مدیرکل میراث فرهنگی گیلان خبر داد:

علم‌های چهارگانه ماسوله مورد تائید هیات داوران شورای ملی ثبت قرار گرفت

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: علم های ماسوله در راستای حفظ و صیانت از میراث فرهنگی مورد تائید هیات داوران شورای ملی ثبت قرار گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، در مورخ ۹۸/۶/۲۶ در راستای حفظ و صیانت از میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی علم های مورد تائید هیات داوران شورای ملی ثبت قرار گرفت.

شهرود امیرانتخابی گفت: مراسم تاریخی مذهبی علم‌بندی در ماسوله، قریب به هشت قرن قدمت دارد و همزمان با شب هفتم ماه محرم؛ با حضور بازدیدکنندگان داخلی و خارجی برگزار می شود. بومیان ماسوله که‌ در نقاط مختلف کشور و حتی خارج از کشور سکونت دارند برای این مراسم تاریخی مذهبی خود را به ماسوله می‌رسانند. در این شب در اکثر خانه‌های ماسوله برای دادن نذری امام حسین(ع) باز است و ماسوله‌ای‌ها از عزاداران و عاشقان اهل بیت(ع) با چای دارچین محلی، شیر داغ و کلوچه‌های محلی مثل اگردک پذیرایی و زیر پای عزادارن گوسفند نذری قربانی می‌کنند.

امیرانتخابی ادامه داد: با توجه به اینکه مراسم علم بندی ماسوله در ماه محرم از عهد صفویان آغاز وتا کنون نیز استمرار داشته علاوه بر جنبه های اجتماعی جنبه فردی مهمی در زندگی اهالی ماسوله داشته است. از این رو ثبت علم های محلات کشه سر، اسدمحله، مسجدبر، خانه بر می تواند اهمیت این میراث معنوی را دوچندان سازد.

وی در انتها افزود: از این میان علم کشه سر با قدمت صفوی و دارای جنس ورشو و نقره سرآمد علمهای دیگر بوده است. تکنیک ساخت علمها از یک اصول پیروی کرده و ساختاری شبیه به هم دارند.

Share