سخنگوی دولت در مراسم روز دانشجو در دانشگاه علم و صنعت؛

برخورد دوگانه با بی حجابی اشتباه است | وقتی مردم خدمت ببینند پای صندوق رأی می‌آیند

سخنگوی دولت با یادآوری اینکه برخی منتظر می‌مانند تا آینده برایشان چگونه رقم بخوردگفت: اما جنس جوان ایرانی اینگونه بوده است که آینده برایش مهم بوده و خودش می‌خواسته آن را بسازد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، علی بهادری جهرمی طی سخنانی در جمع دانشجویان دانشگاه علم و صنعت به مناسبت روز دانشجو اظهار کرد: دانشگاه علم و صنعت جزو نگین‌های افتخارآفرین جامعه دانشگاهی کشور است و یکی از مهمترین نکات و سوال‌ها در ذهن جوانان ایرانی است این است که آینده یا فردای جوان ایرانی چگونه است؟

وی یادآور شد: برخی منتظر می‌مانند تا آینده برایشان چگونه رقم بخورد، اما جنس جوان ایرانی اینگونه بوده است که آینده برایش مهم بوده و خودش می‌خواسته آن را بسازد. این جنس ایرانیان و تمدن آنان است.

بهادری جهرمی ادامه داد: این جنس جوانان ایرانی سال ۵۷ آینده‌ای برای خودشان رقم زدند که متفاوت با نظم جهانی آن روز بود که بعد از جنگ جهانی دوم با ساختار حقوقی سازمان ملل و متکی بر قدرت دلار شکل گرفته بود.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه پشتوانه دلار نه طلا که بمب اتمی بود، اظهار کرد: با معاهدات مختلفی که بسته شد و با طراحی‌هایی که برای نقاط مختلف جهان صورت گرفت، جهان اول و دوم و سوم شکل گرفت و گفتند یک کشور در علم و فناوری حرکت کند و یک کشور پاسبان و ژاندارم باشد.

وی افزود: کشور ما آن زمان تأمین‌کننده انرژی خام و ژاندارم منطقه منطبق با اصولی بود که آمریکا آن را شکل داده بود و در آن، همین ژاندارم ارزشش از سگ آمریکایی کمتر بود. اما مردم ما این قیام کردند و این قیام هندسه نظم و قدرت جهانی را تغییر داد.

بهادری جهرمی با تاکید بر اینکه وقتی ما از آن هندسه نظم جهانی خارج شدیم کشورهایی که آن را طراحی کرده بودند این امر را برنتافتند، گفت: جنگ تحمیلی هشت‌ساله از آشکارترین هجمه‌ها به ایران بود و بیش از ۴۵ کشور از رژیم بعثی صدام حمایت کردند. وقتی عربستان سعودی ۳۵ میلیارد دلار حمایت مالی از جنگ عراق علیه ایران می‌کرد می‌دانست از یک دیکتاتور حمایت می‌کند.

سخنگوی دولت یادآور شد: هم فعال بودن و پیشرو بودن هزینه دارد و هم منفعل بودن. رژیم سعودی وقتی از صدام حمایت می‌کرد هزینه توافقش با آمریکا را می‌پرداخت و عاشق چشم و ابروی صدام نبود. قریب ۴۵ کشور این روند را طی کردند تا با حمایت از صدام، پیشانی جوان ایرانی را زمین بزنند، اما برخلاف همه این فشارها و هزینه پیروز این میدان ایران قدرتمند بود.

وی افزود: تا زمانی که تلاش می‌کنیم آینده خودمان را خودمان بسازیم و آن‌هم آینده‌ای مطابق جایگاه خودمان نه مطابق جایگاهی پایین‌تر از سگ آمریکایی، هزینه‌اش را هم می‌پردازیم. امروز هم استمرار همان روز است. جنگ نظامی جواب نداد و جنگ رسانه‌ای و اقتصادی را رقم زدند و به آن اسم تحریم‌های فلج‌کننده دادند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه از نظر دشمنان تلخی باید در کام ایرانیان باشد و لحظه‌ای شیرینی به کامشان نیاید، اظهار کرد: در عوض همیشه تصویری که از آمریکا در رسانه‌ها منتشر می‌شود باید عکس‌اش شبیه بهشت باشد. این کاری است که دشمنان در جنگ رسانه‌ای دنبال می‌کنند.

بهادری جهرمی با بیان اینکه باید تجربه تاریخی ده سال گذشته و حرکت بر مسیر طلب‌کردن پیشرفت از خارج کشور را بررسی کرد و راه خطا را ادامه نداد، اظهار کرد: دولت سیزدهم نگاهش به داخل کشور و شرق و غرب ایران است، نه شرق و غرب جهان، این دولت بر مسیر درمان کردن دردهای گذشته قرار گرفته است، این دولت بر جوانان و ظرفیت داخلی تکیه دارد، نه خارجی.

وی ادامه داد: این نگاه اعتماد به توان داخلی کرده و نگاهش به تعامل با جهان متوازن و به همه کشورها بوده
، نه یک کشور و یک منطقه. آن روز که واکسن‌های تزریقی را آب مقطر می‌خواندند، امروز دارند نتیجه آن واکسن‌ها را در سلامت جامعه می‌بینند. کاهش ۲۰ درصدی تورم را می‌بینید و البته همچنان باید در جهت کاهش این میزان و رفع مشکلات حرکت کرد.

سخنگوی دولت در ادامه این نشست، در پاسخ به پرسشی درباره عملکرد دولت در بیش از یک سال اخیر و عملی‌نشدن برخی وعده‌ها، گفت: اینکه چرا در معادن وعده‌های دولت عملی نشده است نشان می‌دهد که نرخ رشد ما در این بخش به ۵.۱ درصد رسیده است. البته آنگونه که باید در این زمینه عمل نشده است، اما چون فعال‌سازی معادن با ایرادات زیست‌محیطی و اتمی مواجه است قرار است قوانین هم در این زمینه اصلاح شود.

بهادری جهرمی افزود: با یک کار جهادی بیش از ۷۰ درصد از کار آبرسانی به کردستان انجام شد و هفته گذشته این مشکل هم برطرف شد. نرخ اشتغال ما در تابستان امسال به ۸.۹ درصد رسید که کمترین نرخ بیکاری در طول تقریباً دو دهه گذشته در فصل مشابه است.

وی تصریح کرد: این دولت اعلام کرده که قرار نیست به جای مسئولیت‌پذیری در حوزه سیاست خارجی حتی آب خوردن مردم را به خارج از کشور گره بزند. این دولت از ابتدا اعلام کرده که حل مسائل را به یک میز گره نمی‌زند و در تعاملات بین‌المللی نه با یک نگاه پایین به بالا که با یک نگاه برابر وارد تعامل می‌شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که چرا متن مذاکرات منتشر نمی‌شود، تاکید کرد: متن مذاکرات در هیچ دوره‌ای از دولت‌ها و از سوی هیچکدام از کشورها منتشر نشده است که الان بپرسیم چرا منتشر نمی‌شود. قواعد و اصولی که در این زمینه وجود دارد همواره رعایت شده است و می‌شود.

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه دولت چه کاری کرده است که مردم صدای اعتراضشان شنیده شود و اینکه دریاچه ارومیه از آغاز دولت سیزدهم خشک شده است و چه راهکاری برای آن وجود دارد، گفت: ۴۳ سال است که مردم خودشان را اثبات کردند و دولت‌ها باید قدر این مردم را بدانند و در خور جایگاه این مردم عمل کنند. به کاهش تورم از ۶۰ به ۴۰ درصد باید افتخار کرد، اما این میزان تورم هم قابل‌پذیرش نیست و باید برای کاهش آن تلاش کرد. جمهوری اسلامی مفتخر است که ۱۳ هزار خبرگزاری و رسانه را مجوز داده است و نگاه‌ها و سلایق مختلف روی گیشه‌ها در حال فروش و فعالیت هستند.

وی افزود: همچنین فضای عمومی جامعه که همیشه در دسترس است را هم داریم. آیا این دولت صدای اعتراضات کارگران و معلمان و بازنشستگان را نشنید؟ آیا به مطالبات آنان عمل نکرد؟ آیا کسی این اعتراضات را اغتشاش نامید؟ دولت همیشه تلاشش این خواهد بود که در جهت پاسخ به مطالبات مردم عمل کند.

سخنگوی دولت درباره وضعیت دریاچه ارومیه نیز تاکید کرد: تونل زاب که کشیده شده بود تا آب را به دریاچه ارومیه منتقل کند به گونه‌ای طراحی شده بود که قابلیت انتقال آب را نداشت. دولت دارد این تونل را بازسازی می‌کند تا آب پشت سد را به دریاچه برساند. به همین دلیل که این تونل مناسب نبود آقای کلانتری از سمت خود عزل شد و الان مسئولیت احیاء دریاچه ارومیه با استاندار است.

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چرا شفافیتی در کشور وجود ندارد و اینکه تا چه زمانی قرار است میزان مشارکت در انتخابات کاهش یابد و چه زمانی حکومت به دست مردم خواهد بود، تصریح کرد: من سخنگوی دولت سیزدهم هستم و این دولت مردم را نامحرم نمی‌داند و مسائل را با مردم در میان می‌گذارد. پس اگر نکاتی درباره این دولت وجود دارد من پاسخ می‌دهم اما اینکه سایر نهادها چگونه عمل کرده‌اند یا در گذشته چه رخدادهایی پیش آمده است را شاید من هم مثل شما در بسیاری از موارد از علل و دلایلش خبری نداشته باشم.

وی افزود: در همین مسائل اخیر دیدیم که دروغ‌هایی گفته شد و آنقدر تکرار شد که گوینده هم آن‌ها را باور کرد. اما اینکه گفته شد دیکتاتوری بهتر است یا جمهوری؟ باید پاسخ دهم دیکتاتوری به هیچ‌وجه خوب نیست، ولی جمهوری هم باید کارآمد باشد و کارآمدی در گرو خدمت به مردم است.

سخنگوی دولت در ادامه اظهار کرد: گفته شد که حکومت را چه زمانی به مردم می‌دهید؟ پاسخ این است که حکومت ۴۳ سال است به مردم داده شده است. اینکه چرا در انتخابات اخیر مشارکت پایین آمد دلیل این است که وقتی مردم خدمت ببینند پای صندوق رأی می‌آیند و وقتی نبینند نمی‌آیند.

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت انتصابات در نهاد ریاست جمهوری تصریح کرد: این دولت برادر رییس‌جمهورش در نهاد ریاست جمهوری نیست. این دولت سعی کرده بر مدار انتخاب نیروهای کارآمد حرکت کند و یک کارگروه ویژه‌ای برای انتصاب در سطوح مختلف شکل گرفته است. چندین مورد بوده که پیش از انتصاب، جلوگیری شده و انجام نشده است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا سهم مقاومت برابر استکبار فقط از آن مردم است و اینکه مسئولان در مقاومت برابر استکبار چه سهمی دارند و چه هزینه‌ای پرداخت می‌کنند، تصریح کرد: در نظام جمهوری تفاوت میان مردم و مسئولان نیست و مسئولان از همین دانشگاه آمده و در همینجا درس خوانده‌اند. کسی از آسمان نمی‌آید و در جمهوری، مسئول نمی‌شود. اتفاقا این حرف ما هم هست که طرف مقابل دشمن در واقع مردم ایران هستند. اگر دشمن ما را تحریم می‌کند، دولت را تحریم نمی‌کند، بلکه مردم را تحریم می‌کند و مثلاً دارو به مردم نمی‌رسد. پس دشمن می‌خواهد خود را پشت نقاب تحریم دولت پنهان کند در حالی که حقیقت غیر از این است.

بهادری جهرمی همچنین یادآور شد: صدای اعتراض شنیده می‌شود. بازنشستگان نامه‌ای را برای مرکز ارتباط مردمی فرستادند و شخص رییس جمهوری به معاون اول دستور داد که این موضوع پیگیری شود و این اتفاق هم افتاد. حدود دو میلیون نامه به مرکز ارتباط مردمی فرستاده شده و تک‌تک نامه‌هایی که به مرکز ارتباطات مردمی رییس جمهوری آمده است پیگیری می‌شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره علت معرفی مهرداد بذرپاش به عنوان وزیر راه اظهار کرد: کسی معرفی شده است که جوان است، سابقه مدیریت معاونت ریاست جمهوری دارد، سابقه ریاست شرکت‌های بزرگ دولتی را داشته و در مجلس هم حضور داشته و در هیئت رئیسه آن هم بوده است. من کاری به جناح‌های سیاسی ندارم اما اگر به چنین فردی اعتماد نکنیم به چه کسی می‌خواهیم اعتماد کنیم؟

وی در پاسخ به پرسشی درباره گشت ارشاد مدیران اظهار کرد: باید بگویم در این دولت سیاست برای مقابله با فساد پیشگیری بود نه درمان. پیش از انتصابات در دولت از پنج نهاد نظارتی درباره این افراد پرسیده می‌شود، اما با این‌همه یک مشاور وزیر را خود این دولت دستگیر کرد. پس دولت در نظارت بر مدیران خودش نه تنها تعارف ندارد که سختگیرتر است.

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی درباره علت تحصیل فرزندان مقامات در خارج از کشور نیز تصریح کرد: دولت درباره مقاماتی که اطلاع پیدا می‌کند فرزندان آنان به خارج کشور برای تحصیل می‌روند مذاکره می‌کند و آنان را باز می‌گرداند. دو معاون وزیر در همین یک سال و سه ماه از عمر دولت- برکنار شدند، آن‌هم نه برای فساد که برای کوتاهی در برخورد با متخلفان در زیرمجموعه خودشان.

سخنگوی دولت در پایان با تاکید بر اینکه این دولت کوچکترین فسادی را برنمی‌تابد، تصریح کرد: در مورد انتخابات گفته شد که همه کاندیداها از یک جناح بودند، آیا آقای همتی از همان جناحی است که آقای رئیسی است؟ تحلیل غلط درباره انتخابات ندهیم، اگر مشارکت کم بود به علت آن بود که مردم خدمت ندیدند که نیامدند.

انتهای پیام

وی درباره برخورد دوگانه با بی‌حجابان در حاکمیت، تصریح کرد: قانون در کشور در هر حوزه‌ای تعیین تکلیف می‌کند و نمایندگان در مجلس آن را اگر لازم باشد قوانین را اصلاح می‌کنند. اگر برخورد دوگانه با قانون وجود دارد اشتباه است و نباید باشد.

Share