مقام بلندپایه کنگره آمریکا ادعای فروش پهپاد ایرانی به روسیه را تکرار کرد

گزافه‌گویی مجدد زلنسکی علیه ایران | پلوسی: ایران مرتکب اشتباهی بزرگ شد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در یک گزافه‌جویی جدید، طی سخنرانی در همایشی مدعی شده روسیه از ایران ۲۰ هزار پهپاد سفارش داده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین در یک گزافه‌گویی جدید ادعای استفاده روسیه از پهپادهای ساخت ایران برای حمله به اوکراین را تکرار کرده است.

زلنسکی، طی سخنرانی در همایشی که توسط روزنامه صهیونیستی هاآرتص برگزار می‌شد ادعا کرد که روسیه حدود ۲۰ هزار پهپاد از ایران سفارش داده است. او در ادامه گفت: «صدای نفرت‌انگیز پهپادهای ایرانی هر شب در آسمان ما شینده می‌شود. طبق اطلاعات ما، روسیه حدود ۲۰ هزار پهپاد شاهد از ایران سفارش داده است.»

جمهوری اسلامی ایران پیش از این بارها ادعاها درباره ارسال پهپاد به روسیه را تکذیب کرده است. «ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران چند روز پیش گفت «ایران هیچ سلاحی را برای هیچکدام از طرفین جنگ صادر نکرده است».

او حدود دو هفته پیش هم درباره ادعاهای مقام‌های اوکراینی مبنی بر استفاده ارتش روسیه از پهپادهای ساخت ایران گفت: «جمهوری اسلامی ایران اخبار منتشر شده در خصوص تحویل پهپاد به روسیه به منظور استفاده در جنگ اوکراین را بی‌اساس دانسته و آن را تأیید نمی‌کند.»

سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران روز ۱۱ مهرماه همچنین تصریح کرد: «ما از ابتدای منازعه تاکنون، همواره سیاست اصولی و روشن خود را مبتنی بر بی‌طرفی فعال و مخالفت با جنگ و لزوم حل و فصل سیاسی اختلافات دو طرف، به دور از خشونت، اعلام کرده‌ایم.»

کنعانی خاطرنشان کرد: «در این راستا، در ماه‌های گذشته وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تماس‌ها و دیدارهای متعدد خود با همتایان روس و اوکراینی، همواره بر لزوم حل اختلافات به صورت مسالمت‌آمیز و از طریق گفت‌وگو، تصریح و آمادگی کشورمان را برای مساعدت به این روند، اعلام کرده است.»

قبل‌تر از آن، حسین امیرعبداللهیان رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران نیز در گفت‌وگویی با روزنامه نیویورک تایمز و در پاسخ به سؤال این خبرنگار مبنی بر این‌که ایران خودش را متعهد می‌داند که به هیچ یک از طرف‌های جنگ سلاح ندهد، آیا این درست است؟ اظهار داشت: ما مقید هستیم ارسال سلاح صورت نگیرد. ارسال سلاح به هریک از طرفین، شانس راهکار سیاسی را به تعویق می‌اندازد.

زلنسکی در همایش روزنامه هاآرتص از سیاست بی‌طرفی رژیم صهیونیستی در جنگ اوکراین انتقاد کرد و مدعی شد این سیاست باعث نزدیکی روابط ایران و روسیه شده است.

او گفت: «چطور این ائتلاف [میان ایران و روسیه] امکان‌پذیر شده است. به شما می‌گویم. روسیه در یک درگیری واقعی با ما در میدان جنگ شکست می‌خورد. ارتش پوتین نمی‌داند چطور بجنگد. ما در سرزمینمان طوری آن‌ها را شکست می‌دهیم که آن‌ها مجبور می‌شوند نیروهایشان را حتی از مناطقی که می‌خواستند بی‌ثباتش کنند به عقب برانند.»

وی اضافه کرد: «توجه کنید. حضور روسیه در سوریه به دلیل دفاع ما به شدت کمرنگ شده است. اما متاسفانه، ما از خودمان «گنبد آهنین» نداریم. ما پدافند هوایی مدرن و موثری نداریم که بتواند آسمان‌هایمان را امن کند.»

زلنسکی در ادامه گفت: «در طی ۸ ماه جنگ تمام‌عیاری که در جریان بوده روسیه تقریباً ۴۵۰۰ موشک علیه ما استفاده کرده است و انبار موشک‌های آن‌ها رو به کاهش است. به همین دلیل است که روسیه برای ادامه ترور سراغ تسلیحات قابل تأمین در کشورهای دیگر رفت و آن‌ها را در ایران پیدا کرد.»

رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شد که روسیه در ازای خریداری پهپادها از برنامه هسته‌ای ایران حمایت می‌کند. او گفت: «از شما یک سوال دارم روسیه چطور پول این پهپادها را به ایران می‌دهد؟ آیا ایران فقط به پول علاقه‌مند است؟ احتمالاً اصلا دنبال پول نیست بلکه دنبال حمایت از برنامه هسته‌ای خودش است.»

مقام بلندپایه کنگره آمریکا ادعای فروش پهپاد ایرانی به روسیه را تکرار کرد

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه با تکرار ادعای تکذیب شده فروش پهپاد ایرانی به روسیه، گفت که ایران با تحویل پهپاد به روسیه برای حمله به اهداف اوکراین، مرتکب اشتباه بزرگی شده و از امنیت جهان کاسته است.

؛ پلوسی دمکرات پس از دیدار با اندری پلنکوویچ نخست وزیر کرواسی در زاگرب پایتخت این جمهوری شرق اروپا، افزود: نخست باید بتوانیم با این پهپادها مقابله کنیم، زیرا فناوری خطرناکی است که باید متوقف شود.

پلوسی که برای شرکت در مجمع حمایت از استقلال اوکراین و بازگشت شبه جزیره کریمه به کی یف به زاگرب سفر کرده است، گفت: ما مدتی برای دستیابی به توافق هسته ای با ایران تلاش می کردیم تا بتوانیم جهان را به مکان امن تری تبدیل کنیم، اما اکنون آنها با کمک به روس ها، امنیت جهان را کاهش می دهند.

Share