یک متخصص حقوقی منابع طبیعی و محیط زیست خبر داد؛

ایران جزو ۱۰ کشور اول تولیدکننده کربن در جهان | ملزم به افزایش پوشش گیاهی هستیم

یک متخصص حقوقی منابع طبیعی و محیط زیست با بیان این که ایران جزو ۱۰ کشور اول در تولید کننده کربن است، گفت: ایران به دلیل عضویت در کنوانسیون گرد و غبار موظف است تا در زمینه ترسیب کربن و کاهش تولید آلاینده‌های کربنیک تلاش کند و نهالکاری یکی از اقدامات عملیاتی در این زمینه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از ایسنا، چندی پیش نشستی تحت عنوان ایران سرسبز، ایران قوی برگزار شد که در آن به کاشت نهال و اهمیت‌های آن به عنوان یک کار بین‌المللی برای کنترل گرد و غبار، تغییرات اقلیمی، آلودگی هوا و افزایش سرانه سبز کشور اشاره شد. در این نشست عباسعلی نوبخت، رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از اجرای برنامه چهارساله کاشت یک میلیارد اصله نهال خبر داد که این کار به دلایل شرایط اقلیمی ایران، میزان بالای تولید گاز کربنیک و گازهای گلخانه‌ای در کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

دکتر مصطفی نوری در گفت و گو با ایسنا ضمن اشاره به میزان تولید کربن در کشور و تعهد آن در ترسیب کربن و کاهش تولید آلاینده‌های کربنیک درباره اهمیت نهالکاری در کشور اظهار کرد: ایران در تعدادی از کنوانسیون‌های بین‌المللی عضو است. پیوستن به هریک از کنوانسیون‌ها با توجه به ماده ۹ قانون مدنی (مقررات عهودی که بر طبق قانون اساسی بین دولت ایران و سایر دول منعقد شده باشد درحکم قانون است)  به منزله تصویب آن به عنوان قانون داخلی است بنابراین اهمیت یک کنوانسیون چندین برابر افزایش می‌یابد. با تصویب این کنوانسیون‌ها به عنوان قانون در داخل کشور، تعاملات بین‌المللی را به‌طور رسمی می‌پذیریم بنابراین به جامعه جهانی باید پاسخگو باشیم علاوه بر آن به عنوان قانون داخلی باید از آن‌ها تبعیت کنیم.

وی ادامه داد: تعدادی از کنوانسیون‌ها از جمله کنوانسیون‌های تغییر اقلیم، کنوانسیون ریو، کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی و کنترل بیابان، ایران را ملزم به افزایش پوشش گیاهی در مناطق مختلف کشور می‌کنند. تغییر اقلیم در کشور ما مسئله بسیار مهمی است و پیمان‌های بسیاری نیز در این زمینه طی نشست‌های مختلف در کنوانسیون‌ها منعقد شده است. ایران نیز به آن‌ها پیوسته است بنابراین ملزم عمل به مفاد این پیمان‌هاست.

این متخصص حقوقی منابع طبیعی و محیط زیست با تاکید براینکه مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در تغییرات اقلیمی رفتارهای خطرناک بشر و انتشار گازهای گلخانه‌ای در فضا است، اظهار کرد: انتشار گازهای گلخانه‌ای موجب گرمایش زمین شده است که نتیجه آن تغییرات اکولوژیک در مناطق مختلف جهان است.

وی ادامه داد: از جمله پیمان‌های مهم، پیمان «توکیو» و به تبع آن پیمان «پاریس» است که کل جهان را متقاعد کرده است تا میزان گازهای گلخانه‌ای و دی‌اکسید کربن تولید شده را کاهش دهند و یا به همان میزانی که کربن تولید می‌کنند، ترسیب کربن و گواهی‌های خرید کربن داشته باشند. به‌طور مثال کشور آمریکا درصدد کاشت ۱۰۰ میلیارد اصله نهال است اما همه این نهال‌ها را در کشور خود نمی‌کارد و بخشی را در کشور خود و بخشی دیگر را در برخی کشورهای آفریقایی می‌کارد چون آن‌ها محدودیت‌هایی برای کاشت نهال دارند. آمریکا با انجام اینکار گواهی خرید کربن به جامعه جهانی ارائه می‌کند.

نوری افزود: ایران نیز به دلیل عضویت در کنوانسیون تغییر اقلیم، مکلف است که در جهت تعدیل وضعیت اکولوژیک خود فعالیت‌هایی داشته باشد. بر اساس مطالعات و ارزیابی‌هایی صورت گرفته ایران در زمینه تولید کربن، تولید گازهای گلخانه‌ای و گوگرد دی‌اکسید جزو ۱۰ کشور اول جهان است این  در حالیست که از نظر ترسیب کربن و اقداماتی که در این زمینه انجام داده نیز در رده ۴۳ قرار دارد.

وی ادامه داد: مرکز پژوهش مجلس طی سال گذشته تحقیقاتی انجام داده است. بر اساس نتایج به دست آمده از این پژوهش فاصله جایگاهمان در تولید آلاینده‌های کربنیک با ترسیب کربن زیاد است بنابراین باید به‌طور متعادلی یا در زمینه تولید کربن کاهش چشمگیر داشته باشیم و یا در زمینه ترسیب کربن پیشرفت کنیم تا این فاصله را کاهش دهیم و به تعادل برسیم.

این متخصص حقوقی منابع طبیعی و محیط زیست با تاکید براینکه با توجه به شرایط اقلیمی و وجود اقلیم‌های متفاوت در کشور شاید نتوانیم در حد انتظار درختکاری و ترسیب کربن داشته باشیم، گفت: یکی از مسائلی که شرایط ایران را نسبت به جامعه جهانی متفاوت می‌کند، این است که جامعه جهانی در صدد استفاده از دستگاه‌های مختلف و تکنولوژی‌های نوین برای کاهش آلاینده‌ها است اما کشور ما تحت تاثیر تحریم‌های ظالمانه است و در زمینه تولید فناوری‌های نوین محدودیت قرار دارد بنابراین با وجود این فشارهایی که جامعه جهانی و استکبارجهانی با تحریم‌های ظالمانه بر ما اعمال کرده است، به‌خوبی نمی‌توانیم میزان تولید کربن را کاهش دهیم، با این وجود تلاش می‌کنیم که به بهترین نحو ممکن در این زمینه فعالیت کنیم.

وی ادامه داد: تمام فعالیت‌های کوچک و بزرگ ما بر تمام سرزمین تاثیر می‌گذارد و علیرغم این تحریم‌ها ما تلاش می‌کنیم که میزان کربن و گازهای گلخانه‌ای به حداقل برسانیم و در مسیر ترسیب کربن گام برداریم.

نوری در پایان تصریح کرد: اولین برنامه عملیاتی در زمینه ترسیب کربن، کاشت یک میلیارد اصله نهال است که می‌تواند بخش اعظمی از تعهدات بین‌المللی ما را محقق کند علاوه بر آن می‌توانیم با این کار سلامت جسم و جان و سلامت محیط زیست را تامین کنیم. با کاشت نهال وضعیت اکولوژیک کشور نیز پایدار می‌شود و تاثیرات بسیار خوبی نیز در جهت تاب‌آوری سرزمین خواهد گذاشت.

Share