مدیرکل میراث‌فرهنگی گیلان اعلام کرد:

بررسی‌ها و کاوش‌های باستان‌شناسی در گیلان شتاب بیشتری می‌گیرد

نجات بخشی آثار، بازنگری به منظور تعیین عرصه و حرایم محوطه‌های تاریخی و روشن نمودن زوایای تاریک از دوران‌های مختلف زندگی انسان از جمله دلایل اصلی صدور مجوز کاوش‌های باستان‌شناسی در گیلان است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ولی جهانی با بیان اینکه بررسی‌ها و کاوش‌های باستان‌شناسی در گیلان شتاب بیشتری می‌گیرد، گفت: نجات بخشی آثار، بازنگری به منظور تعیین عرصه و حرایم محوطه‌های تاریخی و روشن نمودن زوایای تاریک از دورانهای مختلف زندگی انسان از جمله دلایل اصلی صدور مجوز کاوش‌های باستان‌شناسی در گیلان است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان در ادامه افزود: گاهی کاوش‌های نجات بخشی به دلیل فعالیت‌های عمرانی و برخورد اتفاقی به آثار و شواهد باستانی است و گاهی نیز به دلیل حفاریهای غیرمجاز متجاوزین به محوطه‌ها و به منظور حفاظت از اشیاء فرهنگی اجتناب ناپذیر خواهد بود.

او تعیین عرصه و حرایم محوطه‌ها را نیز از دیگر دلایل اصلی درخواست صدور مجوز از پژوهشگاه وزارتخانه دانست و اظهار کرد: طی سال‌های گذشته چه بسا بدون کاوش‌های گسترده نسبت به تعیین حریم محوطه‌ها یا بناهای تاریخی اقدام شده و این عامل خود چالش‌های زیادی را به همراه داشته است؛ لذا در راستای مرتفع نمودن مشکل ساخت و سازها در عین صیانت از مواریث ارزشمند فرهنگی کاوش‌های باستان‌شناسی در دستور کار قرار می‌گیرد.

جهانی با اشاره بر لزوم روشن شدن زوایای مبهم از دوران‌های باستان‌شناسی در گیلان گفت: تاکنون و با استناد بر کاوش‌های باستان‌شناسی در نقاط مختلف استان به طور مشخص از دوران‌های پارینه سنگی، فراپارینه سنگی، نوسنگی، عصر آهن، دوران‌های تاریخی و اسلامی اطلاعات ذی قیمتی به دست آمده و علیرغم شواهدی پراکنده از دوران‌های مس سنگی و مفرغ در مجموع لازم است برای روشن شدن زوایای پنهان دوران‌های مذکور کاوش‌های هدفمند و دامنه‌دار صورت پذیرد.

او در پایان ابراز امیدواری کرد با مساعدت دستگاه‌های ذیربط و اختصاص اعتبار لازم اهداف اداره کل در بخش مطالعات باستان‌شناسی بیش از پیش تحقق یابد.

Share