وزیر ارشاد با همراهی دبیرکل نهاد از کتابخانه مرکزی رشت بازدید کرد؛

بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی رشت تا پایان سال از برنامه‌های مهم وزارت ارشاد است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر به استان گیلان با همراهی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نماینده ولی فقیه در استان، استاندار گیلان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان و مسئولین استانی از پروژه کتابخانه مرکزی رشت بازدید و از افتتاح این پروژه در سال جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور با همراهی مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ اسدالله عباسی، استاندار گیلان؛ یاسر تقوی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان جمعی از مدیران فرهنگی و اصحاب رسانه با حضور در محل پروژه کتابخانه مرکزی رشت، از بخش‌های مختلف این مرکز فرهنگی بازدید کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور در جریان بازدید از بزرگترین کتابخانه عمومی شمال کشور با بیان اینکه استان گیلان به لحاظ سابقه فرهنگی یکی از درخشان‌ترین مناطق کشور بوده و قهرمانان، نام آوران و علمای برجسته را در دامان خود پرورش داده است به لزوم برخورداری از امتیازات کلان فرهنگی در آن تاکید کرد.

اسماعیلی با اشاره به لزوم گسترش و توسعه فضاهای کتابخانه‌ای در استان گیلان با بیان اینکه کتابخانه مرکزی رشت یک شبکه فرهنگی است خاطر نشان کرد: این فضاهای فرهنگی فرصت کم نظیری را برای ما فراهم کرده و امروز ۳هزار و ۸۰۰ کتابخانه عمومی در کشور به خدمات متنوع فرهنگی اهتمام دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: کتابخانه مرکزی رشت با مساحتی بالغ بر۷ هزار و ۲۰۰ متر مربع هم اکنون در آستانه افتتاح قرار دارد و به عنوان بزرگترین کتابخانه عمومی شمال کشور می‌تواند ۲۵۰ هزار جلد کتاب را در خود جای دهد و بخش‌های مختلفی را شامل خواهد شد

وی همچنین کتابخانه مرکزی رشت را فرصتی کم نظیر برای احیای ویژگی‌های فرهنگی استان گیلان عنوان کرد که می‌تواند موجب معرفی بیش از پیش چهره‌های شاخص فرهنگی استان گیلان از گذشته تا به امروز گردد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان اهتمام مسئولین استان به ویژه نماینده ولی فقیه در این خطه و همچنین استاندار گیلان برای گرامیداشت چهره‌های شاخص گیلانی از جمله میرزا کوچک جنگلی را قابل ستایش عنوان و استقرار دائمی دبیرخانه کنگره بین المللی میرزا کوچک جنگلی در کتابخانه مرکزی رشت را از برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از افتتاح آن عنوان کرد.

وی در ادامه اهتمام مسئولین استان گیلان در راستای رعایت عدالت فرهنگی و گسترش فضاهای فرهنگی در استان را بسیار ارزشمند توصیف کرد و کتابخانه مرکزی رشت را برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی و بزرگداشت قهرمانان و چهره‌های فرهنگی استان بسیار مهم توصیف نمود.

اسماعیلی اتمام پروژه کتابخانه مرکزی رشت را به عنوان پروژه‌ای که در گذشته مورد توجه زیادی قرار نگرفته مورد تاکید قرار داد و اتمام این پروژه در سال جاری در شهر رشت و دیگر شهرستان‌های استان گیلان را یکی از برنامه‌های مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور کشور عنوان کرد.
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در جریان این بازدید گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور آمادگی کامل برای تجهیز کتابخانه مرکزی رشت پس از تکمیل و آماده‌سازی زیرساخت‌های آن را دارد. مهدی رمضانی اضافه کرد کتابخانه مرکزی رشت یکی از کتابخانه‌های مهم کشور و دارای کارکردهای فراوان کتابخانه‌های نوین است و ما تمام توان و همت خود را برای تجهیز آن در کمترین مدت زمان ممکن برای استفاده علاقمندان و دوستداران فرهنگ مطالعه به کار خواهیم بست.

استاندار گیلان نیز در جریان بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از این کتابخانه با بیان اینکه کتابخانه مرکزی رشت که پس از سال‌ها وقفه در احداث و تکمیل آن، امروز به پیشرفتی نزدیک به ۹۱ درصد رسیده است با همت دست اندرکاران پروژه به زودی و همزمان با دهه مبارک فجر افتتاح و به بهره برداری خواهد رسید.

اسدالله عباسی همچنین با اشاره به برگزاری کنگره بین المللی میرزا کوچک جنگلی در استان گیلان بر لزوم ایجاد این دبیرخانه در کتابخانه مرکزی شهر رشت و نامگذاری این کتابخانه به نام این سردار بزرگ گیلانی تاکید کرد.

یاسر تقوی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان نیز در بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از کتابخانه مرکزی رشت در گزارشی به ویژگی‌های کتابخانه اشاره و با بیان اینکه این کتابخانه گنجایش ۲۵۰ هزار جلد کتاب را دارد به کارکردهای ۴۷گانه این کتابخانه اشاره کرد و آن را فرصتی مغتنمی برای اهالی فرهنگ و مطالعه در استان گیلان برشمرد. یاسر تقوی همچنین اضافه کرد: در صورت افتتاح پروژه کتابخانه مرکزی رشت سرانه فضای مطالعاتی در استان گیلان تا ۲۵ درصد افزایش خواهد داشت و به تبع آن سایر شاخص‌های مطالعاتی از جمله منابع امانت و عضویت نیز افزایش زیادی خواهند کرد.

گفتنی است کتابخانه مرکزی شهر رشت در زمینی به مساحت۸ هزارو ۶۰۰متر مربع و با زیر بنایی بالغ بر ۷۲۰۰ متر مربع با پیشرفت ۹۱ درصدی دارای بخش‌های متنوعی نظیر سالن‌های مطالعه مجزا ویژه خانم‌ها و آقایان، بخش مستقل کودک، نابینایان و ناشنوایان، سالمندان، اتاق علم، ساختکده، بخش نشریات و مجلات، مخازن مختلف کتاب، بخش مرجع و دیگر بخش‌های متنوعی چون سالن‌های اجتماعات و جلسات، گالری و غیره در حال تکمیل می‌باشد.

Share