مدیرکل بنیاد شهید گیلان خبر داد:

احداث ۴۵۰۰ واحد برای ایثارگران فاقد مسکن گیلان | اشتغال بیش از ۲۵۰۰ ایثارگر در دستگاه‌های اجرایی

مدیرکل بنیاد شهید گیلان، با بیان اینکه از ابتدای سال ۱۴۰۲ عملیات ساخت مسکن برای ۴۵۰۰ ایثارگر فاقد مسکن استان را آغاز خواهیم کرد، یادآور شد: تا پایان سال ۱۴۰۳ هیچ ایثارگر فاقد مسکن در استان نخواهیم داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  محمدرضا داوطلب، با اشاره به معوقات گروه‌های ایثارگری شامل بازنشستگی شهدای عزیز و هزینه‌های درمان، اظهار کرد: مطالباتی نیز در حوزه هزینه‌های ازدواج وجود دارد که مربوط به یک دهه قبل تا سال ۱۴۰۰ است؛ البته بخشی پرداخت شده و با مساعدت سازمان برنامه و بودجه مابقی به زودی پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه در حوزه‌های تسهیلاتی مصوب شده در قانون نیز شاهد مطالبات ایثارگران هستیم، افزود: بخش اعظم مطالبات مربوط به پاداش بازنشستگی شهداست و لذا طبق قول مسئولان تا پایان امسال و اوایل سال آینده پرداخت می‌شود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران گیلان در گفت وگوی ویژه خبری باران، با اشاره به بهره مندی ایثارگران دهک‌های اول تا سوم از تسهیلات مستمری، اضافه کرد: ایثارگرانی که فاقد هرگونه شغل و درآمد هستند، می‌توانند مستمری دریافت کنند؛ البته به دنبال خارج کردن ایثارگران از دهک‌بندی هستیم تا بتوانند از همه تسهیلات و امتیازات برخوردار شوند، زیرا خانواده‌های شاهد و ایثارگر با کهولت سن مواجه هستند و اغلب بالای ۷۰ سال دارند و لذا هزینه‌های درمانی برای آنان اجتناب ناپذیر است.

داوطلب در ادامه از اشتغال بیش از ۲۵۰۰ ایثارگر در دستگاه‌های اجرایی گیلان خبر داد و تاکید کرد: ۱۵۱۱ نفر مشمول قانون تبدیل وضعیت ایثارگران شده‌اند و مابقی در حین تبدیل وضعیت هستند و لذا انتظار داریم که دستگاه‌ها همکاری لازم را داشته باشند.

وی همچنین ۴۵۰۰ ایثارگر گیلانی را فاقد مسکن دانست و گفت: به دو روش اقدام به تهیه مسکن برای ایثارگران خواهیم کرد که در روش اول از املاک در اختیار بنیاد شهید برای احداث شهرک مسکونی با کمک بخش خصوصی استفاده می‌کنیم؛ در روش دوم نیز با همکاری بنیاد مسکن طرح خانه دار شدن ایثارگران را اجرایی خواهیم کرد.

مدیرکل بنیاد شهید گیلان، با بیان اینکه از ابتدای سال ۱۴۰۲ عملیات ساخت مسکن برای ایثارگران به دو روش مذکور را آغاز خواهیم کرد، یادآور شد: تا پایان سال ۱۴۰۳ هیچ ایثارگر فاقد مسکن در استان نخواهیم داشت.

وی با اشاره به گذشت سه دهه از جنگ تحمیلی و افزایش هزینه‌های درمان والدین و همسران شهدا و جانبازان، اضافه کرد: نیاز به مسائل درمانی افزایش یافته و لذا بنیاد شهید استان گیلان با همه بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها و مراکز درمانی و درمانگاه‌های سپاه طرف قرارداد است؛ طی چهار ماه آینده بخشی از مطالبات مراکز درمانی را نیز پرداخت می‌کنیم.

داوطلب ۲۸ استان را دارای مرکز توانبخشی، فرهنگی و ورزشی ایثار دانست و اظهار کرد: گیلان از این امتیاز بی‌بهره بوده و لذا اولین خانه ایثار استان را تا پایان سال ۱۴۰۳ اجرایی خواهیم کرد.

وی همچنین از افزایش حق پرستاری ایثارگران در سال ۱۴۰۲ خبر داد و بیان کرد: ۱۰۰ خدمت بنیاد شهید و امور ایثارگران به صورت الکترونیک به جامعه هدف ارائه می‌شود و برای سال آینده پیش بینی کردیم که ۱۳۷ خدمت الکترونیکی شود.

داوطلب از اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی و هنری برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در گیلان خبر داد و متذکر شد: ۱۳۰۱ گلزار شهدا در سطح استان با ۷۶۰۲ مزار داریم و تنها بهسازی و مرمت دو گلزار شهدا باقی مانده است.

Share