در نشست علمی مطرح شد

شیوع ۲۶ درصدی سندروم متابولیک در ایران | بیش از ۶۰ درصد جمعیت گیلان در معرض دیابت قرار دارند

یک استادیار اپیدمیولوژی با بیان اینکه حدود ۲۵ درصد جمعیت دنیا سندروم متابولیک دارند و زنگ خطری برای سایر بیماری هاست، عنوان کرد: در ایران با شیوع ۲۶ درصدی سندروم متابولیک مواجه هستیم که در زنان و جمعیت شهری شیوع بالاتری دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، نشست اعلام نتایج طرح های پژوهشی مرکز تحقیقات بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان تحت عنوان «کوهورت» امروز، ۹ بهمن ماه در بیمارستان رازی رشت برگزار شد.

دکتر فریبرز منصورقناعی، رئیس مرکز تحقیقات بیماری های گوارش و کبد گیلان در این نشست، به ارائه گزارشی از شیوع هپاتیت های ویروسی و عوامل مرتبط در کوهورت استان پرداخت و اظهار کرد: مطالعه کوهورت پرشین یک طرح ملی است که از سال ۹۳ به منظور بررسی عوامل خطر بیماری های مزمن غیر واگیر در نقاط مختلف کشور از جمله گیلان اجرایی می شود.

وی با بیان اینکه در کوهورت گیلان شهر تولمات از توابع شهرستان صومعه سرا را انتخاب کردیم و ۱۰ هزار و ۵۲۰ نفر از جمعیت ۳۵ تا ۷۰ ساله این منطقه را تحت پوشش قرار دادیم، افزود: تاکنون چهار مرحله از مطالعه کوهورت استان را انجام دادیم و مرحله پنجم در دست اجراست.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های گوارش و کبد گیلان ۵۶۳۰ نفر از جمعیت هدف کوهورت را زن و ۴۸۹۰ نفر را مرد دانست و تصریح کرد: ۴۳.۸ درصد این جمعیت شهری و ۵۶.۲ درصد روستایی هستند.

منصورقناعی با اشاره به اپیدمیولوژی هپاتیت B در جهان، عنوان کرد: ۳۱۶ میلیون نفر در دنیا به ویروس هپاتیت B آلوده هستند و اغلب اطلاع ندارند؛ البته بین سال های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۹ شاهد کاهش معناداری در بروز هپاتیت B در دنیا هستیم که مرهون واکسیناسیون دوران نوزادی است.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون هپاتیت B برای نوزادان در ایران اجباری است، خاطرنشان کرد: همچنین در حال حاضر ۲۱۰ میلیون نفر در دنیا به هپاتیت C مبتلا هستند و سالانه یک میلیون و ۷۵۰ هزار ابتلای جدید داریم لذا توصیه می شود افرادی که از دهه ۶۰ به بعد جراحی و تزریق خون و… داشتند، حتما از نظر ابتلا بررسی شوند.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری های گوارش و کبد گیلان، بیماری هپاتیت C را صد درصد دارای درمان و بیماری هپاتیت B را قابل کنترل دانست و متذکر شد: میزان شیوع هپاتیت B در ایران ۲.۲ درصد جمعیت است که نشان می دهد نسبت به شیوع جهانی آن(۴.۱ درصد) وضعیت بهتری داریم.

منصورقناعی، بروز هپاتیت B را در مردان سه درصد و در زنان ۱.۷ درصد دانست و ادامه داد: واکسیناسیون میزان شیوع هپاتیت B را کاهش داده است، اما عفونت هپاتیت C در گروه های خاص از جمله هموفیلی دیده می شود.

وی با اشاره به وضعیت شیوع هپاتیت B در کوهورت گیلان، افزود: شاهد شیوع ۰.۲۴ درصدی هپاتیت B و ۰.۱۱ درصدی هپاتیت C در جمعیت ۱۰ هزار و ۵۲۰ نفر کوهورت استان بودیم که نشان دهنده شیوع پایین است.

دکتر فرحناز جوکار، دانشیار اپیدمیولوژی نیز در ادامه، دوسوم افراد در مناطق کمتر برخوردار را دارای فشار خون دانست و عنوان کرد: اگرچه فشار خون یک زنگ خطر است، اما عمده مبتلایان از آن بی اطلاع هستند.

وی با بیان اینکه ۴۲ درصد مبتلایان به فشار خون بعد از تشخیص پیگیر درمان می شوند، افزود: از هر پنج بیمار مبتلا به فشار خون بیماری یک نفر کنترل می شود و لذا فشار خون یکی از عوامل مهم مرگ زودرس در دنیاست و موجب سکته قلبی و سکته مغزی و مشکلات بینایی و تغییر در حافظه و مشکلات کلیوی و… می شود.

این دانشیار اپیدمیولوژی، فشار خون را قاتل خاموش دانست که علامت بالینی مشخصی ندارد و یادآور شد: این بیماری زمانی علامتدار می شود که در مرحله پیشرفته باشد.

جوکار، چاقی شکمی، اضافه وزن، فعالیت فیزیکی کم، مصرف زیاد چربی، مصرف سیگار و الکل و رژیم غذایی فاقد سبزیجات کافی را موجب فشار خون دانست و گفت: در مطالعه کوهورت گیلان، ۴۸۰ متغیر که شانس ابتلا به فشار خون را بالا می برد بررسی کردیم؛ در نهایت ۴۳ درصد این جمعیت ۱۰ هزار و ۵۲۰ نفری فشار خون داشتند؛ البته در استان های شمالی ۴۰ تا ۴۴ درصد مردم مبتلا به فشار خون هستند، در حالی که متوسط کشوری آن ۲۵ درصد است.

وی با بیان اینکه ۵۳ درصد جامعه هدف از فشار خون خود اطلاع داشتند و ۴۹ درصد آنها به دنبال درمان رفته بودند، خاطرنشان کرد: ۷۳ درصد نیز به درمان جواب داده بودند.

این دانشیار اپیدمیولوژی، افراد سالمند، چاق، کم تحرک، شهرنشین و مبتلا به دیابت را بیشتر در معرض فشار خون دانست و بیان کرد: افراد ۱۸ سال به بالا حتما غربالگری فشار خون را انجام دهند و درمان را دنبال کنند و به مصرف دارو بپردازند و اجازه ندهند که فشار خونشان به مرحله غیر قابل کنترل برسد.

دکتر سهیل حسنی پور، استادیار اپیدمیولوژی نیز، به بررسی شیوع سندروم متابولیک در کوهورت گیلان پرداخت و اضافه کرد: سندروم متابولیک پنج مولفه چاقی شکمی، قند خون، فشار خون بالا، چربی خوب پایین(اچ.دی.ال) و تری گلیسیرید را بررسی می کند، یعنی دور شکم بیش از ۱۰۲ سانت برای مردان و ۸۸ سانت برای زنان، تری گلیسیرید بالای ۱۵۰، چربی خوب کمتر از ۴۰ برای مردان و کمتر از ۵۰ برای زنان، فشار خون بالای ۱۳۰ و قند خون بالای ۱۰۰ نباشد.

وی با بیان اینکه حدود ۲۵ درصد جمعیت دنیا سندروم متابولیک دارند و زنگ خطری برای سایر بیماری هاست، عنوان کرد: در ایران با شیوع ۲۶ درصدی سندروم متابولیک مواجه هستیم که در زنان و جمعیت شهری شیوع بالاتری دارد؛ البته با افزایش سن سندروم متابولیک نیز افزایش پیدا می کند.

استادیار اپیدمیولوژی، ۷۵.۸ درصد مطالعه کوهورت گیلان را دارای چاقی شکمی دانست و متذکر شد: این آمارها برای چربی خوب پایین ۴۰.۶ درصد، برای تری گلیسیرید ۴۳.۱ درصد، برای قند خون ۳۹.۲ درصد و برای فشار خون بالا ۳۷.۹ درصد است.

وی با بیان اینکه ۹۲ درصد افراد ۳۵ تا ۷۰ سال حداقل یکی از پنج مولفه سندروم متابولیک را دارند، اظهار کرد: در کوهورت گیلان، زنان ۳.۲ برابر مردان دچار سندروم متابولیک بودند، زیرا ۹۸ درصد زنان چاقی شکمی دارند.

دکتر طلوع حسندخت، دکترای حرفه ای پزشکی نیز، به پیش بینی خط ابتلا به دیابت در کوهورت گیلان پرداخت و یادآور شد: می خواهیم ببینیم که چند نفر از مردم گیلان در معرض ابتلا به دیابت قرار دارند.

وی با بیان اینکه ۴۶۳ میلیون دیابتی در دنیا زندگی می کنند، گفت: اگر هیچ مداخله بهداشتی انجام نشود، تا سال ۲۰۴۵ به ۷۰۰ میلیون دیابتی می رسیم. همچنین ۳۷۴ میلیون نفر پیش دیابت هستند و بدون مداخله بهداشتی ۵۴۸ میلیون نفر می شوند.

این دکترای حرفه ای پزشکی، با اشاره به مرگ و میر مستقیم ۱.۵ میلیون نفر بر اثر دیابت در سال، عنوان کرد: دیابت همچنین عامل خطر مرگ در بیماران قلبی و کلیوی(غیر مستقیم) است.

وی کشورهای دارای توسعه اجتماعی و اقتصادی را کمتر دچار شیوع دیابت دانست و تصریح کرد: در کوهورت گیلان ۷۹۸۹ نفر را که مبتلا به دیابت نبودند بررسی کردیم تا در آینده چقدر به دیابت مبتلا خواهند شد.

حسندخت، ۴۸.۵ درصد جمعیت کوهورت گیلان را در خطر بالای ابتلا به دیابت و ۲۳.۹ درصد را در خطر پیش دیابت دانست و اضافه کرد: بیش از ۶۰ درصد جمعیت گیلان در معرض دیابت قرار دارند و ۷۰ درصد آنان چاق هستند لذا باید رژیم غذایی سالم داشته باشیم و ورزش کردن را فراموش نکنیم، زیرا همراهی دیابت با فشار خون و چاقی شکمی خطرناک است.

Share