معاون نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با حضور در گیلان:

کتابخانه مرکزی رشت مدرنترین کتابخانه کشور خواهد شد | وجود ۳۷۰۰ باب کتابخانه عمومی

محمدرضا هراتی در سفر یکروزه به استان گیلان، کتابخانه مرکزی رشت را مدرنترین کتابخانه عمومی کشور با بهره بردن از بخش‌های مختلف و متنوع جدید دانست و از اهتمام جدی نهاد برای تجهیز و بهره برداری از این پروژه بزرگ پس از تکمیل آن خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، محمدرضا هراتی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با همراهی، یاسر تقوی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان؛ اصغر گودرزی، مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌ها و کارشناسان این حوزه؛ زهرا بدن آرا، معاون امور کتابخانه‌ها و همکاری ها؛ محمود محمدی، سرپرست معاونت اداری و مالی استان و مسئولین و کارشناسان امور کتابخانه ها، عمرانی، کارپرداز مالی و روابط عمومی ضمن بازدید از بخش‌های مختلف پروژه در حال تکمیل کتابخانه مرکزی رشت و محل ایجاد کتابخانه عمومی در تالار مرکزی این شهر با رضا ثقتی، مدیرکل فرهنگی و ارشاد اسلامی استان دیدار و گفتگو کرد.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در دیدار با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بیانات مقام معظم رهبری در بازگشت مسئولین کشور به مدیریت جهادی در همه حوزه‌ها بویژه حوزه مهم فرهنگی را یادآور شد و با بیان اینکه تنها راه برون رفت از مشکلات امروز کشور حضور جهادی در عرصه‌های مختلف است، بر هم افزایی میان دستگاه‌ها و نهادها با یکدیگر برای حل مشکلات مردم تاکید کرد.

هراتی عرصه فرهنگی را میدان مستعد کار و فعالیت‌های فراوان دانست و تلاش برای ایجاد جذابیت کتاب و کتابخوانی برای کودکان را یکی از مهمترین مقوله‌های مغفول ماده در جامعه برشمرد.

نیمی از اعضای کتابخانه‌های کشور کودکان و نوجوانان هستند

هراتی با اشاره به وجود ۳۷۰۰ باب کتابخانه عمومی با ۸۰۰۰ کتابدار و ۱۳ میلیون نفر عضو و مخاطب، نیمی از این افراد را کودک و نوجوان عنوان کرد و تلاش مجموعه نهاد کتابخانه‌ها برای ایجاد بستر ایجاد انگیزه مطالعه در آن‌ها را یکی از اولویت‌های این مجموعه برشمرد.

وی سیاستگذاری‌های مدوّن در حوزه کودکان را اصلی‌ترین ضرورت تضمین آینده ایران اسلامی دانست و با اذعان به تلاش‌های رسانه ملی در دوره‌های گذشته و تولید برنامه‌های فاخر برای این سنین از لزوم ورود مجموعه آموزشی کشور به عرصه توجه به امر کتاب و کتابخوانی برای کودکان و دانش آموزان مقاطع تحصیلی به عنوان بارزترین نیاز جامعه یاد کرد.

وی در این دیدار ایجاد و توسعه کتابخانه‌های عمومی در مراکز فرهنگی متعلق به نهادها و سازمان‌های فرهنگی نظیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را با توجه به رویکرد مثبت و سازنده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امری مبارک دانست و تجهیز بخشی از تالار مرکزی رشت بعنوان کتابخانه عمومی را برای دوستداران کتاب خبری شیرین و امیدبخش عنوان کرد.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه ظرفیت‌های مساجد برای ترویج فرهنگ مطالعه را نیز یادآور شد و از آماده‌سازی طرح‌هایی با محوریت کتابخوانی در مساجد از سوی مجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خبرداد.

محمدرضا هراتی در پایان تجهیز کتابخانه مرکزی رشت به عنوان بزرگترین کتابخانه عمومی شمال کشور و مدرنترین کتابخانه عمومی با بهره بردن از بخش‌های مختلف و متنوع جدیدی چون اتاق علم، ساختکده، بخش ویژه کودک، بخش نابینایان و سالمندان و… را، از اولویت‌های اصلی نهاد پس از تکمیل آن برشمرد و اراده مسئولین استانی و مجموعه نهاد را در راستای تکمیل، تجهیز و بهره برداری کامل از این کتابخانه عنوان کرد.

راه‌اندازی کتابخانه عمومی در تالار مرکزی رشت / بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی رشت، خواسته جامعه فرهنگی است

رضا ثقتی در دیدار با محمدرضا هراتی معاون نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، تلاش مجموعه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گیلان را در راستای اجرای رسالت توسعه فرهنگی استان با همکاری و هم افزایی همه مسئولان ذکر کرد.

وی یکی از اقدامات این مجموعه را احیای هویت فرهنگی گیلان و استفاده از ظرفیت دستگاه‌ها و نهادهای هم‌خانواده عنوان کرد.

ثقتی با استقبال از راه‌اندازی کتابخانه عمومی در تالار مرکزی رشت، از آمادگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان برای کمک به توسعه فضاهای کتابخانه‌ای در نقاط مختلف استان خبر داد و رویکرد این مجموعه را تلاش برای رونق امر کتاب و کتابخوانی توصیف کرد.

وی استان گیلان را خطه‌ای مستعد برای فعالیت‌های فرهنگی خواند و بهره برداری از کتابخانه مرکزی رشت را از خواسته‌های مهم جامعه فرهنگی استان و دوستداران کتاب و کتابخوانی دانست.

 

 

Share