سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان:

افزایش ۳۵ درصدی کشفیات چوب قاچاق | هر هکتار جنگل، بیش از ۲.۵ میلیون تن اکسیژن تولید می‌کند

سرخوش کرم زاده با بیان این مطلب که هر هکتار جنگل، بیش از ۲.۵ میلیون تن اکسیژن تولید می‌کند، یادآور شد: گیلان دارای جنگل‌های هیرکانی است که بیش از ۶۰ میلیون سال قدمت دارد و این ظرفیت در هیچ کشوری وجود ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان صبح روز دوشنبه در جمع اصحاب رسانه با تبریک هفته منابع طبیعی گفت: وقتی سخن از منابع طبیعی است در ذهن‌ها جنگل و مراتع تداعی می‌شود در حالی که از دریا تا قله کوه جزء منابع طبیعی و آبخیزداری محسوب می‌شود.

سرخوش کرم زاده یادآور شد: در آیات و روایات بسیار در مورد حفظ منابع طبیعی تاکید شده است به ویژه در قرآن کریم بالغ بر ۸۰۰ آیه در مورد انفال و  منابع طبیعی ذکر شده است.

وی با اشاره به این مطلب که منابع طبیعی از لحاظ اقتصادی، رفاه و دارویی بسیار مفید است، افزود: حیات هر انسان به اکسیژن بستگی دارد زیرا تنها گازی قابل تنفس  اکسیژن است و منبع تولید این گاز حیاتی درخت‌ها هستند اما متاسفانه شاهد نابودی جنگل‌ها و درختان در کل زمین هستیم و کاهش درخت یعنی کاهش اکسیژن، بنابراین برای تامین تنفس در جهان نیاز به حفظ و حراست و کاشت درخت داریم.

کرم زاده با بیان این مطلب که هر هکتار جنگل، بیش از ۲.۵ میلیون تن اکسیژن تولید می‌کند، یادآور شد: گیلان دارای جنگل‌های هیرکانی است که بیش از ۶۰ میلیون سال قدمت دارد و این ظرفیت در هیچ کشوری وجود ندارد و باید حفاظت بسیاری از آن صورت گیرد.

وی ادامه داد: از سالهای گذشته و نیز تاکید بیشتر در دولت سیزدهم برنامه کاشت یک میلیارد درخت در مدت ۴ سال از برنامه‌هایی است که اجرای آن آغاز شده است.

کرم زاده افزود: امسال در هفته منابع طبیعی در کل کشور یکی از برنامه کاشت ۱۰۰ هزار اصله درخت در بیست دقیقه بود که در روز گذشته این طرح اجرا شد و سهم گیلان از این تعداد ۳ هزار اصله بود که با همکاری همه دستگاه‌ها و نهادها و مردم توانستیم ۱۲ هزار اصله درخت را روز گذشته در زمان مشخص که بیشتر این درختان بومی و شامل بلوط، توسکا، گیلاس وحشی، زبان گنجشک و…بکاریم و این قول را خواهیم داد که تولید نهال درسال آینده افزایش خواهد یافت تا کاشت درخت در کل استان افزایش یابد.

سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان با باین اینکه در سال گذشته یک هزار و ۴۶۷ فقره قاچاق چوب کشف شده، افزود: در یازده ماه امسال یک هزار و ۹۸۸ فقره کشفیات داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۵درصد افزایش داشته است.

Share