دلخوش: باید به دنبال جذب سرمایه‌گذار باشیم اما زیرپای همدیگر را خالی می‌کنیم!

اصولگرای خوش‌خیم هستم | برخی افراد در بخشداری‌ها و دهیاری‌ها نقش بنگاه‌داری را دارند

نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال مجری کافه گفتگو مبنی براینکه شما اصلاح طلب هستید یا اصولگرا تصریح کرد: من مخالف اصلاح طلبان تند و اصولگران تند بوده و در واقع من اصولگرا خوش خیم هستم. اصولگرا واقعی کسی است که جامعه را به این روز نکشاند و کسی است که با مردم مدارا کند و با اخلاق باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، در پنجمین قسمت از فصل سوم برنامه کافه گفتگو «سجاد ستوده» مجری برنامه و فعال رسانه‌ای گیلان پای صحبت‌های سید کاظم دلخوش، نماینده مردم صومعه‌سرا در چهار دوره مجلس شورای اسلامی و حضور جدی در موضوعات و منازعات نشست و در این برنامه به مشکلات و موانع توسعه استان گیلان و راهکارهای پیشرفت آن پرداخت.

قانون‌گذاری بر اساس سند چشم‌انداز بزرگ‌ترین گام در حرکت رو به جلوی کشور است
این نماینده استان گیلان در مجلس در پاسخ به سؤال مجری برنامه کافه گفتگو مبنی بر اینکه از نظر کسی که چهار دوره و قریب به ۱۶ سال تجربه قانون‌گذاری در گیلان را دارد و حداقل در ۲۰ سال اخیر در داستان‌های مختلف سیاسی، ‌فرهنگی‌ و‌ اقتصادی‌ مختلف استان‌ نقش جدی‌ داشته‌، مهم‌ترین اولویت‌های استان را چه موضوعاتی می‌داند، اظهار کرد: به اعتقاد بنده میثاق ملی ما قانون اساسی و اسناد بالادستی مثل سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است که نظام‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و نظام‌های دیگر کشور را تبیین می‌کند و بر اساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی مقام معظم رهبری مسئول تنظیم روابط داخل و خارج کشور است. به اعتقاد من اولاً ما از اصول متعدد قانون اساسی برای کشورمان باید استفاده کنیم، اگر بنا باشد که کشوری داشته باشیم که بر اساس سند چشم‌انداز که می‌بایست ظرف بیست سال به اولین نقطه فناوری و اقتصادی خاورمیانه دست پیدا کند باید هرکسی بتواند به‌درستی وظیفه خود را در چارچوب قوانین بالادستی بکار گیرد. در اصول‌ قانون اساسی شاید بیش از بیست اصل جایگاه یک نماینده مجلس و همین تعداد جایگاه قوه مجریه و قوه قضائیه را مشخص کرده است. اگر ما مجلسی قوی داشته باشیم و همه نمایندگان از تجربه کافی برخوردار باشند و اصول قانون اساسی را کاملاً متوجه باشند و اگر قوانین اساسی و بالادستی سند چشم‌انداز را متوجه باشیم به نظرم بزرگ‌ترین گام را در جهت حرکت روبه‌جلوی کشور برداشتیم.

نماینده صومعه‌سرا با بیان اینکه مسلماً یک‌بخشی از پیشرفت استان گیلان ناشی از پیشرفت کشور خواهد بود تصریح کرد: وقتی یک طرح یا لایحه را در مجلس دفاع می‌کنیم بخشی از این موهبت شامل استان ما هم می‌شود. در ارتباط با منابع و مصارف بودجه و هدفمندی برخی از طرح‌ها و لوایح خصوصاً پروژه‌های عمرانی حتی هزینه‌ای اگر درست در کشور تصمیم‌گیری شود آن بخشی که به‌هرحال شامل مردم گیلان می‌شود از آن برخوردار می‌شوند.

وی افزود: در تبصره‌های مختلف بودجه هم که همان‌طور می‌دانید بودجه، یک سند مالی یک‌ساله است که این سند مالی، مخارج و مصارف یک کشور را در یک سال تعیین می‌کند. قانون برنامه هم پنج‌ساله بوده و برنامه‌ای است که بر اساس احکامی که در آن تنظیم می‌شود برای پنج سال کشور است. بعد از انقلاب اسلامی به دلیل مشکلات متعددی که در کشور داشتیم سالانه شاید بیش از ۳۰درصد چه قانون بودجه و چه قانون برنامه از آن استفاده نشد و الان هم همین‌طور است، به دلیل اینکه ما در کشور فقط چند منبع درآمدی مثل نفت، مالیات، عوارض، فروش اموال و املاک دولت و امثال این‌ها را داریم. در هرکدام از این‌ها در فروش و واگذاری و تأمین منابع از طریق آن‌ها نقص ایجاد شود کشور در دسترسی به امکانات پیشرفت دچار اختلال می‌شود.

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس ادامه داد: شاید ما سالانه ۲۰ تا ۲۵درصد و در همین امسال پروژه‌های عمرانی ما با ۱۰درصد تخصیص پیدا کرده است و این یعنی آن منابع موردنیاز تأمین نشده است و نتوانستیم در منابع موردنیاز در پیش‌بینی درآمدها را ببینیم؛ ولی به‌ناچار مجبوریم پیش‌بینی کنیم؛ چون بودجه‌بندی، پیش‌بینی است، به‌عنوان‌ مثال همچون یک سرپرست خانوار می‌گوید در یک سال من یک میلیون درآمد کسب می‌کنم و این‌طور در خانواده خرج می‌کنم، درآمد و هزینه خانوار را می‌بیند و هرچقدر که درآمد داشت بر اساس آن پیش‌بینی می‌کند اگر درآمد از یک میلیون بشود پانصد تومان به‌ناچار باید هزینه‌های خانواده را کم کند و بودجه‌بندی یک چنین حالتی را داراست. یک‌بخشی از کارهایی که برای استان‌مان انجام می‌دهیم، بسته به همین بودجه است و آن هم متخصص می‌خواهد.

مسلط بودن بر قوانین در یک نماینده اهمیت دارد
دلخوش با بیان اینکه بخشی از منابع این‌طور است که من می‌توانم اختصاصاً دنبال این باشم که از ظرفیت استان گیلان در بودجه کشور استفاده کنم گفت: بخش دیگر امکانات هم به‌هرحال به‌صورت گلوبال در اختیار دولت، رئیس‌جمهور، رئیس مجلس است که بهره‌بردن از آنها هم بسته به زرنگی آن نماینده دارد. هم اکنون در شهر من ۷۰ میلیارد تومان بودجه عمرانی یک‌ساله ما است و از این مقدار فقط ۲۵ میلیارد تخصیص پیدا کرده است؛ ولی نزدیک هزار میلیارد پروژه در حال انجام است مثل راه‌های بین‌المللی، مدرسه، پل، آسفالت، ساماندهی رودخانه‌ها، دانشکده‌ها و امثالهم بستگی به توان و ظرفیت آن نماینده دارد که بتواند برای حوزه انتخابی خود کار کند. ما در این بخش‌ها تا به الان مشکلی نداشتیم و مهم این است که نماینده توان و ظرفیتش را به‌راحتی در بین نماینده‌های دیگر نشان بدهد. مدیریت، استفاده درست از قوانین و جایگاه و مسلط بودن بر قوانین اهمیت دارد. در خیلی مواقع و بخصوص بودجه‌بندی وزارتخانه‌ها از وجود نمایندگان مسلط استفاده می‌کنند و من در زمان تلفیق بودجه هرسال حضور دارم. وزیر غیر از آن چارچوبی که دولت در تلفیق بودجه می‌بندد دنبال نماینده‌ای است که بتواند از حقوق آن وزارتخانه دفاع کند و وقتی من از یک وزارتخانه دفاع کنم قطعاً آن وزیر بعدها باید آن نمایندگان را برای خود حفظ کند و از امکانات در اختیارش برای خواسته‌های ملی نمایندگان بهره ببرد. مثلاً اخیراً یکی از مراکز درمانی هزینه‌ای را می‌خواست که با یک تلفن به‌راحتی برای آن مرکز درمانی گرفتیم و این نشان‌دهنده این است که نماینده باید بتواند از موقعیت‌های موجود به‌درستی در سطح ملی استفاده کند.

صنعت گردشگری می‌تواند جایگزین نفت شود؛ گیلان از بیرون جذاب است
نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص اینکه با پاسخ شما این مطلب برداشت می‌شود که باید با توسل به بودجه‌بندی‌ها برخی مشکلات را حل کرد به‌عنوان نماینده گیلان بفرمایید کدام مسئله اولویت استان است و بیشترین همت باید روی کدام مسئله باشد خاطرنشان کرد: استفاده از بودجه‌ها یک بخش مطلب است. در بخش کارهایی که باید در گیلان انجام شود و مغفول مانده است، پتانسیل اصلی استان ما پتانسیل گردشگری، پتانسیل استفاده از کشاورزی و ظرفیت‌های آن است. در بخش کشاورزی به نظرم باز اولویت نیست؛ چون در کشاورزی مردم زمین‌هایی را کشت می‌کنند، یک خانواده اگر دو نفر جمعیت داشته باشد با این هفت و سه دهم هکتاری که در اختیارش است جواب عائله‌اش را نمی‌تواند بدهد. کشوری مثل هلند با همین جمعیت و مساحت به‌اندازه نفت کشور ما درآمد دارد و روی بخش کشاورزی کارکرده و گل می‌فروشد. ما آن آب ‌و هوا و ظرفیت را داریم منتها چند چیز وجود ندارد یک اینکه به لحاظ فرهنگ به‌ غلط جا افتاده است که استان برخوردار هستیم و این اشتباه است؛ چون از بیرون استان ما جذاب است؛ ولی تا دیگران در عمق مسائل ما ورود نکنند نمی‌دانند که چه خبر است. از طرف دیگر صنعت گردشگری در کشور همچنان مغفول مانده است؛ یعنی ما هنوز به آن فکر نرسیده‌ایم که صنعت گردشگری می‌تواند جایگزین نفت شود که به چند دلیل است، یکی اینکه همیشه صنعت گردشگری را با سه نوع دیدگاه نگاه می‌کنیم. یکی اینکه گردشگری یعنی یک تعداد گردشگر بی‌مبالات مراجعه کنند که چند درصد بیشتر نیستند بعد اینکه بازنشسته‌ها هستند که برای گردشگری می‌آیند و تعدادی هم برای کاسبی و تفریحات مراجعه می‌کنند که این‌ها را هنوز نتوانستیم تفکیک کنیم. در استان، ما از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها نتوانستیم بهره ببریم و بودجه کشوری هم این اجازه را نمی‌دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه همیشه حرف من این بوده است که استانی مثل استان گیلان باید از ظرفیت‌های گردشگری آن مثل دریا بهره برد اظهار کرد: ما در این دریا یک بلم هم نداریم؛ ولی در کشورهای دیگر به‌خوبی در رودخانه‌هایشان کشتی با امکانات پذیرایی و تفریحی می‌گذارند و از آن درآمدزایی می‌کنند؛ ولی ما از این امکانات با توجه به داشتن نعمت دریا استفاده نمی‌کنیم.

 دلخوش در پاسخ به سؤال مجری برنامه کافه گفتگو که پرسید حرف شما به‌عنوان یک گزاره در گردشگری و توسعه استان پذیرفتنی است، در دولت قبل به‌ویژه وقتی آقای سالاری استاندار بودند این داستان‌های بوم‌گردی با اینکه به لحاظ هویتی و مدل اجرایی‌شدن آن جای سؤال دارد؛ ولی به هرحال پای این کار آمدند و مدلی را اجرا کردند و جدای اینکه این مدل با بوم گیلان تناسب داشته یا خیر ولی در اجرای مدل‌های زیادی موفق بوده است؛ اما آیا توسعه‌ای در گردشگری داشته است؟ گفت: خیر، اول اینکه سرمایه‌گذار در گیلان نداریم و با توجه به فرهنگی که به غلط جاافتاده اینکه نمی‌گذاریم هم اتفاق بیفتد چرا که اگر شخص دلخوش از سرمایه‌داری حمایت کند اول ریشه دلخوش را می‌زنند و این بارها پیش‌آمده است. من آقای ثابت را به گیلان آوردم، ایشان نهج‌البلاغه را حفظ بود یک شلوار و بلوز داشت که قیمتی هم نبود؛ ولی در کیش و جزایر قناری سرمایه داشت و هتل داریوش از اموال ایشان است و او را به انزلی آوردم تا تله‌کابین داخل تالاب انزلی که بخشی از آن در صومعه‌سراست احداث شود که بعد از مدتی وی را فراری دادند، آقای نجفی که در رامسر مرز گیلان و مازندران است به گیلان آوردیم چه دستگاه‌های اداری ما و چه به لحاظ فرهنگی وی را فراری دادند و به وی اجازه سرمایه‌گذاری داده نشد.

زنگ خطر فروش زمین‌های گیلان به غیربومیان/ برخی افراد در بخشداری‌ها و دهیاری‌ها نقش بنگاه‌داری را دارند
نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه می‌فرمایید فرهنگ عامه اجازه سرمایه‌گذاری نمی‌دهد؛ اما خیلی از افراد املاک شخصی خود را به غیربومی‌ها می‌فروشند پس چگونه به سرمایه‌گذاری پشت‌پا می‌زنند اذعان داشت: این دو موضوع متفاوت است آن منفعت‌طلبی شخصی است و فرد به دنبال منفعت خود است و اینکه زمین دومیلیاردی خود را سه میلیارد به فروش برساند و در آن واحد تصمیم‌گیری می‌کند و متأسفانه یک فاجعه برای ما است و بارها این زنگ خطر را به صدا درآوردم که درحال حاضر که زمین‌های مازندران اشغال شده در ۱۰ سال آینده با این روند گیلانی‌ها هم جایگاهی برای زندگی در گیلان ندارند و متأسفانه برخی افراد در بخشداری‌ها و دهیاری‌ها نقش بنگاه‌داری را دارند.

عدم جرأت و شجاعت نمایندگان مسبب عدم رسیدگی‌هاست
وی در پاسخ مجری کافه گفتگو به اینکه مجمع نمایندگان کجای کار هستند؟! گفت: آیا ما توانستیم نمایندگان را یک‌دست کنیم که همگی برای یک موضوع یک ساز بزنند؟! جواب منفی است. میزان اطلاعات، میزان علم، میزان حضور در صحنه، میزان جرأت و همه این‌ها مهم است و مردم ما در زمان انتخابات‌ سراغ افرادی بروند که شجاعت داشته باشند که در مقابل مثلاً نماینده تهرانی بتواند ایستادگی کند و نبودش ضعف ما است. حال می‌خواهد همکارم این نکته خوشایندش باشد یا نه. کمتر با هم همراهی می‌کنیم، کمتر دنبال مسائل واحد هستیم، کمتر به دنبال درآوردن منابع در استان هستیم، بیشتر جزیره‌ای کار می‌کنیم و تمام اینها به‌عنوان یک فرهنگ و به‌واقع در تمام اعضا و جوارح ما نهادینه شده است. عموماً فکر می‌کنیم که وقتی نماینده شدیم صرفاً نماینده شهرمان هستیم. گمان بر این است که وزیر را باید برای یک کیلومتر آسفالت یا افتتاح مدرسه‌ای پای‌کار بیاوریم درصورتی‌که معتقدم جایگاه نماینده از یک وزیر بالاتر است. در وهله بعد اینکه مقام معظم رهبری فرمودند که نمایندگان در انتصابات دخالت نکنند؛ ولی در پرسشی که به‌تازگی دراین‌خصوص شد فرمودند که وزرا در انتصابات باید با نمایندگان مشورت کنند؛ ولی به شخصه در انتصابات استانی و شهرم دخالت نمی‌کنم؛ چون در این زمانه مدیر در حکم هندوانه دربسته است؛ اما در گذشته مدیران انقلابی و انتحاری وجود داشت که امروزه خیلی کم است، البته جسارت به استانداری نمی‌کنم؛ ولی در گذشته و حدود ۲۰ سال گذشته بخشدار بودم و جایگاه یک استاندار را داشتم؛ اما الان حاشیه‌ها زیاد است و این از ضعف‌های ما است که در مدیریت خلأ وجود دارد.

بحث جوان‌گرایی در مدیریت در حد یک شعار است
دلخوش با اشاره صریح به اینکه بحث جوان‌گرایی در مدیریت در حد یک شعار است، اظهار کرد: بعد از اینکه یک مدیر از رده بالا شروع به کار می‌کند طبق روال و سیستم و فرهنگ غلطی که رواج یافته، این است که مدیری موفق‌تر خواهد بود که معاونش را ضعیف‌تر انتخاب کند و این درد است چرا که زمانی که مدیر نباشد باید یک معاون کاربلد کار مردم را راه بیندازد ولی الان اینگونه نیست. با دولت فعلی کار کردم ولی انتقاداتی هم دارم و معتقدم برخی وزرا در حد مدیریت شهرستانی هم لایق نیستند. در مسائل اقتصادی انتقاداتی را در زمان بودجه داشتم و حرف من به عنوان یک آدم اقتصادی این بود که ارز ترجیحی را به این صورت حذف نکنید و با ادلّه بیان می‌کردم. ولی در زمان بودجه علیرغم حرف ما فشار و جوی راه افتاد و ارز ترجیحی شد ارز ای تی اس، که ۲۳هزار تومانی بود که همان زمان پشت تریبون گفتم که این دارویی که الان مردم ۶هزار تومان خریداری می‌کنند ضرب‌در ۷ شود ۴۲هزار تومان خواهد شد و در صورت تعادل بازار این‌طور است و باید مدنظر داشت که اگر دولت چند قلم را نتواند کنترل کند تا ارز هدر نرود توان مدیریتی‌اش نیز زیر سؤال می‌رود.

نماینده مردم صومعه سرا در پاسخ به اینکه مجلس کجای این حرف بود گفت: مجلس هم با دولت هماهنگی کرد و ارز را آزاد کرد و هم‌اکنون رئیس بانک مرکزی اعلام کرده است که ارز در بودجه به ۲۸۵۰۰تومان خواهد رسید حال این مبلغ را در بودجه می‌خواهند بیاورند سؤال این است که مابقی‌اش تا ارز ۴۴۰۰۰تومان از کجا تامین می‌شود؟ و این یعنی تامین آن خود به خود وارد بازار می‌شود. یکی از اشکالاتی که اخیراً در مجلس گرفتم این بود که نظارت ارز و سکه در دست دولت است و حرفم این است حال هر دولتی که باشد وزرایی که با اقتصاد ارتباط دارند بی‌عرضه بودند و هستند.

معیشت مردم جای مماشات نیست
وی در پاسخ به اینکه معیشت مردم جای مماشات نیست و مجلس باید جلوی وزیر ناتوان بایستد گفت: برخی از سوالات را مردم باید جواب دهند من به‌عنوان نماینده مردم طبق اصل ۲۷ قانون اساسی قسم خوردم از حق مردم دفاع کنم اگر یک سر سوزن مماشات کردم آن‌وقت به من بگویید چرا کوتاهی کردید. وزیر اول آموزش پرورش که معرفی شد که طبق رزومه ایراد شد، مدیریت مهدکودک یکی از آن‌ها بود حرفم را زدم که همانطور که همه می‌دانیم مدیریت یک مهدکودک را به مرد نمی سپارند و این مطلب باعث افتادن آن فرد شد. فرد دیگر که معرفی کردند و تذکر دادم که می‌گویید در رزومه اش در کتابخانه بوده است و این بدتر از آن قبلی است و وقتی برنامه دوازده صفحه‌‌ای آن فرد را که برنامه کوتاه‌مدت و میان‌مدت و بلندمدت در آن دیده نشده و هیچ سیاستگذاری در آن نیست نشان دادم و گفتم که فقط به درد کانون فکری کودکان و نوجوانان می‌خورد او هم افتاد.

مردم با رأی درست جایگاه کشور را جابه جا می‌کنند
سید کاظم دلخوش با بیان اینکه در قانون‌گذاری سه وظیفه را باید دید، تصریح کرد: یک وظیفه قانون‌گذاری است که آیا قانون‌گذار درست عمل می‌کند یا نه، دوم اینکه آیا کسی که ناظر بر اجرای قانون بوده و قانون را اجرا می‌کند درست عمل می‌کند؟ سوم وظیفه مردم است در جایگاه یک کشور مردم نقش خودشان را باید بدانند، چرا که نظام ما نظام ولایتی و نظام رأی است و مردم با رأی درست جایگاه کشور را جابه جا می‌کنند. یک عده در زمان انتخابات‌ مدعی هستند حال هرکس بیاید چه فرقی با آن یکی دارد متاسفانه برخی برگ رأی را معامله می‌کنند و نتیجه چیزی می‌شود که نمی تواند مشکل مردم را حل کند.

نماینده صومعه سرا افزود: یک دفاع من برای پروژه آسفالت کشور بود که با یک دفاع ۱۹هزار میلیارد تومان تامین شد پس نماینده بسیار اثرگذار است که برای یک کشور و شهرها و روستاها مهم است. معتقدم چه در دولت و چه مجلس ضعف در نوع نگرش و انتخاب است. مثلا افرادی همسو با دولت انتخاب می‌شوند که برخی مدیران واقعا هندوانه دربسته هستند برخی به دولت وابستگی دارند و تا مجلس عملکرد آنان را بشناسد سخت است و مجلس اعتقاد دارد که با دولت سر جنگ نداریم و رهبری طوقی به گردن ما انداخته‌اند که وحدت نباید خدشه‌دار شود که اگر از صبح با هم بجنگیم چه وقت کار مردم را راه بیندازیم و در همین راستا مجلس با دولت همراهی می‌کند و در برخی موارد هم بعد می‌بینیم که اشتباه بوده و معمولا رایج است.

وی در پاسخ به سؤال سجاد ستوده مجری و فعال رسانه ای گیلان درخصوص اینکه در این برهه که دلار به ۴۳۰۰۰ تومان رسیده همه و مجلس هم مقصر است، اظهار کرد: من به‌عنوان نماینده مجلس وظیفه دارم بی‌باکانه جلوی اشتباه را بگیرم منتها همه لزوماً همراهی نمی‌کنند گاهی رای روی یک نفر جابه جا می‌شود و بنده هم از برخی از تصمیم‌گیری‌های مجلس راضی نیستم ولی در جایگاه وظیفه شرعی و انسانی و فردی خودم می‌دانم که جلوی اشتباهات را بگیرم هر انسانی اگر وظیفه خودش را مطالعه کند که موقعیت‌ها را به درستی تحلیل کند و از طرفی دیگر ما مسئول نتیجه نیستیم بلکه باید تحلیل‌های به جا و تخصصی را ارائه دهیم.

 دلخوش در تکمیل بحث گردشگری توضیحاتی داد و گفت: حدود هشت سال قبل یک آمایش سرزمینی را داشتیم که در آن آمایش سرزمینی رهبری از تیم ما گزارش می‌گرفتند که در غالب‌ سیاست‌های کلان کشوری اظهارنظر بفرمایند و خط‌مشی‌ها را تعیین کنند. مطالبی که مدنظر قرار داشت بحث تربیت بدنی بانوان در دریا، استفاده از اوقات فراغت در دریا و در صنعت گردشگری در آمایش سرزمینی به‌طور کامل کارهای کارشناسی را انجام دادیم. الان هم معتقدیم که در صنعت گردشگری در کشور استانی همچون استان گیلان می‌بایست مورد توجه قرار بگیرد. ما بیش از ۱۸۰ نوع غذا داریم که در صنعت گردشگری از آن استفاده می‌شود، ما در چهارفصل سال استان‌مان قابل استفاده و بهره‌برداری است یعنی حتی در فصل زمستان هم برای شکار پرنده و صید در تالاب‌های ما بهره می‌برند. ما همزمان جلگه و کوه و غیره را داریم و با وجود این حجم از منابع دولت و حاکمیت باید روی این بخش سرمایه گذاری جدی کند. همان‌طور که عرض کردم یکی از مشکلات این است که اجازه سرمایه‌گذاری سرمایه‌دار به‌طور خواسته یا ناخواسته داده نمی‌شود و بعضی کم‌بینی‌ها و حسادت‌ها، بعضی از مدیریت‌های غلط مانع می‌شود.

وی با بیان اینکه مدتی است در پی این هستیم که هفت دغنان ضیابر که در جاده اصلی از تهران به آستارا است و بیشترین بار ترافیکی را هم شامل می‌شود و در ۲۸۰ هکتار جنگل که سید خروسه و پایتخت گسکر را که در سال ۱۳۸۵ از زیر خاک بیرون آوردیم با آوردن سرمایه گذار مثل طرقبه مشهد یا شاندیز راه‌اندازی کنیم، خاطرنشان‌کرد: ضمن اینکه اینجا ۶۰درصد آورده را خدا داده است و به لحاظ آب و هوایی و جنگل و کوه و دشت بهتر از خیلی از دیگر استان‌هاست اما نتوانستیم به دلیل اینکه برخی دستگاه‌ها با هم همکاری ندارند و خسته کننده شده‌اند به ثمر برسانیم. در سال‌های گذشته سرمایه گذار از یزد و جاهای دیگر آوردیم آنقدر دوندگی کردند در نهایت رفتند. ما در زمان خشک‌سالی هشت‌هزار رأس دام گوشتی و شیری را از استان‌های دیگر همچون اصفهان را از وزارت جهاد کشاورزی مجوز گرفتیم که وارد استان کنیم ولی نگذاشتند. یا در سرمایه‌گذاری‌ها در جنگل و دریا نتوانستیم خوب استفاده کنیم، دهکده سلامت بزرگترین و بهترین پیشنهاد من برای کنار دریا بود. همراه معاونین وزیر کشور در حدود هشت‌سال پیش از ۷۰۰نقطه از گلستان تا گیلان کنار دریا را جهت سالم‌سازی، دریا شناسایی کردیم؛ حتی با سرمایه‌داران کشورهایی مثل کره نشست‌هایی داشتیم و پنل‌هایشان را بررسی کردیم که چه استفاده‌هایی می‌شود از دریا کرد که حتی خانم‌ها هم براحتی بتوانند از دریا بهره ببرند ولی در نهایت اجرایی نشد.

باید به دنبال جذب سرمایه‌گذار باشیم اما زیرپای همدیگر را خالی می‌کنیم!
دلخوش با بیان اینکه همان‌طور که خداوند این نعمات گردشگری را عطا کرد و باید از آنها به درستی بهره برد ولی زندگی مردم در صنعت گردشگری ضعیف است تصریح کرد: من برای جذب سرمایه‌گذار به شخصه از تمام انرژی خود استفاده کردم، سرمایه‌گذارانی که در بخش بیمارستانی می‌خواهند کار کنند را جذب کردیم و خیلی هم دوندگی دارد که اگر یک نماینده دنبال سرمایه‌گذار نباشد که وی تا انتها برود سرمایه گذار زندگیش از بین می‌رود و بچه‌های مردم هم مشغول نمی‌شوند. با احداث یک بیمارستان که توسط سرمایه‌دار احداث شد ۷۰۰ نفر مشغول به کار شدند و پشت ما گفتند که دلخوش در آن بیمارستان سهام و فلان و بهمان دارد. بله این جوانانی که آنجا مشغول به کار شدند سرمایه ما هستند چرا که به نفع جامعه است و گوشه‌ای از استرس جامعه کم و اقتصاد بهتر می‌شود. در همین گیلان چند جوان باسواد بیکار داریم ولی موقعی که باید کمک کنیم تا جذب سرمایه صورت بگیرد زیرپای همدیگر را خالی می‌کنیم.

نماینده صومعه سرا در پاسخ به اینکه با فرمایشات شما یعنی افرادی در استان هستند که اجازه جذب سرمایه سرمایه‌گذار را نمی‌دهند و این موضوع چطور باید حل شود گفت: فرهنگ ما فرهنگ نادرستی است، ما گیلانی‌ها معروف هستیم به خوش استقبالی و بد بدرقه‌ای. من از خودم شروع می کنم کم‌بینی وجود دارد و برخی از حسادت‌ها، عدم توجه‌ها، عدم علم، نداشتن اطلاعات از دلایلش است مثلاً توقع دارند که فرزندشان را سر کار ببریم ولی با جذب سرمایه گذار تهمت شراکت و بهره بری شخصی می‌زنند و چون استان کوچکی هستیم و با توجه به اینکه در مجموع کلانشهر بوده ولی جاهای مختلف خیلی به هم نزدیک است و مثلا مثل کرمان که فاصله دو روستا دوساعت با هم فاصله دارد نیستیم و فاصله‌ها کم، مطالبات زیاد و از آن طرف حرف و حدیث هم زیاد است و این ضرب‌المثل که – گر خواهی عزیز شوی یا دور شو یا کور شو – حکایت ما است. در استان ما نسبت به استان‌های دیگر ثابت می‌کنم که رفت و آمدهای خانوادگی‌مان کمتر است چون خیلی‌ها فکر می کنیم چون نزدیک هم هستیم نیاز به دید وبازدید نیست.

وی با بیان اینکه نیازهای ما با استان‌های دیگر متفاوت است، بیان کرد: به تازگی با گروهی از بچه‌های بسیج مجلس و بسیج کشور به چابهار رفتم، چهارهزار که نمی‌توان گفت خانه بلکه کپرنشین بودند در چابهار وجود دارد یعنی فرد زیر چادر و حلب با خانواده درحال زندگیست که البته به کمک بسیج درحال فقرزدایی در چابهار هستیم اما اینجا یک روستا تلفن داشته باشد، روستای کناری حتما تلفن می‌خواهد اگر پیگیر نشویم گرفتار شده و این از نزدیکی روستاها به هم است.

وقتی مسئول غیربومی وارد استان می‌شود مشکلات را اولویت تشخیص نمی‌دهد و سرمایه ها به هدر می‌رود
دلخوش در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه یکی از مشکلات اساسی استان بحث پسماند و زباله است که در سراوان و شبیه آن را در تالش و شرق استان هم داریم، چه کارهایی در حال انجام است که خارج از شوآف ها و شعارهایی که مدیران استان و مدیران شهری و اجرایی داشتند معضل پسماند در گیلان حل شود گفت: نکته اساسی همان حرف است که عرض کردم و بحث آوردن سرمایه‌گذار است که از چک، آلمان و غیره سرمایه‌گذار آوردم که سر زباله و پسماند و هم نیروگاه ۲۵ هزار مگاوات کار شود سرمایه گذاران وقتی آمدند کار بکنند ولی اجازه کار پیدا نمی‌کنند و با مشکلات محیط‌‌زیست، منابع طبیعی و مشکلات مردمی برخورد می‌کنند وقتی مسئول غیربومی وارد استان می‌شود و آن مسئول این مشکلات را اولویت تشخیص نمی‌دهد سرمایه‌ها به هدر می‌رود که در دوره هشتم هزار میلیارد گذاشتیم و درحال حاضر هم در برخی شهرها کارهایی شده است. امسال مجددا هزار میلیارد توانستیم تخصیص دهیم البته در مقام نظارت هستیم ولی نظارت همه جا نیست. این پول تخصیص یافت سپس با سازمان انرژی اتمی کشور جلسه برگزار کردیم، مجمع نمایندگان را که بردم پرسیدند که اینجا برای چه آمدیم که ارتباطی به ما ندارد که وقتی سرحرف نشستیم دیدیم که آنها در ارتباط با حشرات، میوه و از نظر سامانه پرتودهی گاما راحت در حوزه‌های مختلف کار می کنند. در آن نشست گفتند که ما روزی چهار میلیون لیتر شیرابه زباله شما را تبدیل به آب کشاورزی یا آب خاکستری می‌کنیم. ما گفتیم که باید جلسه بگذاریم که تمام این‌ها بسیار زمان‌بر بوده است بعد از آن در استان برنامه گذاشتیم که الان در استانداری دستگاهش به عنوان پایلوت نصب شد و آقایان آمدند دیدند و گفتند که هزینه‌ای که شما می‌خواهید انجام دهید را به یک دهم برایتان انجام می‌دهیم و شیرابه‌ها را تبدیل به آب کشاورزی می‌کنیم و جلسات کارشناسی گذاشته شد. ضمن اینکه این دستگاهی هم که الان هرچند که فعلا غیرفعال است را ما آوردیم و به عنوان نماینده استانی و ملی به دنبالش رفتیم. الان هم معتقدیم که با این شیوه‌ها مشکلات زباله سراوان و اینکه بیاییم در تلویزیون همراه مردم گریه کنیم مشکلی حل نمی‌شود.

مانع‌تراشی‌ها زیاد است
نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما اخیرا گفتیم دولت و مجلس و قوه قضائیه هر کدام می‌گویند فلان مشکلات را داریم پس چه کسی باید مشکلات را حل کند خاطرنشان کرد: من بعنوان نماینده به اندازه سهم خودم و تا جایی که وقت و قدرت به من اجازه می‌دهد جلو می‌روم و این جلسات را گذاشتیم ضمن اینکه پشت دست این جلسات‌ کسانی هستند که نمی‌خواهند و دنبال مانع تراشی هستند و من این را با خون و گوشت و پوست خود احساس می‌کنم.

وی در پاسخ به سوال مجری کافه گفتگو درخصوص اینکه پسماند و محیط‌زیست یکی از مهم‌ترین مشکلات استان است و تالاب در حال نابودی است و بحث تغییر کاربری‌ها را به جدیت در استان داریم و هم‌اکنون این بحث زباله با جان مردم در ارتباط است پس چرا این افراد پشت پرده که راهکا‌رهای موجود را فرصت سوزی می‌کنند را افشا نمی‌کنید، اظهار کرد: در حال حاضر طبق قول استاندار که قول دادند که تا شب عید باید اجرایی شود بعد از آن اگر اجرایی نشد باید از وی سوال کنیم ضمن اینکه از همین تریبون استفاده می‌کنم که استانداری هرگونه کمکی از ما بخواهد پای کار هستیم. از ما کمک خواسته نشد هزار میلیارد تخصیص گرفتیم کمک نخواست پرتودهی گاما را آوردیم از ما کمک درخواست نشد اما با رئیس جمهور و معاونینش جلسه گذاشتیم و به هرحال هرچه وسعمان بود را می‌گذاریم.

دلخوش در جواب اینکه آیا ما مجمع نمایندگان استان داریم گفت: مجمع یک مسئله تفاهمی است و مجمع یعنی جمع و چیز ثبت شده‌ای نیست، الان در مجلس فراکسیون وجود دارد ولی مسئله ثبت شده‌ای نیست که ما درحال ثبت هستیم که رسمیت پیدا کند، مجمع نمایندگان هم یعنی جمعی از نمایندگان جهت همفکری هست ولی این جمع هیچ‌گونه رسمیتی ندارد از بین مجمع هم یک نفر دبیر می‌شود تا حرف های مجمع را منتقل کرده و دوستان را جمع کند ولی خاصیت اجرایی ندارد و این همفکری‌ها می‌تواند مشکلات استان را مرتفع کند.

نماینده صومعه سرا همچنین در پاسخ به این سوال که پنج درصد از ظرفیت مجلس، گیلانی و نمایندگان گیلان هستند چرا از این ظرفیت‌ها برای توسعه گیلان استفاده نشده است ولی در استان‌هایی مثل اصفهان و قزوین در بحث استانشان از هر طیف فکری هم که باشند پای پیشرفت استان‌شان هم‌صدا هستند و اینکه این هم‌صدایی چرا در استان ما نیست، تصریح کرد: شاید یک دلیلش این است که تحمل همدیگر را نداریم و این هم در راستای نزدیکی است که به هم داریم اما نکته بعد آن چیزی نیست که شما اشاره می‌کنید ما اگر در مجلس کسی بخواهد سهم بیشتری بردارد به اصطلاح کلاهش را برمی‌داریم و به هرحال غالب نمایندگان این‌طورند حال اگر برخی دست ببرند ما هوشیاریم و استفاده‌های نادرست را گوشزد می‌کنیم. اما نکته‌ای متاسفانه وجود دارد این است که ما اجازه رشد به‌همدیگر را نمی‌دهیم وقتی بالا آدم ندارید نمی‌توانید امکانات وارد کنید وقتی هم بخواهیم امکانات را به تنهایی بیاوریم آن مسائل دیگر وجود دارد. حال در رده‌های بالای کشور از گیلان کسی وجود ندارد. البته از ظرفیت‌های خودمان استفاده می‌کنیم ولی اینکه در استان نمی‌گذاریم که بچه‌های گیلان رشد کنند یکی از مسائل مورد توجه و آسیب زاست.

به‌دنبال ساماندهی اختیارات شورای شهر در مجلس هستیم
وی در جواب به سوال دیگری مبنی براینکه آیا مجلس نمی‌خواهد برای ساماندهی وضعیت شوراهای شهر و میراث دولت اصلاحات فکری بکند گفت: اساساً از ابتدا با این شیوه شورای شهر مخالف بودم و هستم. اینکه باید شورا باشد قرآن هم به شوراها اشاره داشته است ولی اینکه اختیارات شورا در چه مسیری باشد و چطور از آن بهره برده می‌شود جای بحث دارد. ۱۳ اصل قانون اساسی هم اختصاص به شوراها دارد که اگر قصد حذف شورا را داشته باشید شورای نگهبان جلوی‌مان را می‌گیرد و مغایر اصول قانون اساسی است. حدود سه سال است که ما یک کارگروهی را در مرکز پژوهش‌های مجلس ایجاد کردیم که این اختیارات را ساماندهی کنیم. در خیلی از شهرهای خشک بیشترین امکانات را برای شهرسازی آوردند از فضای سبز تا کوچه‌ها و خیابان‌هایشان را نگاه کنید ولی ما اینجا سالی چند شهردار عوض می‌کنیم که با این شیوه شوراداری مخالفم و شخصاً بدنبال ساماندهی آن اختیارت هستم. مثل بسیج اشتغال که هرچه فریاد زدیم کسی توجه نکرد و در مرکز پژوهش‌ها یک تیمی تشکیل دادیم که کار کارشناسی می‌کنند تا اشتغال جوانان مردم رونق پیدا کند و در مورد بحران آب هم هرچقدر تذکر دادیم کارساز نبود هم تیمی دیگر با کارشناسان خبره تشکیل دادیم که در مرزها، کشورهای دیگر سد زدند و آب ما را می‌برند و در آینده جنگ بر سرآب است و این ریزگردها روز به روز مشکلات ما را بیشتر می‌کند در مرکز پژوهش ها کارشناسی می‌شود که در قانون برنامه هم دو سه ماده مطرح کردیم که بتوانیم در قانون برنامه هم بیاوریم که حکم بدهیم که دولت وظیفه و اختیاراتش معلوم است.

دلخوش افزود: البته دولت در بودجه ۱۴۰۲ آورده که یک اختلافی است که در ماده ۱۸۰ قانون آیین نامه داخلی در مورد قانون برنامه می‌گوید که پایان خرداد قانون برنامه و بودجه هم که ماده ۱۸۲ است می‌گوید که ۱۵ آذر بودجه باید بیاید. منتهی در شهریورماه و در دادن سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری به دولت کمی تاخیر افتاد و دولت می‌گوید چون آن سیاست‌های ابلاغی دیر به دستم رسید برای تامین قانون برنامه دچار مشکل هستم و بخاطر همین رئیس مجلس هم از همان زمان نامه زد که اول باید برنامه بیاید و بعد بودجه و در این مسیر گیر کرده است که من به شخصه تذکر شدید هم به دولت و هم به مجلس دادم که این ره که می روید ره به ترکستان است. چون هر چه جلوتر برویم هفته بعد مجلس تعطیل است و بعد به تعطیلات عید می‌خورد و قطعا بودجه به دو دوازدهم و سه دوازدهم می‌رود و این برای کشور خوب نیست و از دیدگاه من که سال‌هاست بودجه می‌نویسم معتقدم که این روند برای مملکت خوب نیست. الان هم اعلام شده مسأله بودجه قرار است در جلسه سران قوا تصمیم‌گیری شود که معتقدم درست نیست چرا که وظیفه مجلس قانون‌گذاری است.

در رابطه با ماجرای اعتبارنامه‌ام بی‌تقوایی شد
نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال چالشی مجری برنامه کافه گفتگو درخصوص اینکه اعتبارنامه شما در دوره اخیر حواشی داشت و به کمیسیون رفت و برگشت داده شد و با یک سروصدایی تصویب شد و آقای نجابت نماینده شیراز هم بعد از تصویب اعتبارنامه شما مصاحبه‌ای کرد که شما تعهدی دادید تا اعتبارنامه شما تصویب شود آیا اینطور بود یا خیر، که با صراحت بیان داشت: البته در آن زمان یک بی‌تقوایی شد البته که آقای نجابت هم اکنون ما را به خوبی شناختند و رفاقت بیشتری شکل گرفته است. می توان گفت آقایان از روی بدسلیقگی ایشان را جلو انداختند و در قانون و آیین نامه کسی قسم نمی‌خورد چرا که فقط قسم یک‌بار خورده می‌شود و اصل ۲۷ قانون اساسی و آیین نامه داخلی وقتی وارد مجلس می‌شوید قسم خورده می‌شود که براساس آن از حقوق ملت دفاع کنیم. آقای نجابت اصلا من را نمی شناخت و کسی که شناختی ندارد نمی تواند قضاوت بکند.

پاسخ نماینده صومعه سرا به حواشی اسناد یک زمین
وی در ادامه پاسخ به سوال مطروحه مجری کافه گفتگو که پرسید آقای نجابت اسنادی از یک زمین دید و قضیه این بود که زمینی به نام همسرتان وجود دارد و اسنادی هم بصورت نامه از محیط‌زیست انزلی و هم حفاظت محیط‌زیست زده بودند هم منتشر شد شما هم هیچ‌وقت به این حواشی پاسخی ندادید، خاطرنشان کرد: هر حرفی جواب ندارد و با توجه به وزانت طرف مقابل باید پاسخ دهد. در جامعه حرف زیاد است و اگر بنا باشد که به دنبال حرف مردم بروم چه کسی دنبال کار مردم برود. آقای نجابت که مرا نمی‌شناخت، همان آقایان مدعی اگر تصرفات عدوانی یا همان به زور ستاندن زمین هایشان را در حدود ۱۰ تا ۱۵هکتار به شما نشان دهم چه می‌گویید.

دلخوش در جواب به سوالی دیگر که چرا با این تصرفات عدوانی مقابله نمی‌کنید، اظهار کرد: البته به لحاظ قانونی مشکلی ندارد ولی من نماینده نشدم که از صبح پیگیری تخلفات این و آن باشم، کار من قانون‌گذاری است، نظارتی هم که داریم بر اجرای قوانین است، اما آن نظارت مدنظرتان نظارت دستگاه اجرایی است. در ثانی اصل قضیه آن زمین هم این است که در آبکنار زمینی را که الان فروخته شده است را همسرم متری شش هزار و پانصد تومان در سال ۱۳۸۴ خریداری کرد، شش سال هم طول کشید تا سند گرفت. باید عرض کنم اصلا بحث سر زمین و این مسائل نیست. بعضی‌ها در برهه‌ای که مشکلاتی برای آسایشگاه معلولین ایجاد شده بود می‌خواستند شیطنت بکنند و خداوند هم جواب شیطنت‌هایشان را داد. همین حالا هم شما به عنوان رسانه از تصرفات عدوانی فیلم بگیرید و از دستگاه اجرایی خواستار رسیدگی باشید. ما هر چیزی را نباید پاسخگو باشیم چرا که شأن نماینده براساس قانون اساسی شأن بالایی است، اگر کسی به شما تهمت بزند و قانون هم شما را تبرئه کند نیازی به پاسخگویی به کس دیگری نیست. ما شعبه و یک کمیسیون تحقیق داریم که کسی که شکایت کند به آنجا می‌برند و الان اگر بررسی کنید می‌بینید که آن فردی که آن نامه جعلی محیط‌زیست را مطرح کرده بود را بیرون کردند. البته همان موقع من نطقی کردم که از بانی این اتهامات گذشتم، چرا که من نباید مسأله را کش بدهم و باید وظیفه قانونی خود را انجام دهم و آن موقع هم اعلام کردند که شیطنت بوده و با اسناد رسمی که وجود داشت همه چیز مشخص بود. در مورد آن تصرفات هم شما را به آن مناطق می برم تا به عنوان رسانه از محیط زیست و منابع طبیعی سوال کنید که چرا این افراد تصرف کردند.

اصولگرای خوش‌خیم هستم
نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال مجری کافه گفتگو مبنی براینکه شما اصلاح طلب هستید یا اصولگرا تصریح کرد: من مخالف اصلاح طلبان تند و اصولگران تند بوده و در واقع من اصولگرا خوش خیم هستم. اصولگرا واقعی کسی است که جامعه را به این روز نکشاند و کسی است که با مردم مدارا کند و با اخلاق باشد. برخی‌ها می‌خواهند از این توبره نانی ببرند می‌خواهند بازی سیاسی کنند، بعضی‌ها که تند هستند و می‌خواهند در تیم آنها باشم و من قبول نمی کنم چون من نماینده ملت هستم و هیچ‌گاه خود را در اختیار کسانی که جامعه را به انحراف می‌کشانند قرار نمی‌دهم. کسانی که از ما قصد سواستفاده دارند و می‌خواهند ما را از میدان بیرون کنند. برخی از استان‌های دیگر آمدند و می خواهند قیّم ما باشند و من نمی پذیرم. مهم این است که آدم سرش پایین باشد و به مردم خدمت کند. نوعی از دغدغه‌هایمان این است که در کشور برخی نه رنگ جبهه را دیدند نه در انقلاب بودند و توانسته‌اند خدمتی بکنند و صرفاً می‌خواهند شما را از میدان بیرون کنند. من تحمل اینطور افراد را حتی اگر سرم هم برود ندارم ولی آنها بدشان می‌آید وگرنه اگر به آن‌ها میدان بدهم می آیند و همراهی هم می‌کنند.

هنوز ریش و سیبیل درنیاورده بودم که به جبهه رفتم
وی در جواب به اینکه داستان اصولگرا و اصلاح طلب طی این سال‌ها یک بازی بوده است و مبنای همه این‌ها یک جا است و این اقتصاد ثمره همین اصلاح‌طلب و اصولگراست گفت: این حرف چهل ساله من است من از روز اول انقلاب که شروع شد در بسیج بودم. اولین گروهی که جبهه رفت ۵۲ نفر از گیلان بودیم و من هنوز ریش و سیبیل درنیاورده بودم که همراه گروه فدائیان اسلام که مجتبی هاشمی فرمانده ما بود در بهمن شیر در ذوالفقاری رفتیم و بعد از آن هم ۳۰ماه جبهه دارم و برای این مملکت خون خوردم. اینکه بعضی‌ها بیانیه بسیج می‌دهند اکثرشان آن موقع که ما در میدان بودیم به دنیا هم نیامده بودند. منظور اینکه به شعار نیست مردم ما باید هوشیار باشند که فریب این عوام فریبی‌ها چه در چپ و چه در راست را نخورند. من از اول انقلاب مستقل بودم و همیشه هم به شهدا و رهبری احترام گذاشتم و بیشترین سخنرانی را در مجلس دارم، همیشه عاشق مردم و کشورم هستم و معتقدم حتی در این اغتشاشات باید جای معترض و اغتشاشگران جدا شود. آن کسی که دست به کشت و کشتار می‌زند قضیه‌ش فرق دارد و حقش اعدام است ولی کسانی که اعتراضی دارند باید به اعتراضشان رسیدگی شود.

سه دوره است که می‌گویند به رشت بروم اما مردم صومعه‌سرا را دوست دارم
دلخوش در پاسخ به سوال دیگر سجاد ستوده فعال رسانه‌ای گیلان در خصوص اینکه آیا شما در انتخابات پیش رو قصد آمدن به رشت را دارید و آیا در انتخابات شرکت می‌کنید تصریح کرد: خیر هیچوقت چنین تصمیمی نگرفتم که به رشت بیایم و سه دوره است که به من می‌گویند رشت بروم ولی من مردم صومعه‌سرا را دوست دارم و اینکه چهار دوره من را انتخاب کردند یعنی اینکه از بین کاندیداهای دیگر من را بیشتر قبول دارند. چون من حرف مردم را راست و پوست کنده می‌زنم و بدون هیچ‌گونه حاشیه‌ای بیشترین کارهای عمرانی را انجام دادم و به امورات مردم رسیدگی می‌کنم. ما از کار برای مردم خسته نمی‌شویم ولی با این شیوه مملکت‌داری آدم شرمنده می‌شود و در مجموع باید سیستماتیک کار کنیم و به مردم و اموراتشان احترام بگذاریم همانطور که قرآن و ائمه می‌گویند و متاسفانه ما به جای اینکه مشکلات را حل کنیم در حال جنگ با هم هستیم.

نماینده صومعه سرا در جواب اینکه شما چهار دوره در مجلس بودید، مجلس اخیر را در مقایسه با مجالس گذشته قوی‌تر می دانید یا ضعیف تر، اظهار کرد: نظر شخصی من این است که با وجود افراد خوبی که در این دوره از مجلس وجود دارد اما این مجلس را ضعیف‌تر از دوره‌های قبل می‌دانم، دوره هفتم را بهتر دیدم، دوره هشتم را خوب دیدم و هرچه ما جلوتر می‌رویم اشکال بزرگی که وجود دارد قدرت قانون گذاری مجلس گرفته می‌شود. همین دستگاه‌های موازی که در حال قانون‌گذاری هستند یکی از این‌هاست که البته این مساله به مدیریت هیات رئیسه‌ای که وجود دارد بر می‌گردد.

وی در پاسخ به اینکه اگر نکته‌ای باقی مانده است بفرمایید گفت: معتقدم که رسانهها به دور از مسائل سیاسی مردم را به سمتی هدایت کنند که در سیاستگذاری‌ها در کمک به استان خودشان مهربان‌تر باشند و اجازه سوءاستفاده به افراد ندهند و این غصه من است که ما کاری به کار کسی نداریم ولی خیلی‌ها  سربه سر ما می‌گذارند باید خدمتگزاران‌مان را دوست داشته باشیم و اجازه ندهیم اوضاع کشور از این بدتر شود که اگر با این شیوه پیش برویم وضع بدتر می‌شود و معتقدم باید در مدیریت‌ها به خصوص بچه‌های گیلان بیشتر هوای خودشان را داشته باشند.

Share