مقایسه ساندویچ پانل با آجر

بدنبال پیشرفت تکنولوژی و تولید مصالح پیش ساخته در صنعت ساختمان، ساندویچ پانل‌های ماموت تا حدودی جایگزین مصالح سنتی شده‌اند و ساخت و ساز را بیش از پیش آسان کرده‌اند.

تاکنون از مصالح متفاوتی برای ساخت سازه‌های مختلف استفاده شده است که هر کدام نقاط ضعف و قوت مخصوص به خود را داشته‌اند. اما مهندسان ساختمان همواره به دنبال مصالحی بهینه برای ساخت سازه‌های خود هستند. اگر شما هم یک مهندس ساختمان یا پیمانکار باشید احتمالا این پیشنهاد را داشته اید که می‌توان فرایند ساخت و ساز را با مصالح دیگری به غیر از مصالح سنتی انجام داد.

یکی از انواع مصالحی که این روزها اسم آن را بارها شنیده ایم، ساندویچ پانل‌ها هستند. ساندویچ پانل‌ نوعی مصالح ساختمانی مدرن است که از دو لایه ورق به همراه یک فوم میانی از جنس پلی یورتان، پلی استایرن و پشم سنگ ساخته شده است و با یک دیوار آجری ۳۵ سانتی برابری می‌کند.

ساندویچ پنل‌ که به دو دسته ساندویچ پانل سقفی و ساندویچ پانل دیواری تقسیم می‌شوند، امروزه برای ساخت ساختمان یا سوله سازی کاربرد گسترده‌ای پیدا کرده‌اند.

در این مقاله قصد داریم به مقایسه ساندویچ پانل با آجر بپردازیم. در صورتی که می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد مقایسه ساندویچ پانل با آجر کسب نمایید توصیه می‌کنیم ما را در این مقاله همراهی کنید.

در مقایسه ساندویچ پانل با آجر کدام یک مقرون به صرفه تر است؟

اغلب ساختمان‌هایی که در اطراف خود مشاهده می‌کنید، در حال حاضر با استفاده از مصالح سنتی مانند آجر، سیمان، بتن و سایر مصالح ساخته شده اند و ساندویچ پنل به رقابت با این مصالح سنتی برخاسته است. عمدتا تولید ساندویچ پانل ماموت در کارخانه انجام می‌شود و این در حالی است که معمولا معماران در محل ساختمان سازی سیمان را با آب مخلوط کرده تا ملات ماسه و سیمان بسازند و برای اجرای دیوار با آجر از آن استفاده کنند. لازم به ذکر است که کار با مصالح سنتی مانند آجر نیاز به زمان بیشتری دارد و فرایند ساخت و ساز را طولانی‌تر می‌کند.

در صورتی که در مورد ساندویچ پانل این امر صدق نمی‌کند. پانل‌ها از کارخانه به محل ساخت منتقل شده و با استفاده از پیچ و مهره به یکدیگر متصل می‌شوند و زمان کمتری برای اتصال پانل‌های ساندویچی نیاز است. در نتیجه علاوه بر اینکه استفاده از ساندویچ پانل برای زمان به صرفه‌تر است، به تعداد کمتری کارگر برای نصب این مصالح نیاز است.

در مورد قیمت ساندویچ پانل هم باید گفت این مصالح پیش ساخته با قیمت کمتری از مصالح سنتی مانند آجر در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرد. نکته مثبت در مورد ساندویچ پنل‌ها این است که فقط یکبار لازم است تا با استفاده از ماشین به محل ساخت و ساز منتقل شوند در حالی که برای مصالح سنتی گاهی چندین دفعه برای حمل و نقل مصالح نیاز است.

ساندویچ پانل

استحکام ساندویچ پانل در برابر آجر چگونه است؟

ساندویچ پانل شامل یک هسته مرکزی است که از مواد مختلفی تشکیل شده است. فوم پلی یورتان را می‌توان به عنوان بهترین فومی که برای ساخت این مصالح استفاده می‌شود، نام برد. در دو طرف هسته ساندویچ پنل، ورق‌هایی با استحکام بسیار بالا قرار می‌گیرد که در افزاش کارایی و مقاومت پانل ساندویچی تاثیر بسزایی دارد.

در مقابل، مصالح سنتی همچون آجر هم مقاومت خوبی داشته اما گذشت زمان ممکن است روی دوام آنها تاثیر بگذارد و باعث پوسیدگی و خوردگی آنها شود، اما ساندویچ پانل‌ها به دلیل مواد به کار رفته برای ساخت آنها پوسیده و یا خورده نمی‌شوند و این نشان دهنده ی مقاومت بالای آنهاست.

مقایسه ساندویچ پانل با آجر از نظر روند اجرا

با توجه به این موضوع که ساخت پانل‌های ساندویچی در کارخانه صورت می‌گیرد و سپس به محل پروژه منتقل می‌شود، نصب آن‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌گیرد. این درحالی است که زمان زیادی نیاز است تا مصالح سنتی به محل پروژه برسند و از طرفی نحوه آماده سازی و اجرای آن‌ها بر روی سازه فرایندی طولانی خواهد بود.

صرفه جویی در انرژی در مقایسه ساندویچ پانل با آجر

ساندویچ پانل‌ها به دلیل ساختار منحصر به فردی که دارند، عایق بسیار خوبی هستند. به خصوص ساندویچ پانل‌های ساخته شده با فوم پلی یورتان، عایق حرارتی بسیار خوبی بوده و با استفاده از آنها می‌توان به طرز چشمگیری در مصرف انرژی صرفه جویی کرد. در صورتی که می‌خواهید مصرف انرژی را کاهش دهید توصیه می‌شود از ساندویچ پانل پلی یورتان استفاده نمایید.

اما در ساختمان‌هایی که برای ساخت آنها از مصالحی مانند آجر استفاده می‌شود میزان قابل توجهی انرژی از بین می‌رود. افراد معمولا در این مواقع به دنبال راهی هستند تا از به هدر رفتن انرژی جلوگیری کرده و ساختمان خود را با مصالح دیگر عایق کنند. ساندویچ پانل‌ها یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای عایق کردن دیوار یا سقف سازه‌ها به شمار می‌روند.

یکی از نکاتی که ساندویچ پنل‌ها را به مفیدترین مصالح پیش ساخته تبدیل کرده، این است که برای محیط زیست مضر نیستند و حتی اگر دچار آسیب دیدگی شوند می‌توان دوباره آن‌ها را با استفاده از مصالحی که به محیط زیست آسیب نمی‌زند، ساخت و مجدد از آن‌ها استفاده نمود.

ساندویچ پانل

آیا می‌توان از ساندویچ پانل و مصالح ساختمانی با هم در یک سازه استفاده کرد؟

بعد از بررسی و ارزیابی تمامی مسائلی که در مورد مقایسه ساندویچ پانل با مصالح سنتی مانند آجر، می‌توان گفت گاهی ممکن است از ساندویچ پانل و مصالح سنتی به صورت ترکیبی برای اجرای یک سازه استفاده شود. در این صورت به نحوی مکمل یکدیگر نیز هستند.

به عبارتی دیگر در صورتی که از ساندویچ پنل و مصالح سنتی به صورت همزمان در یک سازه استفاده شود ممکن است سازه مورد نظر شما از نظر کیفی وضعیت بهتری داشته باشد. برای مثال برای پوشش‌دهی دیوارها یا سقف سازه‌ها بهتر است از ساندویچ پانل استفاده کرد و به خاطر اینکه پانل‌های دیواری و سقفی ساختار سبک‌تری دارند، وزن کل سازه کمتر خواهد شد. اما برای ساخت سایر اجزای ساختمان می‌توان از مصالح سنتی استفاده کرد.

از طرفی دیگر برای زیبایی بخشیدن به سازه مورد نظر، ساندویچ پانل گزینه خوبی است. در این حالت هم به موضوع زیبایی سازه توجه شده و هم از ساندویچ پانل به عنوان یک عایق عالی در کنار مصالح سنتی استفاده شده است و این یکی از نکات قوت استفاده از پانل‌های سقفی و دیواری است.

در ضمن ساندویچ پانل‌ها عایق صوتی بسیار خوبی هستند و برای مکان‌هایی مانند سالن آمفی تئاتر یا سینما که لازم است صدا به داخل سازه نفوذ نکند، گزینه ای ایده آلی هستند.

علاوه مزایای ذکر شده ساندویچ پانل‌ها مقاوم در برابر زلزله هستند و اکثر ساختمان های که ضد زلزله، به صورت همزمان با استفاده از مصالح سنتی و ساندویچ پانل ساخته شده‌اند.

مقایسه ساندویچ پانل با مصالح ساختمانی چه سودی برای ما دارد؟

به طور کلی مقایسه ساندویچ پانل با مصالح ساختمانی مزیت های زیادی دارد. یکی از این مزایا این است که شما با آگاهی در مورد مزایا و معایب ساندویچ پانل با مصالح ساختمانی به درستی می‌توانید به این نکته پی ببرید که کدام یک از مصالح ذکر شده برای سازه شما مناسب‌تر می‌باشد.

شرکت ماموت با بکارگیری کارشناسان خبره در زمینه ساندویچ پانل سقفی و دیواری، شما را در امر خرید یاری می‌نماید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با نحوه خرید ساندویچ پانل ماموت، از طریق شماره‌های زیر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

شماره‌های تماس

۰۲۱-۴۴۰۳۰۱۲۱

۰۲۱-۴۴۰۳۰۱۲۲

۰۲۱-۴۴۰۳۰۴۱۴

۰۲۱-۴۴۰۳۰۴۱۵

Share