شد در تمامی ماده‌های پیش‌نویس موافقت نامه ضوابط و مقررات جمهوری اسلامی ایران لحاظ گردد و همچنین تاکید شد که طرفین بایستی به تعهدات خود در موافقتنامه پایبند بوده و در برنامه زمانبندی مقرر، این اقدامات را به اجرا رسانند.

افندی‌زاده به همتای روسی خود تاکید کرد که پس از امضا موافقتنامه مذکور، ظرف مدت ۳ ماه طراحی اولیه و حداکثر ظرف مدت ۶ ماه مطالعات نهایی خط مذکور انجام شود و اجرای پروژه در اواخر سال ۲۰۲۳ میلادی آغاز و جمهوری اسلامی ایران نیز به فواصل زمانی، تملک زمینهای مورد نیاز احداث مسیر را بدون اینکه وقفه‌ای در کار اجرایی صورت پذیرد، انجام و در اختیار پروژه مذکور قرار دهد.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، با یادآوری موقعیت جغرافیایی کشورمان به عنوان محل تلاقی کریدورهای شمالی-جنوبی و شرقی-غربی، استفاده از حمل و نقل ترکیبی را یکی از راهکارهای موثر در بهبود ترانزیت عبوری کشور با زیرساخت‌های موجود در حال حاضر اعلام و تاکید کرد: می‌توان از ترکیب مدهای حمل و نقل تا زمان اتمام مسیر ریلی آستارا-رشت استفاده کرد.

افندی‌زاده در خصوص جمع‌بندی این دیدار عنوان کرد: انتظار از فدراسیون روسیه این است از هم اکنون تمهیدات لازم برای ایجاد تعهد حداقل ۱۵ میلیون تن کالای ترانزیت سالانه از این مسیر را پس از اتمام اجرای مسیر در برنامه ریزی آتی کشور خود قرار دهد که البته نیاز است این مورد در موافقتنامه سه جانبه‌ای بین کشورهای جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری آذربایجان به توافق برسد. همچنین در جهت ایجاد تعرفه یکسان حمل و نقل بار برای عبور کالا از کریدور شمال-جنوب در خاک سه کشور توافقات اولیه در جلسه صورت گرفت.

Share