موتور ویبره چیست و چگونه یک موتور ویبره مناسب تهیه کنیم؟

موتور ویبره های صنعتی با همان سازوکار موتورهای ویبره کوچکی که در داخل موبایل هستند کار می‌کنند. با این تفاوت که جنس بدنه این موتورها بسیار مستحکم و از مواد آلومینیومی و چدنی است. همچنین سایز موتور ویبره صنعتی بسیار بزرگ‌تر از ویبره بدنه‌های کوچک است.

موتور ویبره به وسیله‌ای گفته می‌شود که وظیفه‌ لرزش یا ایجاد ارتعاش در دستگاه‌های مختلف را بر عهده دارد. اگر به هر دلیل به خرید ویبره بدنه نیاز دارید بهتر است بدانید که چطور یک موتور ویبره مناسب تهیه کنید. در این مقاله راه و چاه خرید ویبره بدنه خوب و مناسب را بیان کرده‌ایم. همچنین در مورد موتور ویبره و انواع آن نیز مطالبی را ذکر کرده‌ایم. همراه ما بمانید و با این تجهیز بسیار کارآمد بیشتر آشنا شوید.

موتور ویبره

موتور ویبره چیست و چه کاربردی دارد؟

گفتیم که موتور ویبره می‌تواند لرزش و ارتعاش ایجاد کند؛ پس این وسیله را در هر دستگاهی که نیاز به لرزش یا ارتعاش خود خواسته داشته باشد قرار می‌دهند. اندازه و قدرت این موتورها متفاوت است. لرزشی که در گوشی‌های موبایل مشاهده می‌کنید بارزترین نمونه‌ی قراردادن موتور ویبره در داخل یک دستگاه است.

موتور ویبره‌های صنعتی هم دقیقا با همان سازوکار موتورهای ویبره کوچکی که در داخل موبایل هستند کار می‌کنند. با این تفاوت که جنس بدنه این موتورها بسیار مستحکم و از مواد آلومینیومی و چدنی است. همچنین سایز موتور ویبره صنعتی بسیار بزرگ‌تر از ویبره بدنه‌های کوچک داخل موبایل است.

اجزای موتور ویبره

موتور ویبره دستگاهی الکترومکانیکی است. طراحی این دستگاه بسیار ساده است. مکانیزیم کلی آن به صورت تبدیل نیروی الکتریکی به نیروی مکانیکی و ایجاد ارتعاش است. عمل تبدیل نیرو در این دستگاه به کمک موتوری که در داخل آن قرار گرفته انجام می‌شود. موتور داخل دستگاه انرژی خود را از منبع تغذیه DC می‌گیرد.

اجزای تشکیل دهنده موتور ویبره به‌طور کلی شامل موتور برای ایجاد نیروی محرکه، دو یا سه محافظ عایق، میله، پیچ و یک یا چند شفت نیم دایره است. سطح بیرونی دستگاه نیز با عایق پوشیده می‌شود. این عایق از موتور و شفت‌ها در برابر گرد و غبار و رطوبت محافظت می‌کند. در ضمن این دستگاه‌ها باید میزان تحمل گرمایی بالایی داشته باشند؛ در غیراینصورت به دلیل اصطکاک ایجاد شده در درون دستگاه و ایجاد انرژی گرمایی پس از مدتی ممکن است دچار مشکل شوند.

انواع موتورهای ویبره

انواع مختلفی از موتورهای ویبره بدنه در بازار موجود هستند. این موتورها براساس نوع کاربرد، منبع تغذیه، محل نصب، قدرت، سرعت و شکل ظاهری در دسته‌بندی‌های مختلف قرار داده می‌شوند. با این حال مکانیزم و کارکرد همه‌ی آنها یکی است. یعنی اینکه همگی برای ایجاد لرزش و ایجاد ارتعاش مورد استفاده قرار می‌گیرند

تولیدکنندگان تجهیزات صنعتی اروپایی، آمریکایی و آسیایی برندهای مختلفی از این دستگاه ها را تولید می‌کنند و در بازاها به فروش می‌رسانند. برندهای ایتالیایی و ترک از محبوبیت و کیفیت بالایی برخوردارند و پس از آن برندهای چینی و ایرانی هستند. برندهای ترک مثل ویبره بدنه کمپ و آویبرو و برندهای ایتالیایی مثل ایتال ویبراس و Oli از جمله ویبراتورهای با کیفیت هستند.

موتور ویبره داخلی و خارجی

ویبراتورها براساس محل نصب به دو دسته موتور ویبره داخلی و خارجی تقسیم می‌شوند. موتورهای ویبره داخلی در داخل دستگاه‌ها‌ قرار می‌گیرند. اما موتورهای ویبره خارجی بر روی بدنه و سطح خارجی اجسام و دستگاه‌های مورد نظر نصب می‌شوند. ویبراتورهای خارجی نسبت به مدل‌های داخلی کاربرد بیشتری دارند.

ویبره بدنه برقی و بادی

در یک دسته‌بندی دیگر، می‌توان موتورهای ویبره را دو به نوع موتور ویبره برقی و بادی تقسیم کرد. ویبراتور برقی که کاربرد آن بسیار رایج است، در اندازه‌های متنوعی در بازار موجود است. موتورهای ویبره برقی علاوه بر اندازه و سایز در سرعت و نوع منبع تغذیه نیز با هم تفاوت دارند. این موتورها سرعت‌های چرخش متفاوتی دارند که از ۷۵۰، ۱۰۰۰، ۱۴۰۰ و یا ۳۰۰۰ دور دقیقه متفاوت هستند. هرچقدر که سرعت چرخش این موتورها پایین‌تر باشد، تعداد ضربه‌ها کمتر اما با قدرت بیشتری همراه است. بالاعکس، تعداد ضربه‌های موتوری که سرعت چرخش بالا دارد بیشتر اما ضعیف‌تر است. این دستگاه‌ها به صورت تک فاز و سه فاز در بازار موجود هستند. استفاده از ویبراتورهای برقی آسان‌تر است؛ به همین دلیل در حال حاضر ویبراتورهای برقی کاربردهای بیشتر و نسبت به مدل‌های بادی، بیشتر رواج دارند.

ویبره‌های بدنه بادی که از انرژی باد استفاده می‌کنند در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه شده‌اند. استفاده از این موتورها هزینه‌بر است به همین دلیل فقط در موقعیت‌هایی که دسترسی به برق وجود ندارد یا خطر آتش سوزی و حریق وجود داشته باشد از این نوع ویبره موتور استفاده می‌شود.

انواع ویبره بدنه

موتور ویبره پایه دار و فلنچ دار

موتورهای ویبره بر اساس شکل ظاهری به دو نوع موتور ویبره پایه دار و موتور ویبره فلنجی تقسیم بندی می‌شوند. موتورهای ویبره پایه دار از لحاظ ظاهری به الکترو موتور شباهت دارند. درصد بالایی از موتورهای ویبره موجود در بازار (حدود ۸۰ درصد) از نوع پایه‌دار هستند. این موتورهای ویبره پایه دار در اندازه‌های مختلف و با سرعت و قدرت متفاوتی تولید می‌شوند. موتور ویبره پایه دار معمولا بر روی صفحات فلزی که در دستگاه‌های میز ویبره، سرند یا الک صنعتی قرار دارند به کار برده می‌شوند.

موتورهای ویبره فلنچی نیز از لحاظ کارکرد شبیه به مدل‌های پایه‌دار هستند؛ تنها تفاوتی که بین این دو وجود دارد، در ساختار و شکل پوسته‌ آن است. به این صورت که موتور ویبره فلنچی دارای یک فلنچ است. به طور معمول در شرایطی که هدف ایجاد حرکات و لرزش‌های دایره‌ای باشد، برای تسهیل در کارها از این نوع موتور استفاده می‌شود.

کاربرد ویبره بدنه

کاربرد موتورهای ویبره بسیار متنوع است. از جمله می‌توان به صنایع کشاورزی، صنایع سیمان و بتن، صنایع غذایی، ماشین آلات صنایع خشکبار و برای تجهیزات دانه بندی در سیلوها اشاره کرد. البته موارد کاربرد موتورهای ویبره به موارد ذکر شده محدود نمی‌شود و طیف وسیعی را در برمی‌گیرد. شما می‌توانید سری به سام تجهیز بزنید و با کاربرد و نفوذ گسترده‌ای که این دستگاه‌‌ها در صنایع مختلف دارند آشنا شوید.

نحوه نصب موتور ویبره

برای نصب و راه اندازی موتور ویبره باید چند نکته‌ زیر را مورد توجه قرار دهید. همچنین باید در حفظ و نگهداری این دستگاه نهایت دقت را به عمل آورید. برای مثال باید به صورت دوره‌ای پیج‌ها را بازبینی و بررسی نمایید.

  • استفاده از آچارهای ترکمتر: بهتر است برای سوار کردن موتور ویبره بدنه و تنظیم استانداردها پیچ‌ها از آچار استاندارد ترکمتر (Torque Meter) استفاده کنید.
  • به کار بردن پیچ‌های با کیفیت:پیچ با گرید ۸/۸ مناسب‌ترین پیچ برای این کار است.
  • سطح مورد نظر برای قرارگیری و نصب موتور ویبره باید تمیز و بدون پستی و بلندی باشد.
  • توجه به جهت حرکت موتورهای افقی: زمانی که از موتورویبره با حرکت افقی استفاده می‌کنید باید حتما دو موتور حرکتی در خلاف هم داشته باشند. پس به این نکته هم باید دقت ویژه‌ای داشته باشید.

چطور یک موتور ویبره مناسب انتخاب کنیم

اگر به یک موتور ویبره برای دستگاه خود نیاز دارید باید در انتخاب آن دقت ویژه‌ای داشته باشید. تنوع این دستگاه‌ها به حدی است که ممکن است انتخاب را اندکی دشوار کند. بنابراین هنگام انتخاب و خرید موتور ویبره باید دو نکته‌ مهم را در نظر بگیرید. همچنین این مطلب از وبلاگ سام تجهیز اطلاعاتی در خصوص انتخاب ویبره بدنه برای کاربردهای مختلف در اختیار شما قرار می‌دهد.

  • دور یا سرعت ویبراتور را براساس نیاز دستگاه انتخاب کنید. برای مثال در قالب‌های بتن عمودی و افقی به ترتیب به موتورهای ویبره‌ای با ۶۰۰۰ دور و ۳۰۰۰ دور در دقیقه نیاز داریم. در حالی که در سیلوها ویبراتورهایی با ۳۰۰۰ دور در دقیقه ( برای موارد ریزدانه) و ۱۵۰۰ دور در دقیقه برای مواد درشت دانه نیاز داریم.
  • تعیین ضربه ویبراتور: نیروی ارتعاش مورد نیاز را باید بر اساس ساختار دستگاه تعیین کنید. محاسبه وزن ویبراتور در دستگاه‌های مختلف متفاوت است. ویبراتورها قابلیت تنظیم لنگ و کاهش ضربه را دارند؛ بنابراین بهتر است همیشه وزن یا ضربه ویبراتور را مقداری بالاتر از وزن به دست آمده در نظر بگیرید.

نصب ویبره بدنه

قیمت موتور ویبره

عوامل و پارامترهای متعددی بر قیمت موتور ویبره تأثیر می‌گذارند. از جمله می‌توان به نوع صنعت، نوع دستگاه، برند و شرکت سازنده، برقی یا بادی بودن و مواردی از این قبیل اشاره کرد. همچنین کیفیت موتور ویبره تا حدی زیادی بر قیمت آن تأثیر می‌گذارد. جهت اطلاع از قیمت می‌توانید به سام تجهیز مراجعه کنید.

موتور ویبره ایتالیایی

همانطور که اشاره کردیم انواع مختلفی از موتورهای ویبره توسط شرکت‌ها و برندهای مختلف تولید و روانه بازار می‌شود. در این میان موتور ویبره ایتالیایی با قیمت مناسب و کیفیت بالا بیشترین طرفدار را دارد. برای اطلاع از قیمت موتور ویبره ایتالیایی می‌توانید به سایت معتبر سام تجهیز مراجعه نمایید.

موتور ویبره kemp

یکی دیگر از موتور ویبره‌های پرطرفدار و پرفروش موتور ویبره ساخت کشور ترکیه با نام Kemp است. این نوع ویبره بدنه در ایران طرفداران زیادی دارد و در انواع مختلف تک فاز، سه فاز، برقی، بادی، فلنچ دار، مخصوص آسیاب و غیره در بازار موجود است.

کلام پایانی

موتورهای ویبره کاربردهای گوناگونی دارند و انواع و اقسام مدل‌ها و اشکال آن در بازار موجود است؛ بنابراین اگر قصد تهیه و خرید موتور ویبره را دارید بهتر است قبل از خرید به خوبی در مورد آن تحقیق آن و مناسب‌ترین گزینه را براساس نیازی که دارید تهیه نمایید.

Share