بنا به دلایل امنیتی؛

کشورهای اروپایی کنسولگری‌های خود در ترکیه را بستند؛ وزارت خارجه ۹ سفیر را احضار کرد

وزارت کشور ترکیه در واکنش به اقدام ۹ کشور اروپایی و آمریکا در خصوص بستن کنسولگری‌های این ترکیه به دلایل امنیتی، سفیران آنان را احضار کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از شفقنا، پیش از این کشورهای بلژیک، هلند، آلمان، انگلیس، فرانسه و سوئیس، به دلایل امنیتی تصمیم به بستن کنسولگری خود در استانبول گرفته بودند.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه نوشت: آمریکا و غرب نمی خواهند ما در منطقه آزاد و مستقل باشیم. در حالی که ما هدف جذب ۶۰ میلیون گردشگر را ترسیم کرده ایم آنها جنگ روانی جدیدی را علیه ترکیه آغاز کرده اند.

اسپوتنیک نوشت: روز دوشنبه سفارت آمریکا در ترکیه به دنبال مواردی از قرآن سوزی در اروپا، درباره احتمال حملات تروریستی در مرکز استانبول هشدار داد. سرکنسولگری هلند در استانبول نیز فعالیت خود را به بهانه تهدیدهای ترویستی احتمالی به صورت آنلاین تغییر داد.

روز چهارشنبه (دیروز) کنسولگری انگلیس و آلمان در ترکیه نیز با پیروی از رویه مشابهی از پذیرش افراد در این کنسولگری ها خودداری کردند.

وزیر کشور ترکیه گفت، مبارزه کشورش با تروریسم تمام نشده است هر چند که این موضوع دیگر در اولویت برنامه های این کشور نیست.

سویلو افزود: ما می دانیم که چه کسی سازمان های تروریستی را تامین می کند. آمریکا حزب کارگران کردستان را که فعالیت آن در ترکیه ممنوع است تامین می کند. آمریکا و غرب پول، لجستیک و منابع انسانی را در اختیار این گروه قرار می دهد که رویای ایجاد کشوری تروریستی را رها نکرده است.

راسموس پالودان سیاستمدار راست افراطی دانمارکی- سوئدی روز شنبه اول بهمن ماه نسخه‌ای از قرآن را مقابل سفارت ترکیه در استکهلم تحت حفاظت پلیس و با مجوز مقامات این کشور سوزاند.

او جمعه گذشته نیز پس از اقامه نماز جمعه در منطقه‌ای در کپنهاگ دانمارک در مقابل مسجد جامعه اسلامی این شهر بار دیگر به ساحت مقدس قرآن اهانت کرد.

ادوین واگنسولد رهبر هلندی گروه راست افراطی موسوم به «اروپاییان میهن پرست علیه اسلامی شدن غرب» نیز روز دوشنبه سوم بهمن یک نسخه از قرآن کریم کتاب مقدس مسلمان را در هلند آتش زد.

چند کشور غربی از جمله آلمان، فرانسه، ایتالیا و آمریکا پنج روز پیش، در پی اهانت و سوزاندن قرآن کریم در سه کشور اروپایی به اتباع خود در ترکیه درباره وقوع حملات احتمالی علیه آنها در واکنش به این اقدام موهن هشدار دادند.

Share