چهره‌های اصلی کابینه جدید چه کسانی هستند؟

کابینه نتانیاهو؛ افراطی‌ترین کابینه اسرائیل | مقابله با ایران، اولویت تل آویو

سازمان ملل متحد، امریکا و اتحادیه اروپا، شهرک‌های اسرائیل در خاک فلسطینی‌ها یعنی کرانه باختری و قدس شرقی را غیرقانونی می‌دانند. آن‌ها همچنین کرانه باختری و شرق شهر قدس را مناطق اشغالی توصیف می‌کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از عصرایران، کابینه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل روز پنجشنبه (دیروز) از پارلمان رای اعتماد گرفت تا او راست‌ترین و تندروترین دولت اسرائیل را تشکیل دهد.

کابینه جدید توانست از پارلمان ۶۳ رای بگیرد. پارلمان ۱۲۰ کرسی دارد.

کابینه جدید اسرائیل متشکل از احزاب راست و راست تندرو شامل وزیران و احزاب افراط گرای دینی و ملی گراست. رهبری این کابینه برعهده حزب راست لیکود به ریاست نتانیاهو است.

به نوشته الجزیره، مقابله با ایران و توسعه شهرک نشینی، دو اولویت اصلی کابینه جدید اسرائیل است.

همزمان یک همجنسگرا به عنوان رئیس پارلمان اسرائیل انتخاب شد. او «امیر اوحانا» نام دارد و سابقه وزارت را هم در کارنامه خود دارد.

کابینه جدید اسرائیل به ریاست بنیامین نتانیاهو نخست وزیر

چهره‌های اصلی کابینه جدید

از مهمترین چهره‌های دولت جدید اسرائیل می‌توان به افراد زیر اشاره کرد:

وزیر دفاع: یوآف گالانت

یوآف گالانت ۶۴ساله عضو حزب لیکود (راست/ محافظه کار) به رهبری نتانیاهو است. او قرار بود در سال ۲۰۱۱ فرمانده نیروهای مسلح شود اما به دلیل اتهامات ساخت و ساز بدون مجوز در خانه اش، از این سمت منصرف شد.

وی در گذشته از فرماندهان ارشد ارتش بود. وزیر آموزش و پرورش، وزیر ساخت و ساز و وزیر مهاجران، سمت‌های قبلی اوست.

وزیر اقتصاد: بتسلئیل سموتریچ

او شهرک‌نشین در کرانه باختری است و رهبری حزب تندرو دینی «صهیونیسم» را برعهده دارد.

وی قبل از این به دلیل گفتن این جمله که «اگر اسرائیل ارزش‌های تورات را در پیش بگیرد شکوفا خواهد شد» باعث جنجال بسیاری شد اما سپس از این سخن عقب نشینی کرد و گفت از بازار آزاد حمایت می‌کند.

براساس توافق کابینه، قرار است او و «ارییه درعی» از حزب دینی شاس، به صورت متوالی وزارت اقتصاد را اداره کنند.

سموتریچ ۴۲ساله مخالف ایجاد دولت مستقل فلسطینی است. او در گذشته علیه عرب‌های اسرائیل، اقدامات تحریک‌آمیز انجام داده و مخالف فعالیت‌های جامعه همجنسگرایان در اسرائیل بود. وی همچنین نظام قضایی اسرائیل را به شدت لیبرال توصیف کرده بود.

مسوولیت او علاوه بر وزارت اقتصاد، شامل مدیریت شهرک‌های اسرائیلی‌نشین در کرانه باختری می‌شود. وی خواهان گسترش شهرک‌ها و پیوستن آن‌ها به خاک اسرائیل است. وی قبلا وزیر حمل و نقل بود.

وزیر خارجه: ایلی کوهین

ایلی کوهین ۵۰ ساله عضو حزب راست لیکود است و در دولت سابق نتانیاهو وزیر اطلاعات و امنیت بود.

وزیر امنیت داخلی: ایتمار بن غفیر

بن غفیر ۴۶ساله جنجالی‌ترین و تندروترین عضو کابینه اسرائیل است. او شهرک‌نشین در کرانه باختری است و رهبری حزب راست تندرو «قدرت یهودی» را برعهده دارد.

او وزارتخانه مهم و دارای اختیارات گسترده از جمله مسوولیت پلیس را در دست دارد.

وی قصد دارد قواعد تیراندازی پلیس و نیروهای امنیتی اسرائیل در برابر فلسطینی‌ها را آسان‌تر و محدودیت‌های آن را کاهش دهد.

بن غفیر مخالف ایجاد دولت مستقل فلسطینی و خواهان انحلال تشکیلات خودگردان فلسطین است.

او سال‌ها قبل عضو گروه یهودی تندرو «کاهانا حی» بود اما هم اکنون در این گروه عضویت ندارد. این گروه در فهرست سیاه اسرائیل و امریکا قرار دارد و ممنوع الفعالیت است.

در سال ۲۰۰۷ هم به اتهام تحریک علیه مردم عرب و حمایت از تروریسم، توسط دستگاه قضایی اسرائیل محکوم شد. او بارها به اتهامات مختلف مرتبط با افراط گرایی در دادگاه‌های اسرائیل محاکمه شده است. وی به داشتن مواضع افراطی علیه فلسطینی‌ها معروف است و بارها در تظاهرات ضدفلسطینی‌ها از جمله تجمع برای تخلیه خانه‌های فلسطینی‌ها در قدس شرقی مشارکت داشته است.

وزیر کشور: ارییه درعی

درعی ۶۳ ساله خاخام (روحانی) تندرو یهودی و رهبر با تجربه حزب شانس است. حزب شانس مورد حمایت یهودیان متدین اصالتا اهل خاورمیانه است.

وی در سال گذشته میلادی به اتهام فرار مالیاتی، در دادگاه اسرائیل، بدون زندان، محکوم شده بود. به همین دلیل برخی منتقدان علیه حضور او در کابینه شکایت کردند اما هنوز به نتیجه نرسیدند.

در سال ۱۹۹۹ میلادی هم به اتهام دریافت رشوه به ۳ سال زندان محکوم شد اما در سال ۲۰۱۲ دوباره به سیاست بازگشت. براساس توافق او دو سال ابتدایی وزیر کشور و بهداشت است و بعد از آن وزیر امور مالی می‌شود.

حضور دو حزب افراط گرا و مذهبی شانس و یهدوت هتورات (تورات یهودی متحد) در کابینه فعلی باعث ایجاد نگرانی‌هایی میان لیبرال‌های سکولار اسرائیل شده است. این دو حزب خواستار مزایای بیشتری از جمله خدمات اجتماعی و معافیت از سربازی اجباری برای طلبه‌های علوم دینی در مدارس دینی یهودی هستند.

وزیر اسکان: اسحاق گولدکنوبف

او ۷۲ ساله یکی از رهبران حزب مذهبی تندرو «تورات یهودی متحد» است که از سوی یهودیان متدین اصالتا اروپایی حمایت می‌شود. وقتی در گفتگو با خبرنگاران از مشکل کمبود مسکن اسرائیل اظهار بی‌اطلاعی کرد این موضوع تیتر رسانه‌های اسرائیل شد.

وزیر امور استراتژیک: رون دیرمر

دیرمر ۵۱ ساله سفیر سابق اسرائیل در امریکا در دوره ریاست دونالد ترامپ بود. او نقش مهمی در برقراری روابط میان اسرائیل با امارات و بحرین در سال ۲۰۲۰ داشت. این عادی‌سازی روابط با میانجیگری دولت ترامپ انجام شد.

اولویت‌های کابینه جدید اسرائیل

مقابله با ایران و توسعه شهرک نشینی در کرانه باختری و قدس شرقی دو اولویت اصلی کابینه جدید اسراییل است.

این کابینه شامل وزیرانی است که قبلا در پرونده‌های قضایی محکوم شده بودند.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خود در چند پرونده سوء استفاده مالی اداری درگیر دادگاه است.

نتانیاهو در جلسه کسب رای اعتماد در پارلمان گفت ماموریت اول کابینه‌اش شکست تلاش‌های ایران برای کسب سلاح هسته‌ای تهدیدکننده اسرائیل است. او همچنین گفت پیش بینی می‌کند در آینده روابط اسرائیل با کشورهای بیشتری عادی شود.

وقتی او در حال سخنرانی بود نمایندگان مخالف شعار می‌دادند «ضعیف – ضعیف».

همزمان با برگزاری جلسه رای اعتماد کابینه صدها نفر از اسرائیلی‌ها مقابل پارلمان در شهر قدس تجمع اعتراض‌آمیز برگزار کردند. معترضین گفته‌اند علیه تشکیل افراطی‌ترین کابینه از نظر دینی، سیاسی و اجتماعی اسرائیل اعتراض می‌کنند.

وزیران کابینه جدید همچنین توسعه شهرک‌های اسرائیلی‌نشین در کرانه باختری را اولویت خود اعلام کردند. این همان منطقه‌ای است که فلسطینی‌ها قصد دارند در آن دولت مستقل خود را برپا کنند اما شهرک‌ها در جای جای کرانه باختری ساخته می‌شوند و به هم پیوستگی سرزمین این منطقه از بین می‌رود.

احزاب ائتلافی درکابینه جدید سندی را امضا کردند که براساس «ملت یهودی حق غیرقابل بحث درباره سرزمین اسرائیل دارد» و کابینه برای توسعه شهرک نشینی و تقویت مهاجرت به اسرائیل فعالیت می‌کند. در این سند تاکید شده کابینه بر بعد یهودی کشور ضمن احترام به دیگر ادیان و معتقدات، حفاظت خواهد کرد.

در این سند درباره ایران هم آمده است: کابینه به فعالیت خود برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران با همه ابزارهای ممکن اقدام خواهد کرد.

نمایی از یکی از شهرک‌های اسرائیلی‌نشین در کرانه باختری – دیلی صباح

تبریک پوتین – استعفای سفیر فرانسه

ولادیمیر پوتین رئیس فدراسیون روسیه روز پنجشنبه از بازگشت نتانیاهو به نخست وزیری اسرائیل استقبال و ابراز امیدواری کرد همکاری با اسرائیل در همه زمینه‌ها تقویت شود.

کاخ سفید هم تبریک هشدارآمیزی برای نتانیاهو منتشر کرد.

سفیر فرانسه در اسرائیل (خانم یائیل جرمان) هم در اعتراض به کابینه جدید اسرائیل، از سمت خود استعفا کرد.

او در توییتر متنی به زبان عبری خطاب به نتانیاهو منتشر کرد و نوشت سیاست، سخنان و نیت‌های شما و وزیران دولت‌تان با وجدان و نگاه و مبانی اعلامیه استقلال کشور اسرائیل در تعارض است.

ریاست دولت فاسطین (تشکیلات خودگردان) هم سخنان نتانیاهو درباره تقویت شهرک‌سازی را «افزایش خطرناک تنش‌ها و مخالف قوانین بین المللی» دانست.

در کرانه باختری فلسطین حدود نیم میلیون یهودی اسرائیلی در شهرک‌های اسرائیلی ساکن هستند.

از جمله این افراد می‌توان به ۲۰۰ هزار اسرائیلی اشاره کرد که در شهرک‌های ساخته شده در قدس شرقی اشغالی ساکن شده اند.

از زمان امضای توافقنامه صلح اوسلو (توافقنامه اسرائیل – فلسطین) در دهه ۹۰ میلادی تاکنون تعداد شهرک‌های اسرائیل در خاک فلسطین (کرانه باختری و قدس شرقی) چهار برابر شده است.

نمایی از یکی از شهرک‌های اسرائیلی‌نشین در کرانه باختری

این توافقنامه منجر به صلح دائمی میان اسرائیل و فلسطین نشد چرا که همچنان درباره چند موضوع اصلی اختلاف وجود دارد. مرزهای ۱۹۶۷، ایجاد دولت مستقل فلسطین، سرنوشت آوارگان و پناهجویان فلسطینی، سرنوشت شهر قدس و سرنوشت شهرک‌های اسرائیلی.

اسرائیل کرانه باختری و قدس شرقی و منطقه غزه را در جنگ سال ۱۹۶۷ اشغال کرد. عقب نشینی اسرائیل به مرز ۱۹۶۷ یکی از شرط‌های اساسی کشورهای عربی برای صلح با اسرائیل و به رسمیت شناختن آن است. مرزهای ۱۹۶۷ شامل خروج اسرائیل از کرانه باختری و بخش شرقی شهر قدس (بیت المقدس / اورشلیم) است.

مقامات فلسطینی می‌گویند اسرائیل تلاش می‌کند با ساخت و گسترش شهرک‌ها در کرانه باختری، مانع از یکپارچگی سرزمینی این منطقه برای تشکیل دولت فلسطین شود. اسرائیل همچنین با شهرک‌سازی تلاش می‌کند بافت و نسبت جمعیتی اسرائیلی / فلسطینی را در کرانه باختری وقدس شرقی تغییر دهد.

شهرک‌های اسرائیلی‌نشین در کرانه باختری و قدس شرقی معمولا با مصادره و سیطره بر زمین‌های متعلق به فلسطینی‌ها انجام می‌شود. کسب این زمین‌ها معمولا با استفاده از زور و دخالت پلیس اسرائیل انجام می‌شود. اعتراض و مخالفت فلسطینی‌ها به ساخت شهرک در زمین‌های خود دلیل بسیاری از درگیری‌ها و خشونت‌ها در کرانه باختری میان شهرک نشینیان و فلسطینی هاست.

سازمان ملل متحد، امریکا و اتحادیه اروپا، شهرک‌های اسرائیل در خاک فلسطینی‌ها یعنی کرانه باختری و قدس شرقی را غیرقانونی می‌دانند. آن‌ها همچنین کرانه باختری و شرق شهر قدس را مناطق اشغالی توصیف می‌کنند.

در کرانه باختری حدود ۳ میلیون نفر فلسطینی زندگی می‌کنند و همزمان حدود نیم میلیون شهرک‌نشین یهودی در شهرک‌های اسرائیلی در این منطقه ساکن شده اند.

شهرک‌ها و شهرک نشینان یکی از مهمترین موضوعات مورد اختلاف میان اسرائیل و فلسطین است. مذاکرات صلح میان دو طرف به همین دلیل متوقف شده است.

دولت فلسطین (تشکیلات خودگردان به رهبری محمود عباس) تعلیق شهرک‌سازی را شرط ادامه مذاکرات با اسرائیل اعلام کرده است.

شهروندان یهودی اسرائیل به دو دلیل مذهبی و اقتصادی در شهرک‌ها ساکن می‌شوند. بخش اعظم اسرائیلی‌ها به دلایل تعصب مذهبی سکونت در شهرک‌ها را انتخاب می‌کنند. این افراد به شدت مخالف فلسطینی‌ها و تشکیل دولت مستقل فلسطین هستند. آن‌ها همچنین سکونت در شهرک‌ها را انجام نوعی اقدام دینی می‌دانند و خواهان الحاق کامل کرانه باختری به خاک اسرائیل هستند.

Share