مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای گیلان؛

استهلاک تجهیزات برق در گیلان بالاست | نیروگاه‌ها با سوخت دوم اقدام به تولید برق می‌کنند

بهمن داراب زاده گفت: چند روزی است سهمیه گاز نیروگاه‌های برق استان گیلان به حداقل رسیده و بعضا قطع شده و نیروگاه‌ها با سوخت دوم اقدام به تولید برق می‌کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، بهمن داراب زاده  در گفت‌و‌گوی خبری اظهار داشت: استان گیلان با تولید اسمی دو هزار و ۸۰۰ مگاوات برق در تولید کشور سهم ۳.۴۴ دهم درصدی دارد و به بیان دیگر از این حیث رتبه ۱۳ کشور را به خود اختصاص داده است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای گیلان در مورد جایگاه گیلان در حوزه شاخص‌های فنی تولید برق هم اظهار داشت: در یک دوره سه ساله گیلان در حوزه عملکرد سیستم‌های حفاظت رتبه اول کشور را کسب کرده و در بخش پایداری شبکه و خطوط انتقال و فوق توزیع نیز با صددرصد پایداری در رتبه اول کشور قرار گرفته است.

داراب زاده وضعیت گیلان در حوزه زیرساختی و شبکه‌ای برق را شرایطی بسیار خوب ذکر و تصریح کرد: تابستان امسال قطعی برقی در استان گیلان نداشتیم و این مهم به دلیل اجرای پروژه‌های افزایش ظرفیت، خطوط و پست‌های برق به تعداد مجموعا هشت پرپژه اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه به محض پایان تابستان، شرکت برق منطقه‌ای گیلان ۱۵ پروژه را برای تابستان سال آینده هدف‌گذاری و تعریف کرده است، اذعان کرد: تاکنون چیزی حدود هزار میلیارد تومان پروژه تعریف شده است همچنین برای پایداری شبکه و‌ خطوط هم در زمستان برنامه‌ریزی خوبی را به عمل آوردیم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای گیلان در مورد عمر ترانسفورماتورهای گیلان هم مواردی را ذکر کرد و ادامه داد: به دلایل شرایط آب و هوایی و رطوبت، استهلاک تجهیزات برق در گیلان بالاست به طوریکه بسیاری از این تجهیزات مانند ترانسفورماتورها فرسوده شده‌اند.

داراب زاده از برنامه شرکت برق منطقه‌ای برای بهسازی تجهیزات فرسوده طرف مدت دو سال خبر داد و یادآور شد: سوخت اول و اصلی نیروگاه‌های تولید برق گیلان گاز و سوخت دوم گازوئیل است بنابراین شدیداً تولید گاز استان متاثر از گاز می‌باشد.

وی ضمن درخواست از مردم برای کاهش مصرف برق اذعان کرد: چند روزی است که سهمیه گاز نیروگاه‌های برق استان گیلان به حداقل رسیده و بعضا قطع شده و نیروگاه‌ها با سوخت دوم اقدام به تولید برق می‌کنند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای گیلان اضافه کرد: صنعت برق اساسا صنعتی دانش‌بنیان است به همین علت شرکت برق منطقه‌ای گیلان با پارک علم و فناوری و آموزش و پرورش و سایر مراکز علمی تفاهم‌نامه هایی را منعقد کرده تا از طرح‌های مطالعاتی و پژوهشی دانش‌بنیان در حوزه صنعت برق حمایت کند.

داراب زاده وضعیت گیلان در حوزه تولید برق از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر را هم برشمرد و اظهار داشت: در حال حاضر در شهرستان رودبار دو سایت نیروگاهی خورشیدی ۱۰ مگاواتی را در دست احداث داریم و پیمانکار آن هم مشخص و تجهیز کارگاه انجام شده است و امیدواریم تا اوایل سال آینده بتوانیم از این نیروگاه‌ها استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: نیروگاه‌های خورشیدی برای سرمایه‌گذاری به یک پهنه گسترده‌ای نیاز دارند به همین علت و از آنجا که اراضی گیلان یا کشاورزی و باغی و یا متعلق به منابع طبیعی است توسعه اینگونه نیروگاهها با مشکل عرصه واگذاری مواجه است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای گیلان خاطرنشان کرد: وزارت نیرو برای جذب سرمایه‌گذاران سیاستهای تشویقی نظیر قراردادهای تضمینی را اعمال می‌کند ضمن آنکه با توجه به پاکی هوا در استان گیلان زمینه برای ورود سرمایه‌گذاران جهت سرمایه‌گذاری در تولید برق از انرژی‌های نو مهیاست.

Share