امام پناهی: امکان استفاده از زباله در ایجاد درآمد و اشتغال، وجود دارد

بازدید فرماندار رشت از دستگاه جدا کننده پسماند تر از زباله شهری، ابداعی یک شرکت فن آور

فرماندار رشت در بازدید از یک دستگاه جدا کننده پسماند تر از زباله شهری که توسط یک واحد فن آور ابداع گردیده، اظهار داشت: گذار از دفع سنتی پسماند به سمت استفاده از روش‌های مدرن، امری ضروری در نتیجه بخشی مدیریت معضل پسماند است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حمیدرضا امام پناهی با حضور در بخش کوچصفهان و در جریان بازدید از چگونگی به کارگیری آزمایشی دستگاه جدا کننده و خرد کننده پسماند تر از زباله شهری، ابداعی یک واحد فن آور مستقر در پارک علم و فناوری گیلان، خاطرنشان کرد: مشارکت همگانی و ارزش گذاری به تحقیقات بومی، نقش موثری در برون رفت از معضل پسماند دارد.

نماینده عالی دولت در مرکز استان با اشاره به لزوم در پیش گرفتن رویکردی جدید در مواجهه با پسماند، اظهار داشت: با استفاده از ابداعات و تحقیقات شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها در زمینه دفع مدرن و اصولی زباله، تبدیل تهدیدات ناشی از پسماند به فرصتی برای اشتغال و تولید ثروت امری کاملا شدنی است.

امام پناهی با اشاره به ظرفیت جداسازی و خردسازی ۴ تا ۶ متر مکعبی این دستگاه در هر ساعت؛ کاربری آسان، سطح اشتغال قابل قبول و هزینه مناسب راه اندازی و نگهداری را از دیگر مزایای آن ذکر و اظهار داشت: با توجه به نگاه عملگرای مدیریت عالی استان و کارگزاران شهرستانی در ساماندهی معضل پسماند، امکان استفاده از چنین ابداعاتی در قالب تعاونی دهیاران و شهرداری های شهرهای کوچک وجود دارد.

نماینده عالی دولت در مرکز استان با یادآوری این مطلب که بخش عمده مواد دور ریز خانواده‌ها را زباله خشک قابل بازیافت و همچنین زباله تر قابل تبدیل به کمپوست تشکیل می دهد، گفت: با بکارگیری روش های نوین در تفکیک و بازیافت، تعبیر “طلای کثیف” برای زباله معنای ملموس تری خواهد داشت.

وی افزود: در دنیای امروز صنعت بازیافت با فرصت های شغلی و تولید ثروتی که به همراه دارد؛ یکی از سرفصل‌های مورد توجه کشورهای پیشرفته بوده و استفاده از چنین ابداعاتی در مراحل مدیریت پسماند، علاوه بر کاهش حجم زباله ورودی به دفن گاه، صرفه‌جویی اقتصادی در هزینه‌های حمل زباله را نیز در پی خواهد داشت.

فرماندار رشت با بیان این مطلب که بازیافت زباله از موثرترین روش‌ها در زمینه حفاظت از محیط زیست و استفاده درست از مواد خام طبیعی بوده و تحقق آن بستگی بالایی به حساسیت در آموزش فرهنگ تفکیک از مبدا دارد، ادامه داد: با وارد کردن مواد دور ریختنی در چرخه استفاده دوباره، امکان حفظ منابع طبیعی برای نسل‌های آینده فراهم خواهد آمد.

Share