گودرزوند چگینی مطرح کرد؛

بهره برداری از سد دیورش تا ۵ سال آینده | وضعیت نگران کننده آب پشت سد سفیدرود

نماینده مردم رودبار در مجلس با بیان اینکه سد دیورش ۵ سال دیگر به بهره برداری می‌رسد، گفت: این پروژه با اعتبارات ملی که در نظر گرفته شده تا پایان سال ۱۴۰۴ به بهره برداری می رسد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از مهر، مهرداد گودرزوند چگینی شامگاه پنجشنبه در گفتگو ویژه خبری شبکه باران، اظهار کرد: لایحه بودجه از سوی دولت با تأخیر تقدیم مجلس شد و هم اکنون در کمیسیون تلفیق در دست بررسی قرار دارد.

وی با بیان اینکه لایحه بودجه ۱۴۰۲ از اوایل هفته آینده در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد، افزود: مجلس ۱۰ روز فرصت بررسی این لایحه را دارد که به علت زمان اندک باقیمانده این اتفاق باید کمتر از ۱۰ روز بیافتد.

نائب رئیس اول کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از تصویب لایحه بودجه تا قبل از اتمام سال جاری خبر داد و اضافه کرد: آن طور که پیش بینی می‌شود تغییرات آن چنانی در کلیات لایحه بودجه صورت نگیرد.

گودرزوند چگینی از تعریف بودجه ۳۰ هزار میلیارد تومانی برای متضرر بخش کشاورری خبر داد و بیان کرد: کشاورزانی که از سال ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۲ از تبعات خشکسالی و آفات و بلایای طبیعی دچار ضرر شدند مشمول این طرح خواهند بود.

وی ادامه داد: تعریف ۱۵ لیتر بنزین برای افرادی که صاحب خودرو نیستند بخش الحاقی دیگر لایحه بودجه ۱۴۰۲ است.

نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی از افزایش ۵۰ درصدی تسهیلات ازدواج در لایحه بودجه ۱۴۰۲ خبر داد و اضافه کرد: گام‌های مؤثری در راستای تسهیل بخشی ازدواج و ساماندهی قانون جوانی جمعیت در این لایحه تعریف شده است.

گودرزوند چگینی از تولید ۱۰ هزار مگاوات برق از طریق انرژی اتمی خبر داد و بیان کرد: برای تداوم پایداری انرژی در کشور افزایش ظرفیت تولید باید در دستور کار قرار گیرد.

وی با تاکید بر همگانی شدن بیمه سلامت در کشور افزود: گسترش بیمه سلامت و تحت پوشش عمومی قرار گرفتن آن یکی از مصوبات مهم لایحه بودجه سال آینده است.

نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی از افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان و کارگران در سال آتی خبر داد و بیان کرد: حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.

گودرزوند چگینی با اشاره به اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در گیلان و برخی استان‌های کشور، اضافه کرد: اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در استان هرمزگان موفقیت آمیز بوده و می‌تواند جلوی گرانی و تورم تا حدودی بگیرد و بازار را به ثبات و انسجام برساند.

وی با بیان اینکه مشکل امکانات و تأمین کالاهای اساسی در کشور وجود ندارد، افزود: ناهمگونی عرضه و تقاضا منجر به افزایش قیمت‌ها می‌شود و طرح کالابرگ الکترونیکی می‌تواند به کنترل قیمت‌ها کمک کند.

نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی، وضعیت آب پشت سد سفیدرود را نگران کننده برشمرد و بیان کرد: ذخیره سازی آب سد سفیدرود تقریباً به نصف رسیده است و این مسئله زنگ خطری برای فصل زراعی خواهد بود.

گودرزوند چگینی با بیان اینکه کشاورزان با برنامه و تقویم زراعی حرکت کنند، گفت: اگر طبق تقویم زراعی و زمان سنجی که متولیان امور انجام دادند اقدام نشود به چالش شدید در این بخش خواهیم خورد.

وی با تاکید بر مدیریت صحیح و اصولی منابع آبی، افزود: منابع آبی با مدیریت و حرکت هدفمند و کارشناس محور طبق اصول تقویم زراعی مصرف شود.

نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه درختان زیتون به آب زیادی نیاز ندارند، گفت: زیتون از جمله درختانی است که پرورش ان نیازمند آب فراوان نیست و با قطره چکانی هم می‌توان باغات زیتون را مدیریت کرد.

گودرزوند چگینی، آب را یکی از چالش‌های اصلی روستاها و شهرهای رودبار برشمرد و بیان کرد: سیستم شبکه آبرسانی شهرستان رودبار به بعد از زلزله ۶۹ بر می‌گردد و اکثراً فرسوده است.

وی با بیان اینکه فقط در شهر رودبار ۲۰۰ پمپ آب فعال است، افزود: با از مدار خارج شدن یک پمپ، بخشی از شهر بی آب می‌شود.

نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی از پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی پروژه سد دیورش خبر داد و اضافه کرد: این پروژه در سال ۹۹ با ۲۷ درصد پیشرفت به دلیل مشکلات فنی رها شده بود.

گودرزوند چگینی با بیان اینکه شبکه انتقال آب مهم‌ترین چالش سد دیورش است، گفت: با اعتبار استانی شبکه انتقال آب سد دیورش به ثمر نمی‌نشیند و حتماً باید اعتبارات ملی در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه سد دیورش آب ۵ شهر رودبار را تأمین می‌کند، افزود: ۵ شهر رودبار، توتکابن، رستم آباد، منجیل و لوشان و ۲۸ روستای این شهرستان از آب سد دیورش بهره مند می‌شوند.

نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سد دیورش ۵ سال دیگر به بهره برداری می‌رسد، گفت: با اعتبارات ملی که برای اجرای این پروژه در نظر گرفته شده تا پایان سال ۱۴۰۴ این پروژه به بهره برداری می‌رسد.

گودرزوند چگینی با بیان اینکه در حوزه تولید و اشتغال رودبار گام‌های مؤثری برداشته شده است، اضافه کرد: چندین شرکت منفعل و نیمه تعطیل رودبار با پیگیری‌های صورت گرفته به چرخه تولید باز می‌گردد.

Share