رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی عنوان کرد؛

از تدوین سند رشد اقتصادی آستارا تا هدف‎گذاری رشد ۷.۹ درصدی گیلان در برنامه ششم

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان گفت: در راستای تحقق سیاست‌های اقتصادی دولت سیزدهم و برنامه ششم توسعه، رشد ۷.۹ درصدی برای استان هدف‌گذاری شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، شراره کاووسی در جلسه کمیته برنامه‌ریزی شهرستان مرزی بندر آستارا بیان کرد: دولت سیزهم از زمان آغاز فعالیت خود، چشم انداز رشد اقتصادی هشت درصدی را برای کشور هدف‌گذاری کرده بود که در واقع برنامه ششم توسعه و دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر اصلاح ساختار بودجه نیز تاکید بر روی همین مسئله داشت.

کاووسی افزود: تفاوت دولت سیزدهم با دیگر دولت ها در مشخص کردن سهم استان‌ها از تولید ثروت بوده و برای اولین‌بار در لایحه بودجه ۱۴۰۱ این اتفاق افتاده است؛ به گونه ای که دولت و سازمان برنامه و بودجه این رشد اقتصادی را بین ۳۱ استان توزیع و برای هر استان سهمی مشخص کرده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان تصریح کرد: بر همین اساس در جهت تحقق رشد هشت درصدی اشتغال کشور، گیلان باید اقتصاد خود را ۷.۹ درصد رشد داده و از این رو وظیفه‌ای بر دوش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها قرار گرفته است تا سهم شهرستان‌ها نیز از این تولید ثروت و رشد اقتصادی تعیین شود.

وی ادامه داد: زیرساخت‌هایی مانند آب، برق، گاز و راه پیش‌نیاز پیشرفت است و جهت پیشرفت و تولید ثروت در هر منطقه‌ای باید سرمایه‌گذاری، اشتغال و بهره‌وری افزایش پیدا کند که از جمله پروژهای سرمایه‌گذاری، پروژه‌های عمرانی است.

کاووسی بیان کرد: از این رو سند رشد اقتصادی آستارا در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان با همکاری مدیران شهرستانی تدوین شده که نیازمند همراهی بیشتر تمام دستگاه های اجرایی در ادامه این مسیر بوده تا سند جامع و کاملی برای تولید ثروت در این خطه فراهم شود.

وی ادامه داد: برای گسترده شدن ۹.۶ درصدی اقتصاد آستارا، پروژه‌های عمرانی نیمه تمام مرتبط با بخش تولید باید خاتمه پیدا کند که در همین راستا پروژه‌های اولویت‌دار شهرستان در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان احصا شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان گفت: بخش دیگر، پروژه‌های منجر به ارتقای بهره‌وری و برخی از آنها نیز به حوزه کشاورزی و صنعت مربوط می‌شود که در این راستا از فرمانداری‌ها خواسته شد تا پروژه‌های زمینه‌ساز ارتقای بهره‌وری را معرفی کنند.

وی اضافه کرد: زمینه بعدی پروژه‌های خرد است که می‌تواند توسط جامعه محلی شکل بگیرد و موجب افزایش تولید ثروت نقاط اطراف هم بشود و در واقع این حوزه‌ها کلیدواژه‌هایی هستند که می‌توانیم در قالب آنها پروژه‌های مختلفی را تعریف کنیم.

کاوسی بیان کرد: آستارا نقشی ویژه در اقتصاد گیلان دارد و به عنوان یکی از مراکز توجه توسعه تجارت مطرح بوده که در کنار شهرستان‌های انزلی، تالش و رشت می‌تواند در بحث توسعه بازار محصولاتی که در داخل کشور تولید می‌شود یا محصولات تولیدی نواحی همجوار را با ایجاد ارزش افزوده صادر کند.

وی با اشاره به اهمیت این برنامه ریزی تصریح کرد: این برنامه در راستای پیشرفت استان‌ها از طریق ارتقای بهره‌وری، توسعه سرمایه‌گذاری و تکمیل واحدهای نیمه تمام و ظرفیت خالی بنگاه‌های تولیدی بر پایه آمایش سرزمینی و حمایت از طرح‌ها و پروژه‌های دانش‌بنیان، پیشران و بسط عدالت سرزمینی تهیه شده است.

کاووسی در مورد هدف‌گذاری رشد اقتصادی در ۲ سطح استانی و شهرستانی افزود: برحسب بخش‌های هشت‌گانه از جمله کشاورزی ۶ درصد، استخراج معدن ۴.۶ درصد، صنعت ۹.۴ درصد، تامین برق و گاز ۵.۲ درصد، ساختمان ۱۲.۲ درصد، حمل و نقل و انبارداری ۷.۴ درصد، ارتباطات و اطلاعات ۹.۸ درصد و سایر خدمات هشت درصد پیش‌بینی شده است.

وی بیان کرد: با توجه به هدف‌گذاری که در استان گیلان انجام شده است، تحقق این برنامه‌ها باعث اشتغال مستیم ۳۹ هزار و ۴۶۷ نفر خواهد شد و در سطح شهرستان‌ها برای آستارا در جمیع بخش‌ها ۹.۶ درصد رشد پیش‌بینی شده که شامل کشاورزی ۵.۴ درصد، صنعت ۴.۳ درصد، معدن ۶.۴ درصد و خدمات ۱۰.۸ درصد است.

وی اضافه کرد: ساز و کار پیشنهادی برای پروژه‌های رشد اقتصادی این است که پروژه‌هایی برمبنای آمایش سرزمینی، نیمه تمام عمرانی، نیمه فعال، دانش‌بنیان، کسب و کارهای خرد، پروژه‌های مربوط به توسعه پایدار و اثرگذار بر بهره‌وری استخراج شود.

وی تصمیم‌گیری در مورد پروژه‌ها را برعهده شورای برنامه‌ریزی و توسعه عنوان کرد و گفت: وظیفه پایش و نظارت پروژه‌ها بر عهده کمیته راهبری شامل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، استانداری و اداره‌کل امور اقتصادی و دارایی است.

اهمیت توسعه پایانه بار و ایجاد تیرپارک

فرماندار بندر آستارا نیز در این جلسه اظهار کرد: روزانه ۳۰۰ کامیون حامل کالاهای مختلف به ویژه محصولات کشاورزی از آستارا به کشورهای مشترک المنافع صادر می‌شود اما شهرستان فاقد پایانه محصولات کشاورزی است و از سوی دیگر محصولات کشاورزی بسته‌بندی مناسب ندارد.

عنایت رضایی‌پور با تاکید بر اهمیت توسعه پایانه بار و ایجاد تیرپارک افزود: از طرفی تعدادی از شهروندان راننده کامیون هستند و کامیون‌ها را در نزدیکی محل زندگی خود پارک می‌کنند که موجب ترافیک می‌شود و در کنار آن رانندگانی از سایر نقاط کشور برای عبور از مرز وارد آستارا می‌شوند که با توجه به زمان انتظار در پشت مرز، در نقاط مختلف سرگردان می‌مانند که موجب مشکلات و آسیب‌هایی می‌شود.

فرماندار بندر آستارا تصریح کرد: این در حالی است که با تمهیدی مناسب و ایجاد پارکینگی مجهز می‌توان نسبت به ساماندهی آنها، درآمدزایی و ایجاد اشتغال با ارائه خدمات به این کامیون‌های ترانزیتی و صادراتی اقدام کرد که نیازمند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی می‌باشد و البته در این زمینه اقدام‌هایی صورت گرفته است.

وی بیان کرد: بحث چهاربانده کردن محور آستارا-اردبیل با استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیز باید پیگیری شود تا پس از چهار سال هزینه برای اجرای پروژه، بتوان به مدت ۲۵ تا ۳۰ سال بهره‌برداری از آن را به بخش خصوصی واگذار کرد تا برگشت سرمایه هم با مشکل روبه‌رو نشود.

نماینده عالی دولت در آستارا عنوان کرد: همچنین آستارا در توسعه بازار از ظرفیت خوبی برخوردار است و البته در این زمینه سرمایه‌گذار هم داریم که با اجرای پروژه‌ای می‌تواند بالای ۳۰۰ تا ۴۰۰ واحد راه‌اندازی کند اما باز ظرفیت برای توسعه بازار داریم و مجتمع تجاری خوبی هم موجود است که باید نهایی شود.

وی ادامه داد: از دیگر نیازهای این شهرستان ساخت مجتمع بزرگ فرهنگی-ورزشی است که به عنوان برند آستارا مطرح شود، ظرفیت گردشگری داشته و قابل استفاده برای علاقه‌مندان چندین رشته ورزشی مختلف باشد که زمینی پنج هکتاری برای راه‌اندازی چنین مجتمعی مورد نیاز است.

فرماندار آستارا گفت: این شهرستان برای برگزاری مسابقات ورزشی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه با مشارکت کشورهای مشترک المنافع نیز ظرفیت خوبی دارد و در این زمینه نیاز است تا اماکنی استاندارد ایجاد کنیم و این ظرفیت را گسترش دهیم.

وی افزود: آستارا فاقد بیمارستان فوق تخصصی خصوصی است و با توجه تفاوت قیمت ارزی که در داخل و خارج از کشور وجود دارد، اتباع از مرز این شهرستان وارد کشور می‌شوند و درمان خود را در نقاط دیگر مانند اردبیل، رشت، تهران و تبریز پیگیری می‌کنند که با تاسیس یک هتل بیمارستان می‌توان از چنین ظرفیتی در راستای ارزآوری برای کشور از همین منطقه بهره ببریم.

Share