ادعای جدید روزنامه اسرائیلی درباره سرقت قرن؛

سیا چگونه همدست موساد در سرقت اسناد هسته‌ای ایران شد؟

روزنامه اسرائیلی جروزالم پست (اورشلیم پست) در گزارشی به قلم «یونا جرمی باب» کمک احتمالی سیا به عوامل موساد برای فرار از ایران در ماجرای سرقت اسناد برنامه هسته‌ای ایران را بررسی کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فرارو، روزنامه جروزالم پست، خلاصه‌ای از کتاب تازه “مایک پمپئو” وزیر خارجه اسبق آمریکا نشان می‌دهد که ایالات متحده بیش از آن چه پیش‌تر گفته شده بود در سرقت اسناد هسته‌ای ایران نقش داشته است.

آیا سیا به عوامل موساد کمک کرد تا در فوریه ۲۰۱۸ میلادی پس از آن چه “سرقت قرن” نامیده شده از ایران فرار کنند و اسناد بایگاهی مخفی هسته‌ای ایران را از آن کشور خارج کنند؟ “مایک پمپئو” رئیس اسبق سیا و وزیر امور خارجه سابق ایالات متحده در کتاب جدید خود تحت عنوان “هرگز یک اینچ نده” به این موضوع اشاره کرده، بدون آن که آن را کاملا مورد تایید قرار دهد.

او بدون ذکر تاریخ دقیق از مکالمه خود با “یوزی کوهن” رئیس وقت موساد می‌گوید. او می‌نویسد یکی از دستیاران اش به وی گفته بود که کوهن می‌خواهد فورا با شما صحبت کند. او می‌نویسد این پیام زمانی به او منتقل شد که در حال خروج از هواپیما در یکی از پایتخت‌های اروپایی بود. او بازگشت و سوار هواپیما شد جایی که تجهیزات ارتباطی مناسب برای مکالمه محرمانه با رئیس موساد وجود داشت. پمپئو می‌نویسد صدای کوهن آرام، اما جدی بود. او گفت: “ما یک، تیم ما به تازگی ماموریت بسیار مهمی را انجام داده است و من اکنون در خارج کردن اعضای تیم با قدری مشکل مواجه شده ام می‌توانم روی کمک تو حساب کنم”؟

پمپئو می‌نویسد هر زمانی که کوهن با او تماس تلفنی برقرار می‌کرد او درخواست اش را می‌پذیرفت او می‌نویسد: “این بار نیز همین کار را برایش انجام دادم. من آنجا بود تا به دوستان مان کمک کنم بدون هیچ گونه پرسشی بدون توجه به خطرات احتمالی. افراد من در سراسر جهان وارد عمل شدند. ما با تیم او ارتباط برقرار کردیم. ما ظرف مدت ۲۴ ساعت آنان را به خانه‌های امن هدایت کردیم. طی دو روز پس از آن آنان به کشور‌های شان بازگشتند. آنان بدون آن که جهان هرگز بداند یکی از مهم‌ترین عمایات‌های مخفیانه تاکنون انجام شده را اجرا کرده بودند”.

البته پمپئو به طور مستقیم اشاره نمی‌کند که عملیات در ایران بوده، اما توصیف او از “یکی از مهم‌ترین عملیات‌های مخفیانه که تاکنون انجام شده است” نشان می‌دهد که اشاره او به عملیات سرقت اسناد هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۸ میلادی بوده است.

کوهن پیش‌تر گفته بود علیرغم آن که ده‌ها عامل موساد درگیر در آن عملیات در نهایت به سلامت از ایران فرار کردند با این وجود، شرایطی وجود داشت که جان شان در خطر بود و احتمال گرفتار شدن شان توسط نیرو‌های امنیتی ایران وجود داشت.
دخالت سیا بازی را تغییر می‌دهد

اگر سیا در این ماجرا نقش داشته اشاره پمپئو اولین اعتراف عمومی بوده که درباره نقش امریکا در عملیات سرقت اسناد هسته‌ای ایران مطرح شده است. پیش‌تر “جروزالم پست” گزارش داده بود که اسرائیل و شخص کوهن پمپئو و سیا را درباره عملیات مطلع ساخته بودند. با این وجود، پیش‌تر هیچ گزارشی در مورد دخالت مستقیم سیا در این عملیات حتی برای خروج نیرو‌های موساد از ایران منتشر نشده بود.

با این وجود، عملیات‌های عمده شناخته شده که به صورت علنی مطرح شده بودند از جمله خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای نطنز در ژوئیه ۲۰۲۰ میلادی و ترور “محسن فخری زاده” دانشمند هسته‌ای ایران در نوامبر ۲۰۲۰ میلادی هر دو در زمانی رخ دادند که پمپئو دیگر رئیس سیا نبود. او در آوریل ۲۰۱۸ میلادی به وزارت خارجه امریکا انتقال یافته بود. به همین ترتیب، دخالت اسرائیل در ارائه اطلاعات در رابطه با ترور ژنرال سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط آمریکا در ژانویه ۲۰۲۰ نیز زمانی صورت گرفت که پمپئو دیگر رئیس سیا نبود.

Share