پارلمان اروپا: این تصمیم "ما را مرعوب نخواهد کرد"

واکنش‌ آمریکا و اروپا به تصمیم اردوغان درباره اخراج سفرایشان | واشنگتن: منتظر توضیح هستیم

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد منتظر است تا طرف ترکیه‌ای تصمیم آنکارا در اخراج سفیران ۱۰ کشور از جمله سفیر واشنگتن را روشن کند. این درحالی است که سوئد، نروژ و هلند اعلام کردند که هیچگونه ابلاغیه رسمی از ترکیه در مورد اخراج سفیران خود از آنکارا دریافت نکرده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از روسیا الیوم، یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفت: ما این گزارش‌ها را خوانده‌ایم و در این باره از وزارت خارجه ترکیه درخواست شفاف سازی داریم.

همزمان سوئد، نروژ و هلند اعلام کردند که هیچگونه اطلاعیه رسمی از ترکیه در مورد اخراج سفیران خود از آنکارا دریافت نکرده‌اند.

علاوه بر این وزارت خارجه نروژ تصمیم اردوغان را محکوم و اعلام کرد، سفیر این کشور هیچ اقدامی انجام نداده است که اخراج وی توسط ترکیه را توجیه کند.

نروژ متعهد شد که بر ترکیه در زمینه حقوق بشر و دموکراسی فشار خواهد آورد.

دولت آلمان نیز اعلام کرد که در حال انجام رایزنی‌های فشرده با ۹ کشور دیگر برای بحث در مورد تصمیم ترکیه برای اخراج سفیران خود است.

رئیس پارلمان اروپا نیز گفت که تصمیم ترکیه برای تعیین ۱۰ سفیر به عنوان “نامطلوب” نشان دهنده تغییر استبدادی دولت ترکیه است.

وی افزود که این تصمیم “ما را مرعوب نخواهد کرد”.

رئیس پارلمان اروپا مجدداً خواستار آزادی عثمان کاوالا، فعال حقوق بشر ترکیه شد.

دوشنبه گذشته ایالات متحده ، فرانسه ، آلمان ، کانادا ، دانمارک ، هلند ، نیوزلند ، نروژ ، سوئد و فنلاند در بیانیه مشترکی خواستار آزادی عثمان کاوالا، مخالف ترکیه شدند و گفتند که بازداشت وی “باعث تردید در مورد دموکراسی و حاکمیت قانون در ترکیه می‌شود. ”

مقامات ترکیه کاوالا را “به تلاش برای ایجاد بی ثباتی در ترکیه” متهم می‌کنند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اخیراً اعلام کرد که به وزیر امور خارجه خود دستور داده اقدامات فوری را برای اطمینان از اعلام این ۱۰ سفیر به عنوان عنصر نامطلوب در ترکیه انجام دهد.

Share