ایجاد دولتی فلسطینی اما نه با پایبندی به مرزهای ۱۹۶۷

جزئیات طرح «ترامپ» برای سازش فلسطین با اسرائیل

تلویزیون رژیم صهیونیستی برخی جز‌ئیات «طرح صلح» (سازش) پیشنهادی رئیس‌جمهور آمریکا را منتشر کرد؛ از جمله بندهای این طرح، ایجاد دولت مستقل فلسطینی بدون تخلیه شهرک‌های صهیونیستی در کرانه باختری است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی برخی جزئیات مربوط به طرح صلح پیشنهادی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا را منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، طرح ترامپ دنبال به رسمیت شناختن فلسطین و ایجاد دولتی فلسطینی اما نه با پایبندی به مرزهای ۱۹۶۷ است؛ همانطور که پیشنهاد تبادل اراضی را مطرح می‌کند اما نه تبادل اراضی که در طرح‌های پیشنهادی قبلی مطرح شده است.

در این طرح شهرک‌نشینان صهیونیستی از شهرک‌ها در کرانه باختری تخلیه نخواهند شد و کوچ اجباری نیز شامل فلسطینی‌های ساکن اراضی اشغالی ۱۹۴۸ نمی‌شود.

اما مسأله تقسیم قدس تا کنون در طرح یاد شده مطرح نیست. در مرحله اول درباره انتقال سفارت (آمریکا از تل ‌آویو به قدس) و به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل صحبتی نمی‌شود و این موضوع بستگی به سیر مذاکرات میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها دارد.

شبکه ۱۲ اسرائیلی هم‌چنین اعلام کرد بر اساس این طرح، میلیون ها دلار از جمله از سوی برخی کشورهای عربی صرف شکوفایی اقتصاد فلسطین خواهد شد.

از دیگر مفاد این طرح آن است که ارتش رژیم صهیونیستی در طول رود اردن مستقر می‌شود.

تشکیلات خودگردان ۹۰ روز فرصت دارد تا وارد مذاکرات جدی با رژیم صهیونیستی شود.عربستان محور اصلی این طرح است و اکنون محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان را برای پذیرش آن تحت فشار قرار داده است.

طرح ترامپ تحت عنوان «قرارداد قرن» مطرح شده بود اما این اولین باری است که جزئیات آن منتشر می‌شود.

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از این طرح استقبال کرده و گفته تمامی نیازهای امنیتی و غیرامنیتی این رژیم را برطرف می‌کند.

Share