در نشست جشنواره ملی تئاتر کودک، نوجوان و عروسکی ایثار عنوان شد؛

هنر دریچه ورود فرهنگ‌ها و مفاهیم در جامعه است | پیام فرهنگی از گیلان به سراسر کشور مخابره شود

داوطلب از برگزاری سومین جشنواره ملی تئاتر کودک، نوجوان و عروسکی ایثار به میزبانی گیلان خبر داد و گفت: برگزاری جشنواره تئاتر کودک، نوجوان و عروسکی ایثار می‌تواند حرکت پدافندی خوبی برای مقابله با دشمن باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، فرهاد مختاری بعد ازظهر شنبه در نشست هم اندیشی سومین جشنواره ملی تئاتر کودک، نوجوان و عروسکی ایثار در گیلان، اظهار کرد: تئاتر ظرفیت ارزشمندی برای انتقال مفاهیم اسلامی و اعتقادی است.

وی با بیان اینکه جریان سازی در جشنواره‌های فرهنگی و هنری اهمیت دارد، افزود: نمایش تئاتر با موضوع ایثار و شهادت با اولویت جریان سازی به مدارس و مراکز آموزشی برده شود.

مدیرکل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران با تاکید بر پیاده سازی مفاهیم ایثار و شهادت در بخش‌های مختلف هنری، بیان کرد: درون مایه فرهنگ ایثار و شهادت از محتوای ارزشمند هنری است که باید به آن پرداخته شود.

مختاری با تاکید بر لزوم توجه به تمرکز زدایی در حوزه‌های مختلف، اضافه کرد: بسترهای اجرای تئاتر در نقاط مختلف استان فراهم و فقط در مرکز استان متمرکز نشود.

وی با اشاره به اهمیت مردمی سازی فعالیت‌های هنری بویژه تئاتر، افزود: مردمی کردن تئاتر ایثار در ترویج و بسط این فرهنگ اثر مثبت می‌گذارد.

مختاری با تأکید بر لزوم توجه به نهادهای اجتماعی و هنری در کشور در راستای تبدیل‌شدن به یکی از قدرت‌های برتر کشور، بیان کرد: اندیشکده‌های غربی تحلیلی دارند که دنیا تبدیل به هشت قدرت برتر جهانی خواهد شد و برای قدرت برتر شدن قدرت نظامی و سیاسی می‌خواهید؛ ولی لازمه رسیدن به این‌قدرت توجه به نهادهای اجتماعی و بخش خصوصی است.

وی با بیان اینکه نقالی دفاع مقدس و برگزاری تئاترهای ایثار نقش مهمی در اشاعه فرهنگ شهادت در کشور دارند، تصریح کرد: بحث نقالی دفاع مقدس و تئاتر خیابانی باید در تمامی استان‌ها و در گلزارهای شهدا انجام شود؛ زیرا شهدا گنجینه معرفت، ایثار و شهادت هستند که برای رشد هر جامعه‌ای نیاز است.

برگزاری سومین جشنواره ملی تئاتر کودک نوجوان و عروسکی ایثار در رشت

محمدرضا داوطلب نیز اظهار کرد: دشمن سه گروه و قشر مهم کودکان، نوجوان و جوانان و بانوان را هدف قرار داده است و برگزاری جشنواره تئاتر کودک، نوجوان و عروسکی ایثار می‌تواند حرکت پدافندی خوبی برای مقابله با دشمن باشد.

وی با اشاره به حوادث اخیر در کشور و گیلان، افزود: دشمن با امپراطوری فضای مجازی و رسانه وارد عرصه نبرد علیه نظام اسلامی شده است.

مدیرکل بنیاد شهید و ایثارگران گیلان با تاکید بر اینکه برای سنین مختلف در فضای مجازی باید برنامه داشته باشیم، گفت: اجرای تئاتر ایثار یکی از فرصت‌های خوب برای تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی و فرهنگ ایثار و شهادت است.

داوطلب با اشاره به اثرگذاری زبان هنر و رسانه در فرهنگ سازی مفاهیم مختلف، اضافه کرد: نباید از ظرفیت هنرهای نمایشی و فعالیت‌های فرهنگی در نهادینه کردن فرهنگ ایثار و شهادت غافل شد.

وی با تاکید بر نگاه هوشمندانه هنر در پرداختن مسائل اعتقادی و ارزشی، افزود: هنر دریچه ورود همه فرهنگ‌ها و مفاهیم در جامعه است و باید این مهم در بخش‌های مذهبی و اعتقادی نیز به کار گرفته شود.

لزوم بهره گیری از زبان هنر برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

حسین مصطفی پور در این نشست گفت: ساحت هنر مقدس است و رویکرد ایثار این جشنواره موجب قداست بیشتر آن می شود.

وی با بیان اینکه هنر بهترین وسیله برای تبیین فرهنگ ایثار است، افزود: زبان هنر اثرگذارترین ابزار برای بیان موضوعات مختلف بویژه فرهنگ ایثار و شهادت است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گیلان، فرهنگ ایثار و شهادت شناسنامه انقلاب اسلامی دانست و بیان کرد: انتقال مفاهیم و ارزش‌های دفاع مقدس و انقلاب اسلامی باید جز اولویت‌های اصلی باشد.

مصطفی پور با اشاره به حملات شدید و چند بعدی دشمن علیه انقلاب اسلامی، اضافه کرد: دشمن در چهل و اندی سال از عمر با برکت انقلاب اسلامی لحظه‌ای دست از دشمنی برنداشت.

وی با اشاره به محتوای قوی و غنی ایثار و شهادت، افزود: فرهنگ و هنر برای انتقال مفاهیم دفاع مقدس و انقلاب اسلامی بسیار اثرگذار است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان با تاکید بر فراهم سازی بسترهای لازم در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، بیان کرد: محتوای ناب ایثار و شهادت در اختیار خانواده ایثارگر و شهدا است و برای نمایش نامه نویسی از ظرفیت این عزیزان بهره گرفته شود.

* باید پیام فرهنگی از گیلان به سراسر کشور مخابره شود

رضا ثقتی نیز در این نشست با بیان این‌که تئاتری ها در شرایطی که جشنواره تئاتر گیلان از سوی دشمنان تحریم شده بود آن را برگزار کردند، گفت: با همت اهالی تئاتر این جشنواره برگزار و اتفاق خوبی را شاهد بودیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان افتتاح مجموعه سردار جنگل بعد از ۱۷ سال را موجب رونق تئاتر استان دانست و افزود: با برگزاری سومین جشنتواره تئاتر ملی ایثار یک رویداد ملی فرهنگی را در استان شاهدیم.

وی با اشاره به پیشینه فرهنگی گیلان و اولویت برگزاری جشنواره های فرهنگی هنری گفت: باید پیام فرهنگی از این استان به سایر کشور مخابره شود.

ثقتی تصریح کرد: در شرایطی این جشنواره را برگزار میکنیم که دشمن قشر کودک را هدف گرفته است و در چنین شرایطی برگزاری آن بسیار با اهمیت است.

وی با تاکید بر اینکه باید کار را به دست متولیان و جامعه هدف گذاشته شود، خاطرنشان کرد: دایره مخاطب را با تمهید امکانات و پیوند با رسانه گسترش دهیم.

محمدعلی صادق حسنی به عنوان دبیر، محمدرضا داوطلب به عنوان رئیس ستاد اجرایی، اسماعیل ایوبی به عنوان جانشین رئیس ستاد اجرایی و عبداله یوسفی به عنوان مسئول اجرایی و برنامه ریزی سومین جشنواره ملی تئاتر کودک، نوجوان و عروسکی ایثار در استان گیلان احکام خود را دریافت کردند.

Share