در گفتگو با دیارمیرزا عنوان شد؛

علت گرانی گوشت قرمز؛ از حذف ارز ترجیحی تا قاچاق دام | توزیع گوشت منجمد برای کنترل بازار

جوادزاده با اشاره به اینکه تولید گوشت قرمز ۷۰ درصد وابسته به بحث نهاده های دامی است، گفت: پیشنهاد ما برای نوسان ارز در خرید نهاد دامی، دامدار کارت است و قرار است برای دامداران دام‌های سبک و سنگین جهت خرید نهاد دامی صادر گردد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، طی مدت اخیر قیمت گوشت قرمز افزایش زیادی داشته است و مردم شاهد تورم زیادی در این بخش هستند.
در همین راستا معاون توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان گیلان در گفتگو با دیارمیرزا در مورد علل گرانی گوشت قرمز گفت: همه‌ساله در این فصل از سال، دامداران به علت نحیف و لاغر بودن دام‌ها از عرضه دام به بازار خودداری می‌کنند و از سوی دیگر در زمستان مردم تمایل بیشتری به مصرف گوشت قرمز دارند، از این رو تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار بهم میخورد.
قاسم جوادزاده یکی دیگر از علل‌ گرانی گوشت قرمز در بازار را حذف ارز ترجیحی عنوان کرد و گفت: با حذف ارز ترجیحی دامداران برای خرید نهاد‌ه های دامی خود هزینه زیادی را پرداخت می‌کنند. حتی دارندگان دام‌های سبک نیز به علت خشکسالی و خالی بودن مراتع برای تغذیه دام‌های خود از نهاده دامی استفاده می‌کنند.
وی با بیان این مطلب که حضور دلالان دام از دیگر علت‌های افزایش قیمت گوشت است، یادآور شد: دام‌ها از زمان خرید تا رسیدن به مصرف کننده چندین دست می‌چرخد و دولت می‌تواند با نظارت و سازکار قوی‌تر جلوی این دلال بازی‌ها را بگیرد.
معاون توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان گیلان از دیگر مشکلات نوسان قیمت در بازار دام را قاچاق دام زنده به کشورهای هم مرز عنوان کرد و گفت: قیمت دام در کشور ما نسبت به کشورهای هم مرز مناسبتر و نیز کیفت آن بالاتر است از این جهت قاچاق دام بسیار صورت میگیرد.
وی ادامه داد: دولت با کنترل مرزها و تدابیر لازم در جهت خروج و خرید و فروش دام‌ها می‌تواند جلوی این قاچاق را بگیرد.
جوادزاده با اشاره به اینکه تولید گوشت قرمز ۷۰ درصد وابسته به بحث نهاده های دامی است، گفت: پیشنهاد ما برای نوسان ارز در خرید نهاد دامی، دامدار کارت است و قرار است برای دامداران دام‌های سبک و سنگین جهت خرید نهاد دامی صادر گردد.
وی ادامه داد: برای کنترل افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار توزیع گوشت منجمد را آغاز کردیم که سهمیه گیلان ۴۰۰ تن است و تاکنون ۹۰ تن آن به قیمت ۱۴۰ الی ۱۶۰ در فروشگاه‌های زنجیره‌ای مورد تایید عرضه شده است و افرادی که تمایل به خرید و عرضه گوشت قرمز منجمد دارند می‌توانند با مراجعه به فرمانداری‌های و جهاد کشاورزی شهرستانها حواله دریافت گوشت قرمز منجمد را دریافت کنند.

Share