مدیرکل میراث فرهنگی گیلان خبر داد:

بناهای تاریخی گیلان برای تبدیل به جاذبه‌های گردشگری به بخش خصوصی واگذار می‌شود

ولی جهانی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان بیان کرد: طبق پیگیری امور مربوط به ماده ۹۸ برنامه ششم توسعه، بناهای تاریخی استان برای تبدیل به جاذبه‌های گردشگری به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان بیان کرد: طبق پیگیری امور مربوط به ماده ۹۸ برنامه ششم توسعه، بناهای تاریخی استان برای تبدیل به جاذبه‌های گردشگری به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

ولی جهانی با اعلام این خبر گفت: تاکنون ۱۶ بنای تاریخی زیر نظر اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان با کاربری‌های متعدد چون موزه، هتل، کافه موزه و رستوران تبدیل به جاذبه گردشگری شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان اظهار داشت: ۲۲۱ بنای تاریخی در اختیار ارگان‌های دولتی قرار دارد که اگر این دستگاه‌های اجرایی موافقت کنند بنای تاریخی تحت پوشش‌شان برای اقدام در این زمینه به سرمایه گذار خصوصی واگذار می‌شود.

او ادامه داد: ساختمان‌های ثبتی از جمله فلاطوری، ابریشمی، مدرسه فروغ، مجموعه بناهای تاریخی شیلات مربوط به ماهیان خاویاری بندر کیاشهر، حمام تاریخی دیلمان برخی از این بناهای تاریخی هستند.

جهانی عنوان کرد: از بالغ بر یک هزار و ۲۰۰ اثر ثبتی استان ۵۳۵ مورد بنای تاریخی است که ۲۲۱ بنا از این تعداد مجموعه‌های تاریخی دولتی است.

او گفت: وظیفه ذاتی صیانت از مواریث ارزشمند فرهنگی علاوه بر این اداره‌کل بر عهده همه دستگاه‌ها و اقشار مختلف مردم است که همچون امانتداری امین، میراث گذشتگان را حفاظت و به آیندگان بسپاریم.

جهانی حفظ اصالت بنای تاریخی، معرفی فرهنگ بومی-محلی استان، گسترش مطالعات پژوهشی، تعریف کاربری متعارف و همگن با بنا، جذب گردشگر و ایجاد اشتغال پایدار را از اهداف اصلی برنامه ساماندهی آثار تاریخی عنوان کرد و بر لزوم بهره گیری و مشاوره از همه فرهیختگان، متخصصان و آحاد مردم به منظور صیانت از آثار و بناهای تاریخی ارزشمند تاکید کرد.

Share