محمدنژاد در گفتگو با دیارمیرزا عنوان کرد؛

بدهی گازی ۱/۵ میلیارد دلاری ایران به ترکمنستان | بارها گفتیم که زمستان‌ با مشکل همراه خواهیم بود

عضو کمیسیون انرژی گفت: منازعه بین ایران و ترکمنستان منجر به تشکیل پرونده قضایی شده و ۱/۵ میلیارد دلار به ترکمنستان بدهی داریم و آنها اصرار دارند که این رقم باید پرداخت شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیارمیرزا در مورد کمبود گاز در روزهای اخیر گفت: همیشه دغدغه کمبود انرژی را در سال‌های اخیر داشتیم به طوری که بارها اعلام کردیم در حوزه انرژی برق ۱۴ هزار مگاوات و در حوزه گاز ۲۵۰ میلیون متر مکعب کمبود داریم.

پرویز محمد نژاد با اشاره به اینکه بارها عنوان کردیم که زمستان‌ با مشکل همراه خواهد بود، گفت: آنچه که امروز شاهد آن هستیم نتیجه کارهای نکرده مسئولان گذشته است و امروز تنها کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم مبارزه با این کمبود و ارائه خدمات مطلوب برای مصرف کننده است.

وی با اشاره به اینکه سوخت جایگزین در تامین کمبود انرژی بی‌نتیجه بوده است، افزود: متاسفانه اثر کمبود تراز منفی در حوزه انرژی گاز و برق را در بنگاه‌های تولیدی و شهرکهای صنعتی شاهد هستیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: متاسف هستم که برنامه ریزی به صورتی انجام شد که برای تامین گازمصرفی و خانگی مجبور به تعطیل کردن چندین بنگاه اقتصادی شدیم.

وی در مورد اجلاس دو جانبه ای که در روسیه تشکیل شده بود، نیز اظهار کرد: یکی از مباحثی که در این اجلاس مورد بررسی قرار گرفت تامین گاز مورد نیاز بود تا برای استخراج گاز از الکتروموتورهای فوق سنگین برای افزایش چاه گاز استفاده کنیم.

محمدنژاد در مورد قطع گاز ترکمنستان به ایران نیز گفت: در قراردادی که سه سال پیش بین ایران و ترکمنستان بسته شده بود، تقریبا ۳۰ میلیون متر مکعب گاز از ترکمنستان دریافت می کردیم.

این نماینده مجلس گفت: با همه کشورها از جمله، افغانستان، عراق، ترکیه و ترکمنستان تبادل انرژی داریم اما منازعه بین ایران و ترکمنستان منجر به تشکیل پرونده قضایی شده و ۱/۵ میلیارد دلار به ترکمنستان بدهی داریم و آنها اصرار دارند که این رقم باید پرداخت شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حوزه انرژی مشکلات مدیریتی عدیده‌ای در کشور وجود دارد، افزود: جمهوری اسلامی ایران دومین کشور جهان به لحاظ منابع گازی است اما چرا باید ۲۵۰ میلیون متر مکعب کمبود گاز در کشور وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه تامین برق خانگی در اولویت بوده و نیروگاه ها نیز از سوخت جایگزین استفاده کرده اند، افزود: البته سرمای امسال کشور ما نیز بی‌سابقه بوده است و از همه مردم میخواهیم که نهایت صرفه جویی را داشته باشند.

Share